جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ شهریور ۱۰, یکشنبه

گزارش بیوگرافیک دکتر نجیب

از: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام

اسناد لانه‌ی جاسوسی

شماره ۲۹


فهرست مندرجات

.



افغانستان (۱)

(سند شماره ۳۱)

گزارش بیوگرافیک دکتر نجیب

روی جلد کتاب اسناد لانه‌ی جاسوسی، شماره ۲۹، افغانستان (۱)

اسناد لانه‌ی جاسوسی، عنوان مجموعه اسناد محرمانه‌‌ی سفارت آمریکا در تهران است، که توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۷۴ جلد ترجمه و منتشر شد. این اسناد، که پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، در ۱٣ آبان سال ۱٣۵٨ به‌دست دانشجویان پیرو خط امام، کشف شد، به‌گفته‌ی ماجراجویان انقلابی، «از اسرار‌ جاسوسی‌ها و دخالت‌های بی‌شمار آمریکا در ایران و کشور‌های مختلف جهان پرده برمی‏‌دارد و اسامی ‌بسیاری از عوامل و رابطین آمریکا و انواع شیوه‏‌های جاسوسی و تحرکات سیاسی این کشور را در مناطق مختلف جهان افشا می‏‌کند.» دو جلد ٢۹ و ٣٠ این مجموعه اسناد، ویژه‌ی افغانستان است.


سند شماره: ۳۱
شماره سند: ۵۳۰۸
تاريخ: ۲ ژوئیه ۱۹۷۹
از: سفارت آمريکا در کابل
به: وزير امور خارجه در واشنگتن دی.سی
رونوشت به: سفارت آمریکا - تهران
طبقه‌بندی: خیلی محرمانه کابل ۵۳۰۸
موضوع: سفیر جدید افغان در ایران یک عضو عالی‌رتبه‌ی دیگر پرچم است.
دکتر محمدنجیب

۱- مطالب کمی برای افزودن به اطلاعات بیوگرافی دکتر نجیب کم‌سن و سال، که سابقاً اسم سید نجیب‌الله را به‌کار می‌برد، و در اعلامیه‌ی رسمی انتصاب وی به سفارت تهران وجود داشت، داریم (تلگرام مرجع). از قرار معلوم فقط یک‌سال است که خارج از مدرسه‌ی پزشکی می‌باشد، و به‌دنبال انقلاب ۲۷ آوریل، چند هفته‌ای معاون وزیر کشور بود. در تقسیم بعدی پست‌ها (که به‌طور وضوح ادامه دارد)، نجیب، عضو سابق جناح پرچم از حزب دمکراتیک خلق افغانستان، «معاون مخصوص» نورمحمد تره‌کی، رئیس شورای انقلاب شد، انتصابی که هرگز بر ملا نشد.

۲- انتصاب نجیب در تهران، بدون چون و چرا، بخشی از تصفیه‌ی جاری عناصر طرفدار پرچم در سطوح بالای رهبری سیاسی رژیم جدید می‌باشد. از شش سفیر افغانی که پذیرش آن‌ها به‌طور قطع خواسته شده است، هیچ‌یک به‌عنوان خلقی شناخته نشدند، در حالی‌که پرچمی‌بودن[۱] پنچ نفر از آن‌ها تأیید شده است.

آینده‌ی ببرک معاون نخست‌وزیر (رهبر سابق پرچم) در بالای لیست شایعات کابل جای دارد. در حال حاضر تعبیر مطلوب این است که او از قبول پستی در خارج خودداری کرده است و در کابل خواهد ماند تا چه پیش آید. در این رابطه، ما نیز هیچ نشانی از این‌که این رویداد فرعی به‌خصوص منجر به اقدامات امنیتی تشدید شده در پایتخت شده باشد، مشاهده نمی‌کنیم، اما این‌که رژیم در درخواست خود از کشور میزبان برای موافقت با پذیرش این سفرا احساس فوریت می‌کند، می‌تواند حاکی از این باشد که تره‌کی و همکارانش ترجیح می‌هند که رقبای‌شان بدون معطلی از افغانستان خارج شوند. یک دیپلمات ایرانی به ما گفت، سه روز پس از این‌که اسم نجیب تسلیم دولت ایران شد، سفیر داوودی (سفیر ایران در کابل - مترجم) به وزارت امور خارجه احضار شد و پرسیده شد که «تأخیر به‌چه علت است؟» ظاهراً دولت ایران به‌ناچار پذیرفت و در طی دو روز پذیرش را اعظا کرد.

آ مستوتز[٢]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی و ارسال شده است. البته اطلاعاتی که در قسمت پيوست‌ها ارائه می‌شود، آگاهی از ديدگاه‌های مختلف درباره‌ی مطالب يک مدخل خاص است. مسئوليت این ديدگاه‌ها به عهده نويسنده‌ی يا نويسندگان آن است و نشر اين ديدگاه‌ها در دانشنامه به منزله تایید نظرات ارائه شده در آن‌ها نیست.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- اسناد لانه‌ی جاسوسی، شماره‌ی ۲۹، افغانستان (۱)، ص ۱۵۳.
[٢]- همان‌جا، ص ۱۵۴.


[] جُستارهای وابسته

زندگی‌نامه‌ی دکتر محمدنجیب


[] سرچشمه‌ها

اسناد لانه‌ی جاسوسی، شماره ۲۹، افغانستان (۱)، دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، تهران: انتشارات پيام آزادی، صص ۱۵۳-۱۵۴