جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مهر ۲۰, پنجشنبه

‌اسپینتری

از: دانشنامه‌ی آریانا

اسپینتری


فهرست مندرجات
روم باستانسکه‌شناسی

اسپینتری یا اسپینتریا (به انگلیسی: Spintrii یا به‌لاتین: Spintria؛ جمع آن: spintriae)، سکه‌های کوچک فرعی رومی (Roman token coins) از جنس برنز (Bronze) یا برنج (Brass)، که در حدود قرن اول و دوم میلادی، ضرب می‌شدند و احتمالاً در فاحشه‌خانه‌های (Brothels) شهر باستانی پمپئی (Pompeii) در نزدیکی ناپل در ایتالیا برای خدمات روسپیان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گرچه هیچ سندی تاکنون این نظر را تأیید نکرده است، ولی گفته می‌شود سکه‌های فرعی رومی که نظر به سکه‌های اصلی از لحاظ کیفیت از فلزات ارزان‌تر و به‌ضخامت نازک‌تر ضرب می‌شدند، با سکه‌های اصلی قابل مبادله بودند. معمولاً بر روی این سکه‌ها تصویر حالت ِ آمیزش جنسی یا نمادهای جنسی (sexual acts or symbols) ضرب شده و بر پشت سکه اعداد یک تا ۱٦ رومی (I-XVI) دیده می‌شود.

‌اسپینتری‌های قدیم (Spintriae from Pompeii)


واژه‌شناسی

واژه‌ی «اسپینتریا» (Spintria)، توسط سوئیتونیس (Suetonius) تاریخ‌نگار دوران امپراتوری روم در سده‌ی ۲ میلادی برای اشاره به مردان جوان روسپی (Young male prostitutes) به‌کار رفته، که برگرفته از واژه‌ی یونانی σφιγκτήρ  (sphinktḗr) یعنی «اسفنکتر مقعد» (Anal sphincter) است.

‌اسپینتری‌های شهر باستانی پمپئی (Spintriae from Pompeii)

در قرن ۱٦ میلاد، کاربرد این واژه، برای برخی از اعمال یا جایی‌که چنین اعمال به‌وقوع می‌پیوست (مانند باغ تیبریوس (Tiberius)، امپراتور روم بین سال‌های ۱۴ تا ۳۷ میلادی، در جزیره کاپری)، شدیداً زشت، شنیع، و اهانت‌آمیز تلقی می‌شد. بته تال‌ویچیا (Bette Talvacchia) (زاده‌ی ۱۹۵۱ میلادی)، متخصص آمریکایی تاریخ هنر، که اکنون رئیس دانشگاه اکلاهما (University of Oklahoma) و مدرسه‌ی هنرهای تجسمی است، نخستین‌بار این واژه را در اشاره به رساله‌ی ۱۵۵۹ میلادی، سباستین اریزو (Sebastiano Erizzo)، نویسنده‌ی ایتالیای، درباره‌ی سکه‌های قدیم استفاده کرد.


کاربرد

برخی از پژوهشگران، براساس نظر فریندلندر (Friedlander) (۱٨٨٦ میلادی)، بر این باورند که سکه‌های کوچک فرعی رومی، برای وارد شدن در فاحشه‌خانه‌ها پرداخت می‌شده‌اند؛ اما برای گواهی این نظر هیچ شواهدی وجود ندارد. در حال حاضر فقط تعداد انگشت‌شماری از دانشمندان طرفدار این نظریه هستند.


نمای سکه‌ها

سکه‌های رومی با مضامین اروتیک، معمولاً از برنج یا برنز ضرب شده‌اند و قدری کوچک‌تر از سکه‌های کوارتر دلار آمریکا (Quarter dollar United States coinS یا 25 cents) هستند.

سکه‌های اروتیک رومی

پاره‌ای از سکه‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که برخی از این سکه‌ها اعمال همجنس‌گرایانه (Homosexual acts) بین مردان را نشان می‌دهد، اما این نظر پذیرفته نشده است. زیرا بسیاری از نویسندگان بر این نظرند که تصاویر آن‌ها نمایان‌گر عشق شهوانی (Erotic) مربوط به دگرجنس‌گرایان (Heterosexual) است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ سکه‌شناسی │ سکه‌های اروتیک