جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۸, جمعه

استیون هاوکینگ: زندگی ابدی ممکن است

از: بخش دانش و فناوری رادیو فردا

مروری بر دیدگاه‌های استیون هاوکینگ

زندگی ابدی ممکن است


فهرست مندرجات

.



استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده‌ی بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج است که کارهای علمی‌اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد. کتاب‌ها و همایش‌هایش، او را به یک چهره‌ی محبوب تبدیل کرده‌ است.

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور و نظریه‌پرداز مطرح بریتانیایی


زندگی ابدی ممکن است

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس برجسته و دانشمند سرشناس بریتانیایی، در تازه‌ترین سخنان خود در حاشیه اکران فیلم مستندی درباره‌ی زندگی خود گفت که حیات پس از مرگ «افسانه» است؛ وی در عین حال زندگی ابدی بشر را از طریق «کپی کردن مغز بر روی رایانه» ممکن دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هاوکینگ ۷۱ ساله اوایل هفته جاری در اظهار نظری دیگر گفته بود که به باور او بیماران دچار امراض غیرقابل درمان این حق را دارند که به‌خواست خود به زندگی‌شان پایان دهند، مشروط بر این که اقدام‌های لازم برای اطمینان از خواست واقعی این بیماران انجام شود.

این نابغه سرشناس که در نتیجه ابتلا به عارضه‌ی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک از ۲۱ سالگی دچار فلج کلی شده است، می‌گوید سراسر عمر خود را با تهدید مرگ زودرس زندگی کرده است.

حدود ۶۲ سال پیش، پزشکان معالج هاوکینگ اعلام کرده بودند که وی تنها «دو تا سه سال» دیگر زنده خواهد ماند.

نویسنده کتاب «تاریخچه‌ی مختصر زمان» در ادامه با طرح موضوع امکان زندگی ابدی بشر به کمک علم افزود: «فکر می‌کنم مغز مانند یک برنامه در ذهن است که آن نیز شبیه به رایانه عمل می‌کند. از این‌رو، از دیدگاه نظری این امکان وجود دارد که مغز را روی رایانه کپی کرد و نوعی از زندگی پس از مرگ را به‌وجود آورد.»

هاوکینگ در عین حال اذعان کرد که چنین چیزی هم‌اینک «ورای توانایی‌ها و وسعت [کنونی] دانش بشری است.» وی هم‌چنین تصریح کرد که «در تمام طول عُمرم با تهدید مرگ زودرس زندگی کرده‌ام، برای همین از اتلاف وقت بیزارم».

در فیلم مستند «هاوکینگ» که روایت‌گر داستان زندگی این کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری است، وی می‌گوید که از مرگ نمی‌هراسد. هاوکینگ پس از اولین نمایش فیلم در سخنان خود با اشاره به‌موضوع مرگ و تلقی خود از نیستی و عدم گفت که حیات پس از مرگ افسانه‌ای برای مردمانی است که «از تاریکی می‌ترسند».

در این فیلم زندگی یک دانش‌آموز دبستانی باهوش به تصویر کشیده شده که دست‌خطی خرچنگ قورباغه‌ای دارد و در سال‌های بعد، تا پیش از بروز بیماری، از زندگی دانشجویی در دانشگاه آکسفورد لذت می‌برد.

فیلم «هاوکینگ» نشان می‌دهد که چطور هاوکینگ جوان پس از ابتلا به بیماری و زمین‌گیر شدن به کشف‌های شگفت‌انگیزی درباره منشأ جهان هستی دست می‌یابد و جهانیان را در حیرت فرو می‌برد.

پیش از آغاز نمایش فیلم «هاوکینگ»، کیپ تورن، فیزیکدان نظری آمریکایی، در سخنانی گفت که استفاده هاوکینگ جوان از فنون ریاضی در نظریه‌های مربوط به منشأ کیهان چیزهایی را نشان داد که به ذهن هیچ‌کس تا به آن‌زمان خطور نکرده بود. تورن که از سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی با هاوکینگ رابطه دوستی داشته، هم‌چنین افزود: «کاری که هاوکینگ کرد، آن‌چنان ورای دستاوردهای دیگر دانشمندان زمان بود که آشکارا از همان موقع معلوم بود که این مرد انسانی شگفت‌انگیز است.»

فیلم «هاوکینگ» در عمل در همان سالی اکران می‌شود که کتاب خودزندگی‌نامه [اتوبیوگرافی] استیون هاوکینگ به‌نام «تاریخچه مختصر خودم» نیز منتشر شده است. این فیلم که نویسندگی متن و روایت‌گری آن را شخص استیون هاوکینگ بر عهده داشته، بازگوکننده‌ی روایت مردی است که بیماری او وی را به ابداع راه‌هایی سوق داد که از آن طریق، به‌جای مقهور شدن در برابر ناتوانی جسم، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان معاصر تثبیت کرد. تورن نیز با اشاره به‌همین ویژگی دوست دیرین خود تصریح کرد: «هاوکینگ لجوج‌ترین انسانی است که در زندگیم دیده‌ام.»

در بخشی از مستند یاد شده ماری، خواهر استیون، می‌گوید که برادرش در کودکی بسیار باهوش و کنجکاو بود و تعریف می‌کند که چطور وقتی بچه بودند یک خانه عروسکی هدیه گرفت و «استیون فوری آن خانه عروسکی را لوله‌کشی کرد و برایش سیم‌کشی برق نصب کرد».

ماری در گفت‌وگو با رویترز هم‌چنین گفت که زندگی با برادرش سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و گاه نیز ملال‌آور بود، چرا که «وقت تلف کردن بود اگر با استیون بحث می‌کردی، او همیشه بلد بود چطور بحث را هدایت کند».

فیلم در بخشی دیگر به زندگی خانوادگی هاوکینگ در سال‌های بیماری می‌پردازد و داستان زندگی این دانشمند با جین، همسر اول، و سه فرزندش و هم‌چنین شکست آن زندگی زناشویی و سپس ازدواج دوم وی با یکی از پرستارانش را به‌تصویر می‌کشد.

این نخستین‌بار نیست که هاوکینگ در دنیای رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند. پیشتر کتاب او به‌نام «تاریخچه مختصر زمان» جز پرفروش‌ترین‌ها شده است و شخص هاوکینگ نیز در سرالا‌های تلویزیونی «پیشتازان فضا»، «خانواده سیمپسون» و سراله کمدی «بیگ‌بنگ تئوری» در نقش خود ایفای نقش کرده است.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- استیون هاوکینگ: زندگی ابدی ممکن است، وب‌سایت رادیو فردا: ۴ مهر ۱۳۹۲


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رادیو فردا