جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ آبان ۲۶, شنبه

چهره‌های فرهنگی افغانستان

از: دانشنامه‌ی آریانا

چهره‌های فرهنگی افغانستان


فهرست مندرجات

.



افغانستان، پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان

مجسمه‌های بودا در بامیان، یکی از آثار دوره‌ی پیش از اسلام در افغانستان است که مورد بازدید هزاران گردش‌گر خارجی قرار گرفته است. از جمله در ماه مه سال ۱۹۶۸ میلادی، ژرژ پمپیدو (Georges Pompidou)، که نخست‌وزیر فرانسه در آن‌زمان بود با همسرش از این مجسمه‌ها در محل باستان‌شناسی بامیان دیدن کردند.

افغانستان از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های جهان به‌شمار می‌رود. شواهد باستان‌شناسی و تاریخی نشان می‌دهد که درجه‌ای پیشرفته از فرهنگ زندگی شهرنشینی حدود ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در این سرزمین وجود داشت. این کشور به‌دلیل قرارگرفتن در مسیر شاهراه جاده‌ی ابریشم محل پیوندگاه فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ جهان بوده‌ است. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل‌دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ماقبل هندوآریایی و آریایی، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و خاورمیانه، در این کشور نقش مهمی داشته‌ است. از عصر پارینه‌سنگی و طی دوره‌های تاریخی، مردم افغانستان، یا همان آریایی‌های عصر باستان، جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گه‌گاهی هم کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند.[۱]

از آن‌جایی‌که فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به‌دست بشر شکل گرفته‌اند، از این‌رو، می‌توان از عهد باستان تا دوره‌ی معاصر، به چهره‌های فرهنگی افغانستان (Afghan cultural figures) اشاره کرد که بنیان برخی از این فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را پایه گذاشته‌اند یا در رشد و پرورش آن سهم داشته‌اند. این چهره‌ها در این‌جا به‌صورت الفبایی فهرست شده‌اند و هر یک به‌طور جداگانه معرفی می‌شوند.

جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ھ ی

چهره‌های رده‌ای آ
آتش صادق، فريبا
آثم، عبدالسلام
آدینه، حمیدالله
آرزو، عبدالغفور
آزاد کابلی، میر محمدعلی
آفریدی (اپریدی)، خاطر
آگه، عبدالمجید
آهنگ، بصیر
آهنگ، محمدآصف
آهنگ، محمدکاظم
آهنگ هروی، کبیراحمد
آئینه، محمدیوسف


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها