جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۱۴, جمعه

کشف کهن‌ترین بقایای انسان در غرب اروپا

از: پل رینکون (گزارشگر علمی بی‌بی‌سی)

انسان پیشگام

کشف کهن‌ترین بقایای انسان در غرب اروپا‬‎


فهرست مندرجات

.



کشف کهن‌ترین بقایای انسان در غرب اروپا‬‎

استخوان فک بالا و پیشانی پسربچه‌ی انسان پیشگام (Homo antecessor) از روستای گران دولینا (Gran Dolina شمال اسپانیا)

انسان پیشگام (Homo antecessor) یک گونه یا زیرگونه‌ی منقرض‌شده از انسان است که بین ١ میلیون دویست هزار سال پیش تا ٨٠٠ هزارسال پیش در اروپا (اسپانیا، انگلستان و فرانسه) می‌زیسته است. این گونه در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط اودالد کربونل، خوان لوییس آرسواگا و جی. ام. برمودز دی کسترو در تپه‌های آهکی آتاپورکا در شمال اسپانیا کشف شد.

دانشمندان قدیمی‌ترین بقایای انسان در اروپای غربی را در محوطه‌ای باستانی در شمال اسپانیا کشف کرده‌اند. قدمت آرواره و دندان‌هایی که در محوطه‌ی معروف آتاپورکا کشف شده از یک میلیون و ۱۰۰ هزار سال تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار سال تخمین زده می‌شود.

پژوهشگران در نشریه‌ی «نیچر» نوشتند این یافته‌ها شواهد تازه‌ای از قدمت چشمگیر سکونت انسان در این قاره فراهم می‌کند. دانشمندان هم‌چنین ابزارهای سنگی و استخوان حیوانات با برش‌هایی که گویای قصابی آن توسط انسان است را در محل یافتند.

انسان‌های پیشگام نر و ماده در آتاپوئرکا در حال آدم‌خواری

این کشف شامل بخش‌هایی از آرواره‌ی پایینی یک انسان است. هفت دندان هنوز روی آرواره بود. یک دندان جداشده از آرواره اما متعلق به همان فرد نیز در محل پیدا شد. اندازه‌ی کوچک استخوان‌ها نشان می‌دهد احتمالاً متعلق به یک زن بوده است.

این کشف در سیرا دی آتاپورکا (Sierra de Atapuerca hills)، منطقه‌ای تپه ماهور در نزدیکی شهر بورگوس در شمال اسپانیا که حاوی مجموعه‌ای از غارهای آهکی کهن است انجام شد. این غارها در گذشته شواهد فراوان و سالمی از سکونت انسان کهن به‌دست داده و به‌عنوان یک محوطه‌ی میراث جهانی یونسکو تعیین شده است.

بقایای تازه در محوطه باستانی «سیما دل الفانته» پیدا شد یعنی تنها در فاصله‌ی چندصد متری از نقاط دیگری که بقایای اروپایی‌های اولیه قبلاً در آن‌ها کشف شده بود.

خوزه ماریا برمودِز دی کاسترو (José Maria Bermudez de Castro)، مدیر مرکز ملی تحقیقات اسپانیا در علوم تکامل انسان در بورگوس که از نویسندگان مقاله نیچر است گفت: «این قدیمی ترین فسیل انسانی است که تاکنون در اروپای غربی کشف می‌شود.»


مهاجرت باستانی

دکتر برمودز دی کاسترو به بی‌بی‌سی گفت که تازه‌ترین یافته دارای مشخصه‌هایی است که آن را به هومینین‌های اولیه (شامل انسان‌های مدرن، اجداد و خویشاوندان آن‌ها از زمان جدایی از نسل میمون‌ها) که در دمانیسی در گرجستان در دروازه‌ی اروپا کشف شد پیوند می‌زند.

هومینین‌های گرجستان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار سال قبل زندگی می‌کردند و نماینده مهاجرت اولیه‌ی انسان به خارج از آفریقا هستند.

در نتیجه محققان اشاره می‌کنند که اروپای غربی سکونت‌گاه جمعیتی از هومینین‌هایی شد که از شرق آمده بودند.

به‌گفته‌ی دانشمندان زمانی که این مردمان اولیه «غرب را فتح کردند» به‌گونه‌ای متمایز - Homo antecessor - یا همان «انسان پیشگام» تکامل یافتند.

دانشمندان اکنون در نظر دارند تحقیق کنند آیا «هومو انتسسور» از اجداد نئاندرتال‌ها بوده است یا حتی از اجداد گونه‌ی ما یعنی «هومو سایپین‌ها».

کریس استرینگر، سرپرست بخش سرمنشأ انسان در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن گفت تا زمانی‌که مواد بیش‌تری در آتاپورکا کشف نشده، او در نسبت دادن گونه‌ی تازه به «انسان پیشگام» محتاط خواهد بود.

به‌هر حال، خانم برمودز دی کاسترو از اعضای تیم اکتشاف گفت که یافته‌ی تازه فراهم آورنده شواهد قابل اعتماد از قدیمی‌ترین مورد سکونت انسان در اروپا است.


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پل رینکون، کشف کهن‌ترین بقایای انسان در غرب اروپا، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ۲۶ مارس ۲۰۰۸ - ۷ فروردین ۱۳۸۷.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی