جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

متن کامل مصوبه شورای سرتاسری علمای افغانستان

برگرفته از: دفتر ریاست جمهوری

مصوبه شورای سرتاسری علمای افغانستان

(۱۲حوت ۱۳۹۰)


فهرست مندرجات

[شورای سرتاسری علمای افغانستان]



[] متن کامل مصوبه

الحمدلله وحده والسلام علی من لا نبی بعده!


جلسات نوبتی شورای سرتاسری علمای افغانستان از تاریخ (۸ الی ۱۱) برج حوت سال ۱۳۹۰ در مقر شوری دایر و روی موضوعات مهم و حیاتی کشور بحث و گفتگوی همه‌جانبه نموده با در نظرداشت شرایط و اوضاع جاری مواد ذیل را به‌اتفاق آراء به‌تصویب رسانیدند؛

    ۱- شوری جنایت نابخشودنی و عمل وحشیانه و ضدانسانی (توهین به قرآن عظیم‌الشان) و سایر کتب دینی را که توسط نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه بگرام به‌عمل آمده، شدیداً تقبیح نموده و تأکید می‌کند که این عمل شیطانی قطعاً با معذرت‌خواهی قابل بخشش نبوده، عاملین جنایت مذکور هرچه زودتر به‌طور علنی محاکمه و مجازات گردند و نیز امریکا و ناتو تضمین دهند تا در آینده کسی جرئت توهین به‌مقدسات مسلمین را کرده نتواند، البته شورای علمای افغانستان از تصمیم اخیری که در این مورد در جلسۀ فوق‌العاده رهبران جهادی و سایر شخصیت‌های بزرگ کشور تحت ریاست جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان اتخاذ گردید، تأئید می‌نماید.

    ٢- شورای علمأ و مسئولین دولت اسلامی افغانستان بارها نسبت به‌وضعیت زندان‌های که توسط نیروهای خارجی اداره می‌شود ابراز نگرانی کرده و خواهان انتقال مسئولیت ادارۀ این زندان‌ها و زندانیان به مسئولین مربوط افغانی و قطع عملیات شب‌هنگام، تلاشی و گرفتاری‌های خودسرانه افغان‌ها توسط نیروهای خارجی گردیده‌اند، اما خارجی‌ها به این خواست برحق پاسخ مثبت نداده‌اند.

    شورای سرتاسری علمأ توهین به قرآن‌کریم و کتب در زندان بگرام را ناشی از همین مدیریت غیرقانونی دانسته و جداً خواستار تعطیل زندان‌های خارجی و سپردن سرنوشت زندانیان به‌دولت اسلامی افغانستان می‌باشد، تا در آینده از تکرار حوادث مشابه و توهین به‌حیثیت اسلامی زندانیان افغان جلوگیری به‌عمل آید.

    ٣- شوری سفر اخیر جناب رئیس دولت اسلامی افغانستان به کشور پاکستان و ملاقات‌های مثمرشان با ‌رهبران سیاسی، نظامی و دینی آن کشور مثبت ارزیابی نموده و مواد واضح و صریح را که در اعلامیه هشت ماده‌یی مقام ریاست جمهوری تذکر یافته، یک دست‌آورد بزرگ می‌داند، خصوصاً دعوت‌شان از رهبری طالبان غرض مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان و خواهش از حکومت پاکستان که از تلاش‌های برای انجام مذاکرات مستقیم منحیث جز پروسه صلح حمایت و آن را تسهیل نماید که در جواب‌شان جناب یوسف رضا گیلانی صدراعظم جمهوری اسلامی پاکستان با صراحت کامل پشتیبانی خود را از مذاکرات صلح به‌رهبری دولت افغانستان اعلان و از سران طالبان، حزب اسلامی و تمام گروهای مخالف مصرانه تقاضا نمود که با روند مذاکرات صلح با حکومت افغانستان در یک پروسه افغانی بپیوندند، تا به‌مشکلات موجود نقطه پایان گذاشته شود.

    شوری با اظهار خوشبینی از تحولات و انکشافات اخیر پروسه صلح یکبار دیگر از تمام مخالفین دولت می‌خواهد تا غرض تأمین صلح و ثبات دایمی در کشور و قطع خونریزی افغان‌ها به‌دعوت ریاست جمهوری اسلامی افغانستان پاسخ مثبت داده به‌مذاکرات مستقیم با دولت اقدام نمایند.

    ۴- شوری از اظهار آماده‌گی حزب اسلامی غرض مذاکرات صلح با دولت جمهوری اسلامی افغانستان که بعد از نشر اعلامیه مقام ریاست جمهوری و تقاضای صدراعظم پاکستان اعلان گردید، استقبال می‌نماید. هر قدم که در راه رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان برداشته میشود، برای ملت ما یک نوید خوب بوده، آرزو می‌نماییم که سایر مخالفین دولت نیز درین راه گام بردارند، تا به‌فضل خداوند متعال به مشکلات این ملت داغ‌دیده نقطۀ پایان گذاشته شود.

    ۵- دین مدس اسلام برخلاف سایر تمدن‌ها و جوامع گذشته و موجود، زن را به‌عنوان زیربنای تربیتی جامعه به‌بسا حقوق مدنی و اجتماعی، کرامت و شرافت انسانی افتخار بخشیده است. زن در خلال قرون گذشتۀ قبل از اسلام و در میان جوامع، ملل و بحبوحه تمدن‌های بشری از هرگونه حقوق انسانی و مدنی محروم بوده و همانند یک متاع افتیده با وی معامله می‌گردید و حتی زنده به گور می‌شد، ولی با ظهور آفتاب جهانتاب دین مقدس اسلام حقوق زیاد مطابق فطرت به زنان داده شد، همانند:

    الف - حق ملکیت، تصرف و داد و ستد

    ب - حق میراث، مطابق احکام شریعت مقدس اسلام

    ج - حق مهر، که حق اختصاصی زن بوده هیچ کس دیگر بدون رضایت وی حق تصرف و تصاحب آن را ندارد و آنچه به‌نام ولور، طویانه، شیر‌بها و غیره از جانب بعضی‌ها گرفته می‌شود، اصل شرعی ندارد.

    د - حق انتخاب همسر به‌رضایت خودش مربوط بوده، زیرا ازدواج اجباری زن بالغه ناجایز می‌باشد. البته مشوره اولیأ و کفائت که از احکام دین است، رعایت می‌شود.

    ه - زن از نظر اسلام همانند مرد دارای کرامت و موجود حُر و آزاد است، بناً دادن زن در بدل خون، عوض صلح و در بدل مهر زن دیگر شرعاً حرام و ناجایز می‌باشد.

    و - زن به میراث برده نمی‌شود. و نیز بسا حقوق دیگری که دین مبین اسلام برایش عنایت فرموده رعایت شود، ولی زن مسلمان با داشتن حقوق فراوان، دارای وجایب و مکلفیت‌های نیز می‌باشد، همانند:

    الف - پابندی به اوامر و نواهی شریعت مطهر اسلام در عقیده و عمل.

    ب - حفظ و رعایت کامل حجاب شرعی، که باعث حفظ آبرو و شخصیت زن می‌گردد.

    ج - دوری جستن از اختلاط با مردان بیگانه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، مانند تعلیم، تحصیل، بازار، دفاتر و سایر شئون زنده‌گی.

    د - در نظر گرفتن صراحت آیات (۱) و (۳۴) سوره النسأ که مشعر است در خلقت بشر مرد اصل و زن فرع می‌باشد و نیز قوامیت از آن رجال است. لذا از استعمال الفاظ و اصطلاحات که با مفهوم آیات مبارکه در تضاد باشد جداً اجتناب شود.

    ه - ارج گذاشتن به مسئله تعدد زوجات، که به اساس حکم صریح قرآن ثابت می‌باشد.

    و - اجتناب از سفر بدون محرم شرعی.

    ز - التزام به‌حکم شریعت غرای محمدی(صلی‌الله علیه وسلم) در مورد طلاق قابل تذکر است که اذیت، آزاررسانی، ضرب و شتم زنان بدون معاذیر شرعی به‌حکم صریح قرآن عظیم‌الشان ممنوع است و هر نوع تجاوز ناحق که از جانب اشخاص بالای زنان صورت می‌گیرد، شورای سرتاسری علمای افغانستان از ارگان‌های عدلی و قضایی کشور تقاضا به‌عمل می‌آورد تا مرتکبین همچو اعمال ناجایز را مطابق حکم شریعت غرای محمدی(ص) و قوانین نافذه کشور مجازات نمایند.

    در کتب فقه اسلامی در مورد حقوق و وجایب زن تفصیلات زیادی وجود دارد که در وقت ضرورت به آن مراجعه خواهد شد.

    والسلام
    شورای سرتاسری علمای افغانستان[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- متن کامل مصوبه شورای سرتاسری علمای افغانستان، وب‌سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری (جمهوری اسلامی افغانستان)