جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۳۰, یکشنبه

ارگاسم زنان

از: دانشنامه‌ی آریانا

ارگاسم زنان


فهرست مندرجات

.

ارگاسمآمیزش جنسی

ارگاسم زنان یا تجربه‌ی اوج لذت جنسی زنانه (به انگلیسی: The female orgasm)، واکنشی است که کل بدن زن هنگام ارضای جنسی از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغییر است. در متون تخصصی، در تعریف ارگاسم چنین آمده است: «انقباض شديد ماهيچه‌ای در طی رابطه‌ی جنسی كه به‌همراه تغيير در برخی علايم بدنی مانند تغيير در ضربان قلب، تغيير در فشار خون و تغيير در عمق و نرخ تنفس می‌باشد.» اما برخی دیگر از محققان آن‌را «رسیدن به اوج لذت جنسی و رها شدن تنش‌های جنسی» توصیف کرده‌اند.

ارگاسم در واقع، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که بر اثر تحریک جنسی به‌دست می‌آید. در زنان، هنگام ارگاسم نوک پستان‌ها سیخ و برانگیخته و سفت شده، سوراخ مقعد سریعاً باز و بسته و کلیتوریس آن‌ها بزرگ و پرخون می‌شود. در بعضی از زن‌ها با فوران مایع انزال از واژن مرحله‌ی ارگاسم پایان می‌یابد. پس از ارگاسم مرحله‌ی آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست شده و به‌حالت عادی باز می‌گردد. با این حال، در هنگام خواب دیدن زن‌ها نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.


واکنش‌های فیزیولوژیکی (Physiological responses)
ارگاسم زنانه

ویلیام مسترز (William H. Masters)، پزشک زنان و همسرش ویرجینیا جانسون (Virginia E. Johnson)، درمانگر اختلالات جنسی، از نخستین پژوهشگرانی بودند که در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی، بر روی پاسخ جنسی انسان (Sexual Response Cycle) - روی ۳۸۲ زن و ۳۱۲ مرد - مطالعه کردند. آن‌ها چرخه‌ی واکنش جنسی را به چهار مرحله بخش کردند: ۱- شور و هیجان (Excitement)، ۲- برانگیختگی (Plateau)، ۳- ارگاسم (Orgasm) و ۴- برگشت (Resolution).

در دهه‌ی ۱۹۷۰، هلن سینگر کاپلان (Helen Singer Kaplan)، مرحله‌ی رغبت (Desire) را نیز به این چرخه افزود و استدلال کرد که این مرحله مقدم بر مرحله‌ی شور و هیجان است و احساسات اضطراب (Emotions of anxiety)، احساس دفاع (Defensiveness)، و شکست در گفتگو (Failure of communication) می‌تواند اوج لذت جنسی را تحت تأثیر قرار دهد.

به‌هر حال، اغلب واکنش جنسی زن‌ها به چهار مرحله تقسیم می‌شود. مرحله‌ی اول شور و هیجان است. مرحله‌ی دوم برانگیختگی جنسی، که با شروع آن تغییرات احساسی به‌همراه انقباض عروق، ایجاد ترشحاتی در ناحیه‌ی تناسلی و تغییرات عمومی در کل بدن اتفاق می‌افتد. مرحله‌ی سوم ارگاسم یا اوج لذت جنسی است، که از لحاظ زمان، کوتاه‌مدت‌ترین مرحله می‌باشد. مرحله‌ی چهارم، در واقع مرحله‌ی آرامش و برگشت است.

◼ مرحله‌ی شور و هیجان:

بر اساس تئوری، فعالیت جنسی از نظر احساسی و جسمی توام با شور، هیجان و استرس است، بدن با افزایش ضربان قلب، فشارخون و تنفس به این مسئله واکنش می‌دهد. این وضعیت در کنار انقباض عروق می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست به‌ویژه در صورت زنان شود. انقباض عروق در ناحیه‌ی تناسلی در برخی زن‌ها موجب تورم این ناحیه می‌شود. هم‌چنین ممکن است پستان‌ها در اثر برانگیختگی جنسی متورم و نوک پستان‌ها هم برجسته شوند.

برخی از این تغییرات در چند لحظه پدیدار می‌شوند. به‌عنوان مثال، ترشح آب در ناحیه‌ی تناسلی که از تراکم خون در این ناحیه ایجاد می‌شود، گاهی اوقات طی ۱۵ ثانیه بعد از تحریک جنسی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین به‌نظر می‌رسد که به‌خاطر تراکم خون در ناحیه‌ی تناسلی رحم کمی بزرگ می‌شود و محل قرارگیری خود در لگن را تغییر می‌دهد.

◼ مرحله‌ی برانگیختگی جنسی:

این مرحله که مرحله رکود هم نامیده می‌شود، ادامه‌ی واکنش جنسی است که به برانگیختگی جنسی منجر می‌شود. در واقع، این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که انقباض عروق به حد اکثر درجه‌ی خود می‌رسد.

◼ مرحله‌ی ارگاسم:

مرحله‌ی سوم واکنش جنسی در زنان، که مرحله‌ی ارگاسم است، شدیدترین و کوتاه‌مدت‌ترین مرحله می‌باشد. تحقیقات و مطالعات نشان داده است که طی این مرحله برخی فیبرهای عضلانی در ناحیه‌ی تناسلی منقبض می‌شوند.

اگر زن‌ها به ارگاسم برسند، معمولاً در نتیجه تحریک کلیتوریس (چوچوله) می‌باشد. اکثر زن‌ها ادعا می‌کنند که دو عضو مهم برای دست یافتن آن‌ها به ارگاسم مغز و کلیتوریس آن‌ها است. این بدان معناست که یک زن برای این‌که به ارگاسم برسد، باید از نظر ذهنی و روحی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. اکثر زنان می‌گویند که رسیدن به ارگاسم فرایندی آموختنی است و برخلاف مردها ارگاسم در آن‌ها می‌تواند چند مرحله داشته باشد.

برخی افراد گردنه‌ی رحم را نیز در رسیدن به ارگاسم عمیق دخیل می‌دانند، اما بیش‌تر زنان عقیده دارند که ضربه‌زدن به گردنه‌ی رحم طی فعالیت جنسی احساسی ناخوشایند است و سبب درد شکم پس از نزدیکی می‌شود. بعضی زنان، مانند مردان بلافاصله پس از ارگاسم به تحریک جنسی بی‌واکنش نمی‌شوند. بنابراین، می‌توانند ارگاسم‌های پشت سرهم را تجربه کنند. اما خیلی از زن‌ها اعتقاد دارند که پس از اولین ارگاسم ناحیه‌ی کلیتوریس بسیار حساس‌تر می‌شود و لمس کردن آن می‌تواند دردناک باشد.

زن در حال اوج لذت جنسی (ارگاسم)

ارگاسم زنان یا تجربه‌ی اوج لذت جنسی زنان را می‌توان واکنشی دانست که کل بدن از خود نشان می‌دهد و شدت عکس‌العمل و ترتیب زمانی آن متغیر است. موقع ارگاسم، ظاهر چین‌و‌شکنج‌دار (دارای چین و چروک) صورت زن به‌طور گرافیکی افزایش تنش میوتونیک را در سراسر بدن او نشان می‌دهد عضلات گردن و ماهیچه‌های طویل بازوها و پاها معمولاً در اسپاسم (انقباض ناگهانی یک یا چند عضله که با درد شدیدی همراه است) غیرارادی شرکت می‌کنند. دست‌ها و پاهای زن در طی آمیزش به حالت پشت خوابیده، ممکن است شریک جنسی خود (مرد) را به‌طور محکم بگیرد. اندام‌های انتهائی در شرایطی که شخص در زیر خوابیده شریک جنسی خود را با دست نگرفته اسپاسم کارپوپیدال از خود نشان می‌دهند، این اسپاسم حتی بر حسب عادت شخصی در موقع خود تحریکی نیز ظاهر می‌شود. عضلات مخطط شکم و سرین به‌طور ارادی در تلاش عمدی زن جهت بالا بردن تنش‌های جنسی خود، مخصوصاً در موقعی که از اوج مرحله پلاتو بریده و به مرحله ارگاسم پا بگذارد مکرراً به‌طور ارادی منقبض می‌شوند. شروع فیزیولوژیکی ارگاسم به‌واسطه انقباضات اعضای هدف علامت داده می‌شود. اعضای هدف این کار را با ایجاد سکوی ارگاسمی در ثلث خارجی مهبل آغاز می‌کنند. ارگاسم زنانه چه به‌واسطه یک رابطه بین شخصی و چه به‌وسیله‌ی هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی یا تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.

◼ مرحله‌ی آرامش:

مرحله‌ی چهارم، مرحله‌ی برگشت است. همان‌طور که از نامش پیداست، در این مرحله بدن دوباره به حالت قبل از برانگیختگی خود بر می‌گردد. تصور می‌شود که در نتیجه خالی‌شدن خون از ناحیه‌ی تناسلی، لب‌های فرج به‌رنگ سابق خود برگشته و ناحیه تناسلی به قرارگیری طبیعی خود بر می‌گردد. کلیتوریس نیز اندازه‌ی طبیعی خود را باز میابد و این‌ها درست پس از ارگاسم اتفاق می‌افتد.


فرایند ارگاسم

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت زنانگی است. این تحریک می‌تواند به‌وسیله‌ی سکس (آمیزش واژنی)، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی یا با استفاده از دست یا ابزارآلات جنسی صورت گیرد. تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگ‌تر شدن قسمت داخلی رحم و سفت‌شدن نوک سینه‌ها و ... شود.

مهم‌ترین قدم برای داشتن ارگاسم افزایش میزان دو فاکتور تنش و آرامش به‌صورت متعادل در هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی است. نوع تنشی که به زنان کمک می‌کند تا به ارگاسم برسند تنش عضلانی است. برخی از زنان به اشتباه فکر می‌کنند که چون آرامش در هنگام رابطه‌ی جنسی مهم است پس باید فقط در آرامش دراز بکشند و هیچ واکنشی از خودشان نشان ندهند. اما آن‌چه که به اثبات رسیده‌ است این است که داشتن تنش عضلانی اغلب برای به ارگاسم رسیدن امری الزامی است. بهتر است زنان یاد بگیرند که برای به ارگاسم رسیدن به مقدار متوسط و متعادلی از تنش عضلانی در ساق پا، پا، شکم و باسن نیاز دارند. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که برای به ارگاسم رسیدن، بیش‌ترین عضلاتی که تحت تنش قرار می‌گیرند عضلات قسمت پایین لگن می‌باشند. در واقع این عضلات همان‌هایی هستند که برای کنترل جریان ادرار یا قطع کردن جریان ادرار در وسط ادرار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند (انقباض آگاهانه این دسته از عضلات را ورزش کگل می‌نامند).

کلیتوریس در زنان به تحریک‌پذیری حشفه (سر آلت) در مردان است، در بعضی از زنان پس از ارضا شدن کلیتوریس بسیار حساس می‌شود و لمس آن برای فرد رنج‌آور خواهد بود رسیدن به این حالت می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای ارضا کامل باشد.

ارگاسم در زنان از فرایند پیچیده‌تری نسبت به مردان پیروی می‌کند و طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه صورت می‌گیرد. به‌همین دلیل زمان بیش‌تری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد، به‌طوری‌که حتی مدت زمان خاصی را نمی‌توان برای رسیدن به آن مشخص کرد و ممکن است، به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد، که البته بین اشخاص مختلف متغیر است.

البته عموماً این فرایند، با جمع‌شدگی عضلات همراه است. در این فرایند، لوله‌ی واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. هم‌چنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش‌آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. هم‌چنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به‌زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

◼ مرحله‌ی اول فرایند ارگاسم:

در مرحله‌ی اول اوج لذت جنسی زن یک احساس تعلیق یا توقف شروع خواهد شد. فقط یک لحظه طول می‌کشد. این احساس با ضربه‌ای از آگاهی شدید حسی و مجزا همراه است، ولی بعداً از کلیتوریس به‌طرف بالا یعنی به‌داخل لگن حرکت می‌کند. حوزه‌ی درجه‌ی شدت از یک حالت ملایم به‌حالت شوک می‌رسد، این موضوع توسط بعضی زنان گزارش شده‌است. از دست رفتن تیز حسی (Sensory acuity) کلی به نسبت درجه‌ی شدت و دوام این صحنه ضمنی ارگاسمی صورت می‌گیرد. از دست رفتن تیز حسی مکرراً در ادبیات مورد مناظره قرار گرفته‌ است. طی اولین وهله‌ی از پیشروی ذهنی در ارگاسم احساس آگاهی شدید لگنی کلیتورال توسط تعدادی زنان اعلام شده‌ است. این زنان خاطر نشان می‌کنند که این آگاهی همراه با یک احساس شکست یا اخراج می‌باشد. غالباً به‌وجود یک احساس گشاددگی پذیرشی اشاره شده‌ است. این زنان می‌گویند که مقداری مایع واقعی به‌طور واضح از آن‌ها خارج می‌گردد.

◼ مرحله‌ی دوم فرایند ارگاسم:

وهله‌ی دوم از پیشروی حالت ارگاسمی، تشکیل شده از احساس انتشار گرما. انتشار گرما نخست در ناحیه‌ی لگن ایجاد شده و سپس در کل بدن پیشروی می‌کند. این احساس تقریباً تمام زنانی که به ارگاسم می‌رسند گزارش شده‌ است.

◼ مرحله‌ی سوم فرایند ارگاسم:

بالاخره در سومین مرحله‌ی پیشروی ذهنی در حالت ارگاسمی، انقباضاتی غیرارادی با کانون ویژه‌ی در مهبل و لگن زیری، احساس می‌شود. غالباً این احساس به‌عنوان نبض یا تپش لگنی توصیف شده‌ است.


انواع ارگاسم

ارگاسم در زنان یک واکنش طبیعی جنسی است که تاکنون به‌صورت معمایی سربسته باقی مانده است. از این‌رو، در حال حاضر بحث ارگاسم در زنان و گونه‌های آن تبديل به يك مساله‌ی پيچيده در روابط جنسی شده است. برخی معتقدند ارگاسم در زنان به دو گونه‌ی ارگاسم کلیتورال (Clitoral orgasm) و ارگاسم واژينال (Vaginal orgasm) است.

مفهوم ارگاسم واژينال در زنان موضوعی است كه نخستين‌بار توسط زيگموند فرويد مطرح گرديد. وی معتقد بود كه ارگاسم كلیتورال پديده‌ای مختص دوران نوجوانی و مصادف با رسيدن به‌سن بلوغ است، ولی در زنان بالغ اين ارگاسم كليتورال به ارگاسم واژينال تبديل می‌گردد، يعنی ارگاسمی كه بدون تحريك ناحيه‌ی كليتوريس رخ می‌دهد.

در حالی‌كه فرويد در مورد اظهاراتش هيچ دليل و مدرك علمی نداشت، اما اين نظريه قابل تأمل بوده و در اذهان زنان، تأثيرات خاص خود را گذاشته بود. بسياری از زنان وقتی از تماس زناشويی واژينال به مرحله‌ی ارگاسم نمی‌رسيدند، احساس نقص و كمبود می‌كردند، چرا كه مطابق با نظريه‌ی فرويد تنها راه به ارگاسم رسيدن زنان از طريق رابطه‌ی جنسی كلاسيكی است كه شوهر با همسرش دارد و اين طرز فكر موجب می‌شد كه زوجين برای ايجاد تغيير در كيفيت و كميت ارتباط زناشويی خود تلاشی به‌خرج ندهند. اين در حالی‌ است كه بسياری از زنان تنها می‌توانند از طريق ايجاد تحريكات ناحيه‌ی كليتوريس در هنگام آمیزش جنسی به ارگاسم برسند.

از سوی ديگر، در سال ۱۹۶۶، مسترز و جانسون در زمينه‌ی مراحل تحريك جنسی، تحقيقاتی را انجام دادند كه اين تحقيقات بر روی زنان و مردان - توأم و هم‌زمان - صورت گرفت. هرچند كه چند سال قبل، كينزی سعی نموده بود مراحل فيزيولوژيك قبل و بعد از ارگاسم را مورد بررسی قرار دهد. مسترز و جانسون در طی مطالعات خود مشاهده كردند كه مرحله‌ی ارگاسم می‌تواند شامل ارگاسم كليتورال و يا ارگاسم واژينال باشد.

تکنولوژی تصویربرداری جدید، نمایه‌ی واقعی قدرتمندی کلیتورس را نشان می‌دهد. کلیتورس حدود ۸۰۰۰ پایانه‌ی عصبی دارد. یعنی بیش‌تر از هر نقطه‌ی بدن یک زن و تقریباً دو برابر پایانه‌ی عصبی در آلت مردی (Penis). گفته می‌شود، کلیتورس تنها اندامی است که به لذت جنسی اختصاص دارد. این اندام، مانند آلت مردی، از بافت نعوظ اسفنجی (Spongy erectile tissue) تشکیل شده است.

هم‌چنين پژوهش‌های ديگری در همين زمينه نشان داد كه بافت ناحيه‌ی كليتورال به مقدار قابل توجهی به داخل ناحيه‌ی واژينال ادامه پيدا كرده است. اين مطالعات اين مساله را به اثبات رساند كه بين ارگاسم واژينال و كليتورال تفاوتی وجود نداشته و آن‌ها دو فاز متفاوت از هم نيستند. بنابراین، ارگاسم در زنان به این صورت است که برخی از زنان با تحريك ناحيه‌ی كليتوريس و برخی ديگر با تحريك ناحيه‌ی واژن به مرحله‌ی ارگاسم می‌رسند.

اکثر منابع، جی‌سپات (G-Spot) را به‌عنوان یک ناحیه‌ی در حدود ۲-۳ اینچ از دیواره‌ی جلویی مهبل (واژن) توصیف می‌کنند که در طول تحریک و واکنش به‌شدت در برابر نوازش انگشت دست نشان می‌دهد و متورم می‌شود. این تورم ناشی از تأثیر اسفنج پیشاب‌راه (Urethral sponge) یا همان پروستات زن (Female prostate) است، یک مجموعه‌ی از غدد در محل بین مثانه، پیشاب‌راه و واژن هستند. محل و اندازه‌ی این غدد در همه زنان متفاوت است و الگوهای مختلف تورم را نشان می‌دهند که این امر توضیح می‌دهد که چرا گاهی اوقات برای شرکای جنسی یافتن جی‌سپات مشکل است. اما نکته جالب توجه این است که جی‌سپات خود بخشی از ریشه‌ی کلیتورس در قسمت جلویی واژن است.

اما در هر حال ارگاسم در هر دو دسته اين زنان يك مفهوم دارد. حتی برخی معتقدند اين ارتباط ميان ناحيه‌ی واژينال و كليتورال باعث شده كه ناحيه‌ی كليتورال پايه‌ای برای ارگاسم زنان به‌شمار آيد. همین‌گونه، يكی از مهم‌ترين پژوهش‌هايی‌كه در اين زمينه توسط دكتر هلن كاپلان صورت گرفت، عنوان می‌كند كه ارتباط داخلی كه ميان كليتوريس و واژن وجود دارد، منشأ احساس ارگاسمی است كه زنان آن‌را در طی رابطه‌ی جنسی حس می‌كنند. با اين فرض كه در اثر مقاربت در رابطه‌ی جنسيی سطح داخلی بافت كليتوريس تحريك شود. اين محقق معتقد است كه ديواره‌ی واژن همان كليتوريس است. ضمناً در برخی از زنان ناحيه‌ی كليتوريس وسيع‌تر بوده و بنابراین، شدت تحريك اين دسته از زنان بايد شديدتر از سايرين باشد؛ يعنی اين دسته از زنان نياز دارند تا در هنگام آمیزش جنسی با شریک جنسی خود، برای رسيدن به مرحله‌ی ارگاسم بيش‌تر مورد تحريك قرار گيرند. اين در حالی است كه زنانی با بافت طبيعی و معمولی نيازی به تحريكات شديدتر و بيش‌تر ندارند. شناخت اين مساله در بهبود كيفيت رابطه‌ی جنسی در زوجين كمك شايان توجهی خواهد كرد.

امروزه دانشمندان بر این باورند که ۱۲ گونه ارگاسم وجود دارد. در این میان، ۵ گونه‌ای آن برای رسیدن اوج لدت جنسی، به‌طور نسبی بسیار معمول است.

انواع ارگاسم علایم و نشانه‌های آن‌ها
ارگاسم کلیتورال این ارگاسم (Clitoral orgasm) اغلب بر روی سطح بدن احساس می‌شود، مثل یک احساس ملایم در امتداد پوست و در مغز زن.
ارگاسم واژينال احساس این ارگاسم در بدن عمیق‌تر است و می‌تواند به‌راحتی توسط فرد به‌سبب دخول آلت مردی یا چیز دیگر در واژن احساس شود، زیرا دیواره‌های واژینال مرتعش (پالس) می‌شود.
ارگاسم مقعدی (آنال) قبل از پاسخ به تحریک جنسی و رسیدن اوج لذت جنسی (Big O)، زن ممکن است احساس نیاز شدید به دستشویی کند، اما به مرور زمان به لذت تبدیل می‌شود. با این‌حال، انقباض قطعاً در سراسر اندام تناسلی احساس نمی‌شود، در عوض، در اطراف اسفنکتر مقعد احساس می‌شود.
کامبو (ارگاسم هم‌زمان) هنگامی که واژن - به‌ویژه نقطه‌ی جی (G-spot) - و کلیتورس هم‌زمان تحریک شوند، منجر به یک ارگاسم استثنایی شده و احساس بسیار شدیدی در زن ایجاد می‌کند که ممکن است به انزال پایان یابد. این نوع ارگاسم «کامبو» (Combo) خوانده می‌شود.
نواحی تحریکات شهوانی بعضی از نقاط حساس بدن زن، که نواحی محرک جنسی (Erogenous zones) خوانده می‌شوند، مانند لب‌ها، لاله‌ی گوش‌ها، نوک پستان‌ها، گردن، آرنج و زانو و میان دو ران می‌توانند باعث ایجاد یک واکنش لذت‌بخش در هنگام بوسیدن، مکیدن، مالیدن یا لمس‌کردن آن‌ها شوند. در این میان، پستان‌ها از جمله اندام‌های حساس در زنان محسوب می‌شود. بسیاری از زنان در زمان تحریک‌شدن از طریق پستان دچار تحریک کلیتوریس هم می‌شوند. بعضی از زنان که میزان حساسیت آن‌ها نسبت به این تحریک زیاد است، انقباض‌های مستمری را در مهبل و رحم خود احساس می‌کنند. از این‌رو ممکن است، حتی بدون تحریک‌شدن سایر اندام‌های جنسی به اوج لذت جنسی برسند. هم‌چنین، برای افراد حساس‌تر محتمل است که در زمان عشق‌بازی از طریق بوسیدن و تحریک دهانی نیز ارگاسم را تجربه کنند. اما این نوع ارگاسم کم‌تر دیده می‌شود.

برخی از محققان دیگر، انواع ارگاسم در زنان را به‌صورت زیر دسته‌بندی کرده‌اند:

ارگاسم کلیتوریس در زنان: کلیتوریس که در قسمت بیرونی دستگاه تناسلی زن قرار دارد، نقطه‌ی بسیار حساسی است. علت این حساسیت تمرکز بیش از ۸۰۰۰ پایانه‌ی عصبی (Nerve ending) در این قسمت است. از این‌رو تحریک این نقطه به‌یکی از انواع ارگاسم یعنی ارگاسم کلیتوریس منجر می‌شود. اگر عمل تحریک مستقیماً از این نقطه از اندام جنسی زن شروع شود سبب می‌شود تا او حداقل احساس لذت ارگاسم کلیتوریس را تجربه کند. از این‌رو برای دستیابی به‌حداکثر لذت این ارگاسم باید قبل از رفتن به‌سراغ نقطه‌ی حساس اصلی یعنی کلیتوریس، سایر قسمت‌های بدن و اندام تناسلی زن به‌خوبی مورد لمس، نوازش و ماساژ قرار گیرد تا به‌خوبی برای رسیدن به اوج لذت این ارگاسم تحریک شده باشد.

ارگاسم واژینال در زنان: اگرچه هنوز بر سر وجود جی‌سپات (نقطه‌ی حساس درون واژن زنان که با تحریک آن به اوج لذت جنسی می‌رسند) بحث وجود دارد، اما ۳۰ درصد از زنان مدعی هستند که تنها در اثر دخول آلت تناسلی مرد در واژن و تحریک شدن این نقطه، ارگاسم‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. از آن‌جایی که نقطه‌ی جی در دیواره قدامی واژن قرار دارد، بهتر است عمل دخول در حالی انجام شود که زن و مرد روبه‌رو هم و به‌یک پهلو دراز کشیده‌اند تا تحریک این دیواره بهتر صورت گیرد.

ارگاسم همزمان در زنان: بر طبق نتایج پژوهش، ارگاسم هم‌زمان کلیتوریس و واژینال، قوی‌ترین حالت ارگاسم در زنان است که شدت و قدرت آن می‌تواند ۲ برابر هر کدام از این ارگاسم‌ها به تنهایی باشد. رسیدن یک زن به این ارگاسم بسیار ایده‌آل است. در این حالت پوزیشن قرارگیری مرد و زن باید به‌گونه‌ای باشد که هر دو نقطه‌ی حساس کلیتوریس و جی‌سپات در زن تحریک شود، مانند پوزیشن‌هایی که در حالت درازکش و یا نشسته زن بر روی مرد قرار می‌گیرد. احتمال رسیدن به این ارگاسم در زنان در حالتی‌که زن قبل از دخول واژینال به‌شدت تحریک شود، بیش‌تر خواهد بود. از این‌رو بهتر است مرحله‌ی عشق‌بازی به اندازه‌ی کافی به‌طول انجامد تا احتمال این نوع ارضا شدن زنان بیش‌تر شود.

ارگاسم چندگانه در زنان: در ارگاسم چندگانه، یک ارگاسم بلافاصله بعد از ارگاسم دیگر اتفاق می‌افتد، به‌طوری که هیچ فاصله زمانی بین آن‌ها نباشد. این حالت با ارگاسم‌هایی که با فاصله زمانی اما در طی یک شب (یا طی رابطه‌ی جنسی چند ساعته) اتفاق می‌افتد، متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهد ارگاسم چندگانه در برخی از زنان امکان‌پذیر است، در واقع آن‌دسته از زنانی‌که بتوانند پس از رسیدن به یک ارگاسم هم‌چنان تحریک‌شدن را تحمل کنند. برای دستیابی به ارگاسم چندگانه باید پس از رسیدن به‌یکی از ۲ ارگاسم کلیتوریس یا جی‌سپات، تحریک زن از نقطه‌ی ارگاسم دیگر و یا سینه و نوک آن‌ها ادامه یابد. به‌هر حال، رسیدن به این نوع ارگاسم نیز مطلوب است.


مشکلات ارگاسم

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جنسی زنان، نرسیدن به ارگاسم است. بر اساس گزارش‌های علمی، تقریباً ۲۵ درصد از زنان در دستیابی به ارگاسم دچار مشکل هستند یا هرگز تجربه‌ی رسیدن به اوج لذت جنسی را ندارند. شماری از عوامل فیزیولوژیکی است که می‌تواند میل جنسی زن و توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی را در او مهار کند: عدم توازن در هورمون تستوسترون، داروهایی مانند ضدافسردگی، آناتومی اندام‌های جنسی او (فاصله بین چوچوله و مهبل)، و البته، مسائل مربوط به شریک جنسی. مورد اخیر می‌تواند شامل در دسترس نبودن شریک جنسی، مشکلات آناتومی مرد، زودانزالی و نداشتن اطلاعات کافی از بدن و احساس زن باشد. هم‌چنین تمایل به فشار زیاد در حین آمیزش جنسی نیز می‌تواند مانع تحریک لازم زن شود. افزون بر این، عامل روانی نیز می‌تواند تاثیر منفی بر میل جنسی زن، تحریک و ظرفیت ارگاسم او داشته باشد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...
مجموعه‌ی روان‌شناسی زناشویی: ارگاسم در زنان، سایت بیتوته.
همان
تحريك جنسی زن پیش از دخول، امر لازمی است. همه زنان، نقطه یا نقاط تحريك جنسی ويژه‌ای دارند. يكی از نوازش ملايم سينه‌ها خوشش می‌آيد، ديگری از هم‌آغوشی و تنگ در بغل گرفتن. لمس اعضای تناسلی (فرج و مهبل) نيز در برخی ديگر محرك عمل است. هر مردی بايد نقاط شهوی ويژه‌ی شریک جنسی خود را يافته، قبل از دخول به نوازش آن‌ها بپردازد. برخی اعمال و تماس زودگذر دهانی تناسلی مثل بوسه اندام‌های آميزشی يكديگر نيز طبيعی به‌حساب می‌آيد. برخی زن‌ها از عوامل روانی بيش‌تر از ملامسه و تحريكات فيزيكی لذت می‌برند. بيان جملات عشقی و تعريف از زيبايی و اظهار علاقه بيش از حد سبب آمادگی جنسی برخی از آنان می‌شود (دانستنی‌های زناشويی، دکتر محمدمهدی موحدی، ص ۱۹۵).
چنان‌‌که گفته شد، باید در نظر داشت که ممکن است، زنان مختلف در برابر نوازش نقاط مختلف حساس بدن خود، در زمان تحریک، واکنش متفاوت نشان دهند. بنابراین، شریک جنسی بایستی بدن زن را شناسایی کند و از روی تجربه نقاط حساس بدن را که نوازش آن‌ها برای زن خوشایند است، دریابد تا مرحله‌ی تحریک موفقانه به انجام برسد.
نقاط حساس بدن، نقاطی هستند كه به تحريك‌های دستی و نوازش‌ها به‌شدت واكنش نشان می‌دهند. علاوه بر سینه‌ها و اندام‌های جنسی كه حساس‌ترين اندام‌های بدن می‌باشد، لاله‌ی گوش، پشت گردن، زير بغل، انگشتان و دست‌ها، باسن و قسمت‌های داخلی ران‌ها، اطراف مخرج، پشت زانوها، مچ پا و ساق‌ها، كف و انگشتان پا نيز ديگر اندام‌های حساس بدن را تشكيل می‌دهند. بايد اين قسمت‌ها به آرامی نوازش و تحريك شوند. نوازش این قسمت‌ها قبل و در طول آميزش، می‌تواند زن را برای شروع نزديكی كاملاً آماده نمايد. (رجوع شود به: رازهای موفقيت در رابطه‌ی جنسی، ص ۱۱۲).
با این حال، در اين مرحله (آمادگی یا پيش‌نوازی جنسی یا عشق‌بازی یا Foreplay)، در صورتی‌كه نقاط شهوی و محرك جنسی زن به‌وسيله‌ی شریک جنسی او خوب تحريك شود، از ابتدا و قبل از دخول، غدد بارتولین (Bartholin's glands) و غدد اسكن یا غدد شبه‌پروستاتی زنانه (Skene's glands) شروع به ترشح می‌كنند كه در تمام مراحل جماع ادامه دارد. اين ترشحات باعث سهولت دخول آلت در مرحله بعدی می‌گردد (دانستنی‌های زناشويی، دكتر محمدمهدی موحّدی، ۱۳۸۷، ص ۱۹۰).
Sarah Jio, 9 Things You Didn't Know About Dreams, Woman'sDay: Apr 2, 2012.
ویلیام مسترز (William H. Masters) (زاده‌ی ۲۷ دسامبر ۱۹۱۷ و درگذشته‌ی ۱۶ فوریه ۲۰۰۱) پزشک زنان و یکی از درمانگران اختلالات جنسی بود که به‌خاطر تحقیقاتش به‌همراه ویرجینیا جانسون بر روی پاسخ جنسی انسان شهرت دارد. وی سه‌بار اردواج کرده که همسران به ترتیب الیزابت الیس، ویرجینیا جانسون و گراندین الیور هستند. وی در سال ۲۰۰۱ به‌خاطر بیماری پارکینسون درگذشت. یک سریال دراماتیک از تحقیقات ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون به‌نام کارشناسان سکس در رایطه با پاسخ جنسی انسان از شبکه‌ی شو تایم امریکا در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. هم‌چنین کتابی تحت عنوان «واکنش جنسی انسان»، از او و ویرجینیا جانسون با ترجمه‌ی هدایت موتابی در انتشارات فروزش در ایران به‌چاب رسیده است.
ویرجینیا جانسون (Virginia E. Johnson) با نام اصلی مری ویرجینیا اشلمن (Mary Virginia Eshelman) (زاده‌ی ۱۱ فوریه ۱۹۲۵ - درگذشته‌ی ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳) یکی از درمانگران اختلالات جنسی بود که به‌خاطر تحقیقاتش به همراه ویلیام مسترز بر روی پاسخ جنسی انسان شهرت دارد و او نیز بیش‌تر به‌خاطر عضویت‌اش در تحقیقات مسترز و جانسون شناخته می‌شود.







در بیش‌تر زنان حساس‌ترین عضو به تحریک جنسی کلیتوریس است که لمس آن بسیار برای زنان لذت‌بخش بوده و بیش‌ترین نقش را در فراهم‌آوردن لذت جنسی برای زنان دارد. تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، کلیتوریس، نوک پستان‌ها یا مقعد زن می‌تواند به ارگاسم منتهی شود. بسیاری از زنان به‌ویژه زنان طبقات پایین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه‌ی رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.
تخمين زده می‌شود كه به‌طور كلی فرایند ارگاسم در زنان حدود ده تا بيست دقیقه به‌طول می‌انجامد كه شامل انقباضات ماهيچه‌ای در ناحيه لگن، واژينال، رحم و ... است. البته ارگاسم در برخی ديگر از زنان خيلی زود شروع شده و خاتمه می‌يابد (يعنی زمان كلی ارگاسم زنان در برخی تنها در حدود چند دقیقه است در حالی‌كه اين ارگاسم در همين چند دقیقه ابتدا شدتش خيلی زياد است و بعد كاهش می‌يابد.
در برخی از لحظات اين انقباضات منظم و متوالی، توام با لرزش‌های نامنظم خواهد بود ولی در موارد ديگر وقتی زنان احساس ارگاسم می‌كنند اين احساس با انقباضات لگنی و ... توام نمی‌باشد. اين مسأله نشان می‌دهد كه كيفيت و احساس ارگاسم در زنان مختلف می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد و ارايه يك نسخه‌ی واحد در مورد ارگاسم زنان برای همه منطقی به‌نظر نمی‌رسد. این در حالی‌ست که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.
ویلیام مسترز، ویرجینیا جانسون، واکنش جنسی انسان، ترجمه‌ی هدایت موتابی، تهران: انتشارات فروزش، چاپ ۱۳۷۷، ص ۱۵۲
همان، ص ۱۵۳.
همان، ص ۱۵۳.

چنان‌که در بالا ذکر شد، اين مراحل عبارت بودند از: مرحله‌ی پيدايش انگيزش، پلاتو، ارگاسم و مرحله‌ی فرونشينی.


Hannah Rimm and Dr. Janet Brito, 5 Types of Orgasms and How to Get One (or More), Healthline: December 11, 2017.



[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

مستر و جانسون، احساسات و پاسخ‌های جنسی انسان، ترجمه دکتر بهنام اوحدی، انتشارات صادق هدایت، اسپهان، ۱۳۸۳.
ویلیام مسترز، ویرجینیا جانسون، واکنش جنسی انسان، ترجمه‌ی هدایت موتابی، تهران: انتشارات فروزش، چاپ ۱۳۷۷.




[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ سکسولوژی