جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ فروردین ۴, یکشنبه

نژاد آریایی

از: دانشنامه‌ی آریانا

نژاد آریایی


فهرست مندرجات
نژادآریایی

نژاد آریایی (به انگلیسی: Aryan race، با تلفظ آمریکایی: Aryan race)، یک دسته‌بندی نژادی بود، که در دوره‌ی زمانی اواخر قرن ۱۹ میلادی تا اواسط قرن ۲۰ میلادی، برای توصیف مردمانی از بخش اروپایی و آسیای غربی استفاده می‌شد. این عبارت ناشی از این تفکر است که گویشوران اولیه زبان‌های هندواروپایی و نوادگانشان تا حال حاضر، یک نژاد یا زیرنژاد خاص از نژاد فرضی (عرقی) قفقازی را تشکیل می‌دهند. با این‌حال، در فرهنگ‌نامه‌ی کمبریج آمده: «آریایی، مردم سفیدپوست شمال اروپا هستند، به‌ویژه آن مردمی‌که دارای چشمان آبی توصیف شده‌اند و به باور نازی‌ها آن‌ها بهتر از تمامی نژادهای دیگر جهان می‌باشند.»

اما این باور از دو جهت اشتباه محض است: نخست آن‌که آریایی (Aryan با تلفظ ‎/ˈɛərɪən/‎ در زبان انگلیسی) نام قومی کهن در شمال افغانستان امروزی بود که به هند و ایران کنونی مهاجرت کرد. این کلمه‌ای در واقع مشتق شده از واژه ārya است که در زبان سانسکریت معنی نجیب می‌دهد. دو دیگر، از آن‌جا که تفاوت‌های ژنتیکی انسان به تفاوت‌های نژادی نمی‌انجامد؛ امروزه واژه‌ی نژاد در دسته‌بندی گروه‌های انسان مدرن در تحقیقات علمی منسوخ شده و بر خلاف گذشته عنوان نژاد آریایی کاربرد ندارد.


واژه‌شناسی

...


انسان‌شناسی زیستی

...


فلسفه رمزی



مهاجرت هندواروپایی



آریایی‌گرایی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

ایده‌ی نژاد آریایی زاییده چیست؟، رادیو فردا.
عبدالله شهبازی، ایران‌شناسی، آریایی‌گرایی و تاریخ‌نگاری: قسمت اول و قسمت دوم.


[] پی‌نوشت‌ها

...
Aryan adjective relating to white people from northern Europe, especially those with pale hair and blue eyes, who were believed by the Nazis to be better than members of all other races.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...