جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

پيدايش زمين

از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


زمین کره‌ای است که انسان‌ها روی آن زندگی می‌کنند و بنا به باورهای دینی از خاک آن آفریده شده‌اند و روزی دوباره به خاک آن باز می‌گردند. این کره خاکی یکی از نه سیاره منظومه شمسی است که مانند سایر سیارات در مداری به‌دور خورشید می‌گردد. زمین سیاره‌ای منحصر بفرد در منظومه شمسی است که در آن آب و اکسیژن و نیتروژن که برای حیات ضروری‌اند، وجود دارد.[۱]

زمين‌شناسان، سن زمين را حدود ٦ر۴ ميليارد سال تعيين کرده‌اند. در اين مدت، زمين شاهد تغييرات و تحولات گوناگونی بوده است که آثار آن امروزه به صورت برجستگی‌ها، آتش‌فشان‌ها، دشت‌ها، درياها و آثار موجودات زنده قديمی جلوه می‌نمايد و زمين‌شناسان را به مطالعه و دقت و سپس تفکر و تفسير وا می‌دارد.

کره زمين، قطعه بسيار کوچکی از اين جهان پهناور است و مرکزی برای عالم به‌شمار نمی‌آيد. اين عقيده که زمين مرکز همه کائنات است، از مدت‌ها پيش ارزش خود را از دست داده و اکنون دانسته است که کره زمين سياره‌ای کوچکی است که با سيارات مشابه ديگر به دور يکی از ستارگان ثابت کوچک به‌نام خورشيد می‌گردد. همچنان پر واضح است که خورشيد نيز يکی از چند ميليون ستاره‌ای است که در فضای بی‌کران به‌مجموعه کهکشان راه شيری (Milk waygalaxy) تعلق دارد که خود اين کهکشــان هم يکی از چند ميليون کهکشــان موجود در اين جهان لايتناهی اســت.[٢]

به‌هر حال، زمين با وجود کوچکی آن، چون محل سکنی و اقامت انسان‌ها در فضای بی‌کران است، اهميت ويژه برای آنها پيدا می‌کند.


[] چگونگی پيدايش زمين

در مورد چگونگی پيدايش زمين، از زمان‌های گذشته عقايد و نظراتی مختلف ابراز شده که بعضی از آنها خيلی جالب بود و به‌طور رضايت‌بخش در زمان خود به‌پرسش‌ها پاسخ می‌داده است. اما تا قرن هجدهم بعد از ميلاد هيچگونه نظر با ارزش و قابل قبول علمی که مورد توجه دانشمندان و علوم جديد و امروزی باشد، ابراز نشده است.

در سال ۱٧۵۵ ميلادی، فيلسوف بزرگ آلمان، ايمانوئل کانت فرض کرد که منظومه شمسی يعنی خورشيد، سيارات، و اقمار و شهاب‌ها و ديگر مظارهر اين منظومه از تودۀ عيطمی از کار متراکم و ابرمانند حاصل شده‌اند، اما تئوری منشأ گازی کانت در آن زمان چندان مورد توجه دانشمندان قرار نگرفت.


[]

كره زمين و ساير سيارات از خورشيد جدا شده‌اند. آنها ابتدا گرم و سوزان بودند، كه به‌تدريج سرد شده، و به‌وضع امروزی خود رسيده‌اند. برخی از دانشمندان عقيده دارند، كه فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های زمين هنگام سرد شدن به‌وجود آمده است.

آيا يك نقشه جهان نما، با كنار هم گذاشتن آفريقا و آمريكا قاره واحدی‌ به‌دست می‌آيد؟ اين همان پرسشی است، كه يك دانشمند آلمانی‌ به‌نام "آلفرد وگنر" از خود كرد، او نوشت: "هركسی‌ كه كناره‌های‌ متقابل به هم آمريكای‌ جنوبی‌ و آفريقا را بررسی‌ كند از ديدن اينكه خط ساحلی‌ دو قاره كاملاً شبيه يكديگرند، تعجب خواهد كرد و ملاحظه اينكه هر پيش رفتگی‌ برزيل مقابل فرورفتگی‌ در آفريقاست، هر پژوهشگری‌ را به شگفتی واخواهد داشت".

الفرد وگنر همچنان گياهان و حيوانات محلی‌ آمريكای‌ جنوبی‌ و آفريقا را كه قبلاً به‌وسيله زيست‌شناسان و طبيعی‌دانان كشف و بررسی‌ شده بود، با هم مقايسه كرده و متوجه شباهت عجيب آنها شد و اين مطلب نيز باعث گشت، كه او فكر كند اين دو قاره در گذشته‌های دور قطعاً به هم متصل بوده‌اند و بعدها از هم جدا شده‌اند.

آلفرد فرضيه‌ای بنياد نهاد كه به‌موجب آن در روزگاران پيشين تمام قاره‌های جهان به‌هم چسبيده و تشكيل يك قاره را داده بودند. اين قاره بزرگ رودخانه‌ها و درياچه‌هايی‌ نيز داشته است، كه بعدها چين و چروكهايی‌ در آن ايجاد شده و به چند قاره تقسيم گشته است، و در نتيجه آمريكای جنوبی‌ از آفريقا جدا شده و شروع به دور شدن از آن كرده است. آمريكای شمالی نيز از اروپای مركزی جدا شده و بطرف مغرب رفته است و بالاخره قاره‌ها به‌صورتی‌ كه امروز ديده می‌شود، درآمده‌اند.

آيا حق با آلفرد وگنر است؟ واضح است که امروزه اين عقيده فرضيه‌ای‌ بيش نيست؛ اما با توجه به نقشه جهان‌نما كناره قاره‌ها مؤيد اين تئوری است، و بررسی‌ گياهان و جانوران بومی‌ در كناره‌های متقابل دو قاره نيز اين موضوع را تاييد می‌كند، و در ضمن قشر زمين هم هنوز به حركت و جابجايی‌ خود ادامه می‌دهد.[به گزارش شبكه خبری "ورلد نيوز" (World-news.org/persian)]


[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کره زمین، دانشنامۀ رشد
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]