جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۱۹, چهارشنبه

مهدیزاده کابلی

از: دانشنامه‌ی آریانا

مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات
دانشنامه آریانامهندسان افغان

محمدرئوف مهدی (به انگلیسی: Mohammad Raouf Mehdi) معروف به مهدیزاده کابلی (Mehdizadeh Kabuli) (زاده‌ی ۱۳۳۷ خورشیدی)، نویسنده، پژوهشگر و دانش‌نامه‌نویس افغان، استاد پیشین دانشگاه کابل و نماینده در دو لویه‌جرگه (گردهمایی بزرگ اضطراری در خرداد ۱۳۸۱، و مجلس مؤسسان قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در آذر ۱۳۸۲) بود، که هم‌چنین بنیان‌گذار و اکنون مدیر دانشنامه‌ی آریانا است.


زندگی‌نامه
مهندس مهدیزاده کابلی

محمدرئوف مهدی فرزند سوم ژنرال محمدمهدی‌خان مومند، رئیس تعلم و تربیت وزارت دفاع ملی افغانستان در زمان شاهی و نوه‌ای میرزا شادمحمد خان مومند، یکی از دبیران (منشی‌های) امیر حبیب‌الله‌خان، پادشاه افغانستان، در ۱۱ سنبله (شهریور) ۱۳۳۷، در یک خانواده‌ی فرهیخته و منور، در شهر کابل زاده شد. در سال ۱۳۴۴، آموزش ابتدایی را در مکتب غاری ایوب‌خان در بهارستان کارته‌ی پروان آغاز کرد و از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۳، دوره‌ی متوسطه را در دبیرستان نادریه درس خواند و سپس در سال ۱۳۵۳ وارد مکتب تخنیک ثانوی شد و در سال ۱۳۵۵، به‌عنوان شاگرد ممتاز در رشته‌ی اتومبیل (موتر) دوره‌ی دبیرستان را به پایان برد. در سال ۱۳۵۶، وارد دانشکده مهندسی (فاکولته‌ی انجنیری) دانشگاه کابل شد و دوره‌ی پنج‌ساله‌ای آن با درجه‌ی عالی در رشته‌ی مهندسی راه و ساختمان (سیول) به‌سر رساند و در پایان سال ۱۳۶۰، در همان دانشگاه به‌عنوان مربی (Instructor) استخدام شد.

کابلی، در سال ۱۳۶۲، برای ادامه‌ی تحصیلات عالی (دوره‌ی فوق‌لیسانس) در Asian Institute of Technology  (AIT)، که در شهر بانکوک، پایتخت کشور تایلند واقع است، پذیرفته شد. اما به‌دلیل مخالفت او با حضور ارتش سرخ در افغانستان، دولت وقت از رفتن‌اش به تایلند ممانعت کرد. او ناگزیر، در سال ۱۳۶۳، با همسر و دو کودکش افغانستان ترک کرد و از مسیر پاکستان به ایران رفت.


آثار

...
،،


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...