جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۲۸, دوشنبه

سعید، آریانا

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


آریانا سعید (زادۀ ۱٣٦٨ خ - )، آهنگساز، ترانه‌سرای و خوانندۀ پرآوازۀ افغان است[۱] که آهنگ‌های او در میان افغانان جا باز کرده است[٢].


[] زندگی‌نامه

آریانا سعید، از یک مادر دری زبان و پدر پشتو زبان[٣]، در ٢٣ تير (سرطان) سال ۱٣٦٨ خورشیدی (۱۴ ژوئیۀ ۱۹٨۹ میلادی)، در شهر کابل زاده شد[۴]. در کودکی از افغانستان آواره شد و با خانواده به پاکستان رفت و سپس به اروپا مهاجر شد[۵]. ابتدا در سوئیس اقامت گزید و اکنون در لندن زندگی می‌کند[٦].

وی از همان ایام کودکی به موسیقی علاقمند شد. در دوران مدرسه در کشور سوئیس عضو گروه سرود بود و پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته‌ی مدیریت تجارت، تصمیم گرفت که به‌عنوان یک هنرمند در عرصه‌ی موسیقی فعالیت خود را آغاز کند[٧].

علی‌رغم این‌که، آریانا سعید در روزهای آغازین کار خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو گردید، اما سر انجام در بین مردم مطرح شد. وی تاکنون بیش از ۵۰ کنسرت در سراسر جهان اجرا کرده و در مجموع، ویدیو کلیپ‌های او در یوتوب توجه بیش از ۵ میلیون ببینده را به‌خود جلب نموده است. اما باری وی، در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که متأسفانه شماری از مردم با فحش و دشنام و بستن بهتان از هنرش استقبال کرده‌اند. او خود می‌گوید:

    من روزانه پیام‌های زشت و دشنام‌هایی دریافت می‌کنم که مرا بسیار ناراحت می‌سازد. باور کنید، از زمانی‌که به افغانستان رفت‌وآمد می‌کنم، یگانه ارادۀ من فقط و فقط خدمت و کار به مردم و وطنم بوده است. وقتی می‌بینم که شماری از مردم، از هنرم تعبیر نادرستی می‌کنند، بسیار رنج می‌برم.[حفیظ آصفی، افترا و تهمت به آریانا سعید نارواست، وب‌سایت رادیو آشنا صدای امریکا: ۱۹ اسد ۱٣۹٢]

مولانا عبدالقادر امامی غوری آگاه امور دینی می‌گوید: «آنانی‌که خواهر ما آریانا سعید را متهم به فحاشت کرده و اتهام‌های نابه‌جا و ناروایی را در مورد او وارد می‌کنند، هیچ‌گونه آگاهی از دین و شریعت ندارند، زیرا از دید اسلام بهتان، افترا و تهمت گناه بس بزرگی است که مسلمانان باید از آن اجتناب کنند.»[همان‌جا]


[] آلبوم‌ها




[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]- آریانا سعید، بانویی فریبا با اجرای زنده، وب‌سایت تلویزیون طلوع
[۴]- سال تولد آریانا سعید، بر اساس تاریخ تولدش در صفحۀ فیسبوک او محاسبه شده است.
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]