جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مهر ۱۵, شنبه

بی‌جنس‌گرایی

از: دانشنامه‌ی آریانا

بی‌جنس‌گرایی


فهرست مندرجات
سکسولوژیگرایش‌های جنسی

بی‌جنس‌گرایی، بی‌گرایش جنسی، آمیزش‌ناخواهی، جنس‌ناگرایی یا آسکسوالیتی (به انگلیسی: Asexuality، با تلفظ آمریکایی: Asexuality)، یکی از گرایش‌های جنسی در انسان‌ها است که فرد دارای هیچ‌گونه تمایلات جنسی نمی‌باشد و با هیچ‌یک از دو جنس دیگر دارای روابط جنسی نیست. گفته می‌شود در حدود یک درصد از مردم جهان آمیزش‌ناخواه یا آسکسوال (Asexual) هستند.


واژه‌شناسی

واژه‌ی «آسکسوالیتی» (Asexuality)، از لحاظ ریشه‌شناسی، در اصل یک واژه‌ی زیست‌شناسی است که در سال ۱٨۵٣ میلادی، از ترکیب واژه‌ی asexual با پسوند ity (یعنی: asexual + -ity) پدید آمده است و به‌فردی اطلاق می‌شود که «هیچ‌گونه تمایلات جنسی ندارد».

واژه‌ی asexual، که نیز یک اصطلاح زیست‌شناسی است (در سال ۱٨٢۹ م)، از ترکیب پیشوند a- به‌معنای کلمه‌ی نفی، یعنی: «نه» و + sexual به‌معنای «گرایش جنسی» ساخته شده است که در کل، طبق تعریف سال ۱٨۹٦ میلادی، به‌معنای «بی‌گرایش جنسی» (wanting sexuality, being of or referring to neither sex) می‌باشد.

در نوشتار فارسی سه صورت از این واژه ثبت شده است: آسکسوال، آسکژوال و آسکچوال. هم‌چنین در برگردان آن به‌فارسی نیز سه معادل به‌کار رفته است: «بی‌جنس‌گرا»، «بی‌گرایش جنسی» و «آمیزش‌ناخواه». به‌همین‌گونه، برای واژه‌ی asexuality (آسکسوالیتی) نیز چهار هم‌ارزِ: «بی‌جنس‌گرایی»، «بی‌گرایش جنسی»، «آمیزش‌ناخواهی» و «جنس‌ناگرایی» آمده است.


هویت جنسی

...


دسته‌بندی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...

رجوع شود به سرواژه‌ی Asexuality، در Online Etymology Dictionary.

رجوع شود به سرواژه‌ی Asexual، در Online Etymology Dictionary.
در دفتر سیزدهم، فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ذیل سرواژه‌ی جنس‌ناگرایی، این واژه هم‌ارزِ asexuality آمده است.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

http://dictionary.cambridge.org/media/english/us_pron/s/sex/sexua/sexual.mp3 http://dictionary.cambridge.org/media/english/uk_pron/u/uks/uksev/ukseven029.mp3
رده‌ها │ سکس‌شناسی │ میل جنسی │ گرایش‌های جنسی