جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ دی ۳۰, سه‌شنبه

معرفی کابینه اشرف غنی به مجلس

از: بی بی سی

کابینه سال ۱٣۹٣

معرفی کابینه اشرف غنی به مجلس



معرفی کابینه اشرف غنی به مجلس

٢٠ ژانویه ٢٠۱۵
محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز کابینه دولت وحدت ملی را به مجلس نمایندگان این کشور معرفی کرد.

اشرف غنی همراه با نامزدهای پیشنهادی برای ۲۴ وزارت‌خانه و ریاست‌های امنیت ملی و بانک مرکزی به مجلس نمایندگان رفت.

او در این مجلس برنامه پنج ساله دولتش را در بخش‌های امنیت، اقتصاد، سیاست خارجی، صلح، زنان و کودکان و حکومتداری اعلام کرد.

اشرف غنی در حال سخنرانی در مجلس نمایندگان است و همان‌طوری‌که گفته بود در کنار معرفی کابینه، برنامه پنج ساله دولت خود را به نمایندگان توضیح می‌دهد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که در بخش اقتصاد اولویت دولتش این است که تولیدات داخلی را حمایت کند و تمامی مصارف دولت باید از محصولات داخلی افغانستان تامین شود.

او به بودجه ۴ میلیاردی وزارت‌های دفاع و داخله اشاره کرد و گفت که این وزارت‌ها باید نیازهای خود را از بازار داخلی افغانستان تامین کنند.

اشرف غنی گفت که از نگرانی‌های امنیتی مردم آگاهی کامل دارد و برای تامین امنیت کل افغانستان و کابل پایتخت نخست باید مناطق مرزی افغانستان امن شوند.

رئیس جمهوری افغانستان بازهم به تعهد دولت وحدت ملی در زمینه حمایت از حقوق زنان و کودکان تاکید کرد و گفت اصلاحات گسترده را در زمینه حق مالکیت و آموزش کودکان روی دست دارد.

در زمینه حکومتداری آقای غنی گفت از مشکلات ساختاری و عملی که در زمینه حکومتداری وجود دارد بخوبی آگاه است و تلاش دارد «ابهامی که از نظر قانونی در مورد اختیارات و حوزه کاری والی‌ها وجود دارد، روشن شود و مسولان محلی دارای اختیارات روشن و مشخصی باشند و مسئولیت های مشخصی هم داشته باشند.»

اشرف غنی یکبار دیگر بر همکاری منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: نگاه من به منطقه و شرکای منطقه‌ای ما این است که بدون روابط فعال، دینامیک و مداوم با کشورهای همسایه و منطقه نمی‌توانیم به ثبات برسیم و بدون ثبات نمی‌توانیم با فقر و ناامنی در افغانستان مبارزه کنیم.

او در زمینه آموزش و حمایت از جوانان و سرمایه‌گذاری در عرصه نیروی انسانی تأکید کرد و گفت شمار کثیری از جوانان افغان از طریق کار فزیکی غیر حرفه ای روزگار می‌گذرانند و بسیاری از آموزش دیده‌های افغانستان نیز دانش کاربردی روز را ندارند و او در نظر دارد که با تغییر سیستم آموزشی این وضعیت را تغییر دهد.

نامزدهای کابینۀ جدید

پس از سخنرانی رئیس جمهوری، محمدنبی فراهی وزیر دولت در امور پارلمانی هر یک از ۲۴ نامزد وزیر را در حالی‌که آن نامزد در میان مجلس به پا ایستاده بود، مختصرا معرفی کرد.

محمدیعقوب حیدری، نامزد پیشنهادی برای وزارت زراعت (کشاورزی) به دلیل این‌که نامش در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار داشت، از نامزدی انصراف داد و برای وزارت کشاورزی امروز کسی به مجلس معرفی نشد.

هم‌چنین در آخرین دقایق محمود صیقل نامزد وزارت انرژی و آب کناره‌گیری کرد و به‌جای او عبدالرحمن صلاحی به این سمت معرفی شد.

محمود صیقل درباره علت استعفأ خود گفته که به‌دلیل اعتراض مردم هرات در مورد نداشتن نماینده‌ای در کابینه دولت وحدت ملی و کامل نشدن مراحل قانونی ترک تابعیت دومش از این سمت انصراف داده است.

دیروز نیز جیلانی پوپل نامزد پیشنهادی وزارت مالیه (دارایی) به «دلیل شخصی» از نامزدی این وزارت انصراف داد و امروز اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در واشنگتن بجای او معرفی شد.

تابعیت دوگانه یکی از نکاتی است که مجلس نمایندگان افغانستان این بار با حساسیت جدی با آن برخورد کرده و قبلاً در یک جلسه علنی تصمیم گرفته اند که به وزرای دارای تابعیت دوگانه رای ندهند.

کمال ناصر اصولی

دیروز کمال ناصر اصولی، رئیس کمیته فرهنگی مجلس نمایندگان افغانستان گفت که براساس بررسی‌های اولیه مجلس این شک ایجاد شده که حدود ۱۲ یا ۱۳ نفر از نامزدوزیران پیشنهادی کابینه دولت وحدت ملی افغانستان دارای تابعیت دوگانه هستند.

قانون اساسی افغانستان تایید یا رد وزرای با تابعیت دوگانه را از صلاحیت‌های مجلس نمایندگان دانسته است. مجلس نمایندگان می‌توانند به کسی که تابعیت غیر از افغانستان دارد رای مثبت یا منفی بدهد.

مجلس نمایندگان در روزهای آینده هر روز چند وزیر را به مجلس می‌خواهند تا برنامه کاری خود را توضیح دهند و پس از پایان توضیح برنامه کاری وزرا که احتمالاً سه تا چهار روز را در برخواهد گرفت، مجلس به وزرای پیشنهادی رای خواهند داد.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

کابینه دولت وحدت ملی به مجلس افغانستان معرفی شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه‌شنبه ٢٠ ژانویه ٢٠۱۵ - ۳٠ دی ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی