جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۸, جمعه

زندگی تحت حکومت داعش چگونه است؟

از: مجید افشار

زندگی تحت حکومت داعش چگونه است؟

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


از زمانی که گروه دولت اسلامی بخش‌هایی از سوریه و عراق را تحت کنترل گرفته دسترسی خبرنگاران و رسانه‌های آزاد به این مناطق بسیار محدود شد. اطلاعات درباره این مناطق محدود شده به ویدیوهایی که این گروه منتشر می‌کند و گزارش‌های گاه و بی‌گاهی که از شهرهای تحت کنترل این گروه منتشر می‌شود. مجید افشار نگاهی انداخته به زندگی مردمی که در رقه سوریه و موصل عراق تحت حکومت داعش هستند:


[] زندگی تحت حکومت داعش چگونه است؟

گروه دولت اسلامی که حالا بخش‌های بزرگی عراق و سوریه را در اختیار دارد، کم کم در حال وضع قوانین تازه است و از مردم می‌خواهد که مطابق قوانینی که آن‌را قوانین شرع می‌نامد، زندگی کنند.

طبق آخرین آمار ٦ میلیون نفر تحت حکومت داعش یا خلافت اسلامی در عراق و سوریه زندگی می‌کنند. این گروه مساحت ِ حدود ۵٦ هزار کیلومترمربع از عراق و سوریه در اختیار دارد و شهر رقه در سوریه - با جمعیت حدود ٣٠٠ هزار نفر - را به‌عنوان دارالخلافه اعلام کرده است.

گفته شده درآمد این گروه فقط از فروش نفت و گاز، چیزی حدودی ٣ میلیون دلار در روز است. با اتکا به‌همین درآمد گروه اسلامی بابت خدمات مثل آب و برق از مردم پولی نمی‌گیرد، حقوق‌ها را طبق معمول گذشته پرداخت کرده، جاده‌سازی و ساختمان‌سازی می‌کند و حتا بین مردم غذا مجانی پخش می‌کند.

مناطق نفتی تحت کنترل داعش

موصل یکی از شهرهای تاریخی عراق و دومین شهر بزرگ بعد از بغداد با جمعیت حدود یک میلیون و هشت هزار نفر سه ماه پیش تحت کنترل این گروه قرار گرفت. طبق آخرین گزارش‌ها داعش به خیاط‌ها در این شهر دستور داده لباس‌ها را ساده و گشاد بدوزند و به فروشندگان لباس گفته که صورت مانکن‌ها را با پارچه‌های سیاه بپوشانند.

در همین حال، با شروع مدارس، این گروه اطلاعیه‌ی صادر کرد و چند مادۀ درسی را به‌طور کامل از برنامه‌های آموزشی حذف کرده است. هنر، موسیقی و سرودهای ملی و یا اشعاری که حس و حال ملی‌گرایانه دارند، حذف خواهند شد. فلسفه، علوم اجتماعی و روان‌شناسی هم حذف می‌شوند و در این‌جا هم گفته شده که به‌هیچ‌عنوان نباید از اصطلاحات مثل دمکراسی یا انتخابات نامبرده بشود. تاریخ، جغرافیا و ادبیات هم جز درس‌های هستند که باید حذف بشوند و در دروس دیگر هم به‌هیچ‌عنوان نباید اسمی از جمهوری عراق یا سوریه برده بشود. اجازۀ تدریس نظریۀ داروین و تکامل تدریجی هم به معلم‌ها داده نشده و همین‌طور از آن‌ها خواسته شده است کتاب‌های را که در آن اسمی از مسیحیت برده شده است یا این مذهب را آموزش می‌دهد به‌طور کامل حذف کنند.

اما گزارش‌ها از موصل نشان می‌دهد مردم حاضر نشدند بچه‌ها را به مدرسه بفرستند. اطلاع موثقی که زندگی مردم در موصل چطور می‌گذرد، در دست نیست. ویدیوهای که خود این گروه منتشر کرده یا تحت کنترل این گروه منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم کاملاً از افراد این گروه تبعیت می‌کنند. اما به تازگی نشانه‌های از مقاومت بین آن‌ها دیده شده است.

ماه پیش، وقتی گروه دولت اسلامی تصمیم گرفت منارۀ کج را که قدمت حدود ٨۵٠ سال دارد، خراب کند، گروهی از مردم شهر با تشکیل زنجیره‌ای انسانی دور این مناره مانع خراب‌شدن آن شدند. عقب‌نشینی غیر منتظره گروهی که تا به‌حال شکست ناپذیر دیده می‌شد. ممکن است نافرمانی‌های اجتماعی به‌ویژه حالا که ائتلاف بین‌المللی علیه دولت اسلامی شکل گرفته، بیشتر دیده بشود و این گروه هم معلوم نیست تا کی بتواند در دو جبهه مقاومت کند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مجید افشار، زندگی تحت حکومت داعش چگونه است؟، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش ویدیو): پنج‌شنبه ۱٨ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٢٧ شهریور ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش ویدیو)