جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۷, یکشنبه

کف‌‌پوش ساختمان و روکش جاده

از: دانشنامه‌ی آریانا

کف‌‌پوش ساختمان و روکش جاده


فهرست مندرجات
واژگان راه و ساختمانروسازی

روکش جاده یا کف‌پوش ساختمان یا پیاده‌رو (به انگلیسی: Pavement، با تلفظ آمریکایی: Pavement)، در راه‌سازی بخشی از روسازی (به انگلیسی: Road surface؛ به آلمانی: Decke یا Deckschicht یا Fahrbahnbelag) یا در واقع قشر رویه‌ی روسازی و در ساختمان‌سازی منظور از آن فرش کردن یا پوشاندن سطح کف بخش‌های مختلف ساختمان است.


واژه‌شناسی

واژه‌ی انگلیسی Pavement در زبان فارسی با معانی متنوع به‌کار رفته است، مانند: سنگ‌فرش، پیاده‌رو، کف خیابان، هم‌چنین: آسفالت، آجر فرش، روکش جاده، راه روکش‌دار، راه آسفالته (یا سنگ‌فرش‌شده و غیره)، سطح فرش شده‌ی خیابان و راه و کف‌پوش ساختمان.

در اصطلاح مهندسی راه و ساختمان، منظور از آن در راه‌سازی، گاه به‌مفهوم «روسازی» و گاهی به‌معنای «قشر رویه‌ی» روسازی یا «روکش جاده» (Road surface) و نیز به‌معنای «پیاده‌رو» آمده است و در ساختمان‌سازی، به‌معنای «کف‌پوش» یا فرش‌کردن سطح کف ساختمان با لایه‌ای الگودار است. این لایه دارای الگو می‌تواند یک قالی، پارکت، موکت، کف‌پوش پلاستیکی، کاشی (در گویش عوام و غیرعلمی به کاشی دیوار «کاشی» و به کاشی کف «سرامیک» گفته می‌شود) و موزائیک یا هر چیز دیگر باشد.

بر اساس فرهنگ لغت کمبریج، در زبان انگلیسی واژه‌ی Pavement به‌معنای پیاده‌رو (Sidewalk) یا یک مسیر با سطح سخت در یک یا دو طرف یک خیابان یا جاده است، که مردم روی آن راه می‌روند و در زبان آمریکایی Pavement عبارت است از سطح جاده هنگامی‌که آن‌را با بتن (Concrete) یا تارمک (Tarmac) پوشش داده باشند.

بتن یا کانکریت (Concrete)، ماده‌ی از ترکیب: سیمان، شن و ماسه و آب و برخی از مواد افزودنی‌های دیگر است که از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. در راه‌سازی از این مصالح برای ساختن پل‌ها و روسازی خیابان‌ها و جاده‌ها نیز استفاده می‌گردد.

تارمک (Tarmac)، نام تجاری (برند) برای یک ماده‌ی سیاه‌رنگی است که از مخلوط قیر با سنگ‌دانه‌ها به‌دست آمده و در ساخت راه برای پوشش جاده به‌کار می‌رود، به‌ویژه در فرودگاه‌ها، در محلی که هواپیماها فرود می‌آیند یا پرواز می‌کنند.

در زبان انگلیسی Paver یا Paving stone، یک قطعه سنگ صاف (Flat piece of stone) یا بلوکه‌های بتنی یا آجری است که معمولاً برای سنگ‌فرش خیابان‌ها یا پیاده‌روها (Pavement) به‌کار می‌رود. هم‌ارز ِ این واژه، در زبان آلمانی Pflaster (فلاستر) است.


روسازی راه

روسازی راه، سازه‌ای است که بر روی آخرین لایه‌ی متراکم‌شده‌ی خاک زمین طبیعی موجود یا اصلاح‌شده، خاکریزی‌ها، یا کف‌برش‌های خاکی و یا سنگی که به‌طور کلی بستر روسازی نامیده می‌شود، قرار می‌گیرد. روسازی معمولاً متشکل از قشرهای مختلف نظیر زیراساس، اساس و لایه‌های آسفالتی یا بتنی و یا ترکیبی از آن‌هاست که هر یک تابع مشخصات فنی و دارای ضخامت معینی است.


کف‌سازی ساختمان



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...