جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ خرداد ۳, جمعه

کالبدشکافی واژه‌ی تاجیک

از: مهدیزاده کابلی

کالبدشکافی واژه‌ی تاجیک


فهرست مندرجات

.



تاجیک چیست؟

براساس فرهنگ‌نامه‌ی کمبریج، «تاجیک، یعنی فردی از تاجیکستان» (Tajik: a person from Tajikistan)

تاجیک یا تاجک (به انگلیسی: Tajik، با تلفظ آمریکایی: Tajik)، نامی عمومی است که بر اقوام آریایی‌تبار[۱] و فارسی‌زبان، که در افغانستان و آسیای مرکزی (تاجیکستان و ازبکستان) زندگی می‌کنند اطلاق می‌شود. امروزه، این قوم، افزون بر این مناطق، در ایران، پاکستان، شمال هندوستان و ناحیه‌ی سین‌کیانگ چین نیز به‌سر می‌برند.[٢] نام‌های دیگر برای مردمِ تاجیک، فارسیوان (فارسی‌زبان) و دهقان (کشاورزان روستایی در برابر اقوام چادرنشین و بدوی) است.[٣]

با این حال، درباره‌ی خاستگاه واژه‌ی «تاجیک»، بین دانشوران اختلاف نظر فراوان است. از این‌رو، این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی بر پایه‌ی منابع کتابخانه‌ای، به بررسی ریشه‌شناختی این واژه می‌پردازد.

نام پارس در کتیبه‌های نوبابلی نیز آمده است. در یک رویدادنامه نوبابلی که چکیده‌ی وقایع سال‌های پادشاهی نَبونید (آخرین شاه بابل جدید) و نخستین سال پادشاهی کوروش بزرگ را در بردارد، از کوروش با عنوان‌های «شاه اَنشان» و «شاه پارس» یاد شده است. این نخستین‌بار است که نام کوروش در این متن با عنوان «شاه انشان» و در ضمن رویدادهای سال ششم پادشاهی نبونید ‌(۵۵۰ / ۵۴۹ پیش از میلاد) آمده است.



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی نگاشته شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- C.E. Bosworth, B.G. Fragner (1999). "TĀDJĪK". Encyclopaedia of Islam (CD-ROM Edition v. 1.0 ed.). Leiden, The Netherlands: Koninklijke Brill NV.
[٢]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها