جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۲۲, شنبه

بنون سوان

از: دانشنامه‌ی آریانا

بنون سوان


فهرست مندرجات
سازمان ملل متحدنمایندگان خاص در امور افغانستان

بنون سوان (به انگلیسی: Benon Vahe Sevan) (زاده‌ی ۱۹۳۷ م)، رئيس پيشين برنامه‌ی سازمان ملل متحد موسوم به نفت در برابر غذا، و نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور افغانستان، در زمان حاکمیت دکتر نجیب‌الله بود.


زندگی‌نامه
بنون سوان

بنون سوان، در ۱۸ دسامبر ۱۸۳۷ میلادی، در یک خانواده‌ی قبرسی ارمنی‌تبار، در نیکوزیا پایتخت قبرس به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خود را در نیکوزیا به پایان برد و از دانشگاه کلمبیا نیویورک در رشته‌ی تاریخ و فلسفه مدرک کارشناسی گرفت، و مدرک فوق‌لیسانس خود را نیز از دانشکده‌ی امور بین‌الملل و امور عمومی از همان دانشگاه به‌دست آورد.

قبرس، کشور بنون سوان، در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل آن بر پایه‌ی مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره‌ی امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند. در دسامبر ۱۹۶۳، نمایندگان ترک در پی اختلاف بر سر نحوه‌ی اجرای این توافق از دولت قبرس بر اثر حادثه کریسمس خونین از قبرس اخراج شدند. با آغاز عملیات نظامی یونانی‌های این جزیره، ترک‌های قبرس کشور را ترک کردند و این سرآغاز درگیری‌های قومی میان ترک‌ها و یونانی‌ها در این جزیره بود که برای ۱۱ سال ادامه پیدا کرد؛ در پی بروز درگیری بین دو طرف، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۴ یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که مأموریت آن تاکنون تمدید شده‌ است.

به‌هر حال، در مارس ۱۹۶۴، که بنون سوان هنوز دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کلمبیا بود، بسیار علاقه‌مند بود که عکاس خبری (Photojournalist) شود، و از درگیری‌های قبرس خبر مستند تهیه نماید. او به قبرس رفت و موفق شد با اسقف ماکاریوس یا ماکاریوس سوم، پیشوای کلیسای ارتدکس قبرس و نخستین رئیس جمهور این کشور مصاحبه کند و عکس‌های فوق‌العاده بگیرید. او در فوریه سال ۱۹۶۵، در دبیرخانه‌ی سازمان ملل متحد استخدام شد و به‌مدت ۴۰ در آن‌جا خدمت کرد و سرانجام در ماه مه ۲۰۰۵ استعفا داد و به قبرس بازگشت.

او در دوران خدمت خود در سازمان ملل متحد، مدتی برای نظارت در امور زندانیان جنگ ایران و عراق خدمت کرد. از سال ۱۹۸۲ تا مارس ۱۹۸۸، به‌عنوان دبیر در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) مشغول به‌کار بود.

در آوریل ۱۹۸۸، او به‌عنوان مشاور ارشد سیاسی نماینده‌ی دبیر کل در مورد درگیری‌های افغانستان منصوب شد. در ژانویه سال ۱۹۹۱، دبیر کل او را برای مدیریت دفتر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گماشت. در ۱۵ آوریل ۱۹۹۲، او به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل به‌تنهایی به کابل رفت تا با دکتر نجیب‌الله، رئیس‌جمهور افغانستان، روی تطبیق پروسه‌ی صلح، استعفای وی و انتقال قدرت به‌یک گروه بی‌طرف در این کشور گفت‌وگو کند. اما با توطئه مخالفان برای خلع دکتر نجیب از قدرت، وی ناگزیر شد به دفتر سارمان ملل پناهنده شود و در نهایت طرح سازمان ملل نافرجام ماند.

بنون سوان، در ژوئیه ۱۹۹۲، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی نامزد شد. در سال ۱۹۹۶، زمانی‌که عمليات برنامه‌ی نفت در برابر غذا که در زمان صدام حسين از سوی سازمان ملل در عراق آغاز شد، بنون سوان، به‌عنوان مدير اين برنامه منصوب شد. اما در سال ۲۰۰۵، پل ولکر رئيس بازرسی و تحقيق ادر باره این عمليات، وی را به رفتار خلاف قاعده و تضعيف درستکاری سازمان ملل متهم کرد. به گفته ی رئيس بازرسی اين تحقيق «شواهد جامعی وجود دارد که نشان می‌دهد مدير برنامه سازمان ملل متحد دارای تضاد منافع بوده است ولی سؤاستفاده دامنه گسترده‌ای نداشته است.» او گفت:

    آقای سيوان با اين‌کار، خود را در جايگاهی قرار داده که در آن به‌روشنی دچار تضاد منافع می‌شده است امری که هم عدول از قوانين سازمان ملل است و هم عدول از مسئوليت يک مدير بين‌المللی که بايد برترين استاندارد اعتماد و درستکاری را از خود نشان دهد.

اين طرح جنجالی به عراق دوره‌ی صدام حسين اجازه می‌داد که نفت بفروشد و در مقابل آن مايحتاج خوراکی و دارو بخرد تا از تأثير تحريم‌های بين‌المللی بر مردم عراق کاسته شود.

با آن‌که سيوان بارها هرگونه نادرستی در کار خود را رد کرد، اما از سوی هياتی که درباره‌ی ادعاهای فساد در آن برنامه تحقيق می‌کرد به دريافت رشوه از يک شرکت نفتی در مقابل اعطای قراردادهای سودآور به آن شرکت متهم شد. اين هيات که توسط سازمان ملل ايجاد شده بود، در سومين گزارش خود نتيجه گرفت که بنون سوان تقريباً ۱۵۰ هزار دلار رشوه نقدی دريافت کرده است. اين گزارش توصيه می‌کرد که کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل، مصونيت ديپلماتيک بنون سوان را «به‌منظور انجام تحقيقات جنايی» لغو کند.

در نتیجه، سوان در ماه فوريه همان‌سال از کار خود معلق شد، اما با حفظ يک پُست افتخاری در سازمان ملل ماند تا به تحقيقات در زمينه برنامه نفت در برابر غذا کمک کند. ولی سوان سرانجام در ماه اوت استعفا داد و گفت: «آقای کوفی عنان او را قربانی کرده است.»


مأموریت در افغانستان

...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...