جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ مهر ۴, شنبه

تکامل دست شامپانزه‌‌ها

از: حسین خلیلی‌صفا

تکامل دست شامپانزه‌‌ها



تکامل دست شامپانزه‌‌ها

تصور عموم دانشمندان بر این است که وجود انگشت شست مخالف نشان از تکامل دست انسان‌ها در برابر سایر پستانداران از جمله شامپانزه‌ها است که همین امر توانایی‌هایی نظیر در دست گرفتن ابزار و سایر مهارت‌ها را در اختیار انسان قرار داده است. حال یافته‌های جدید نشان می‌دهد که دست شامپانزه‌ها تکامل یافته‌تر از انسان‌ها است.

دانشمندان می‌پنداشتند که دست انسان‌ها با توجه به بهره‌گیری از شست مخالف در برابر دست سایر پستانداران تکامل یافته‌تر است، اما یافته‌های جدید خلاف این موضوع را نشان می‌‌دهد. براساس اطلاعات جدید ارائه شده دست انسان‌ها در مقایسه با شامپانزه‌ها ساختار ابتدایی داشته و از این‌رو دست یک شامپانزه شاهد تغییرات بیشتری در طول تاریخ حیات بوده است.

تغییرات دست شامپانزه‌‌ها در طول تاریخ بیش از دست انسان‌ها است

نتیجه‌ی تحقیقات صورت گرفته در Nature Communications منتشر شده است. این تحقیق توسط سرجیو آلمسیجا از دانشگاه بروک در نیویورک صورت گرفته است. وی در این خصوص گفت: دانشمندان با بررسی دست پستانداران امروزی و مقایسه آن با دست میمون‌ها و انسان‌های تاریخی به این نتیجه رسیده‌اند.

دست انسان‌ها در طول تاریخ تغییر چندانی را به‌خود ندیده است. دست انسان‌ها در دوران ماقبل تاریخ نیز شبیه به دست انسان امروزی بوده است.

دانشمندان در تحقیقات خود فاصله‌‌ی بین شست تا بلندی سایر انگشتان را مدنظر قرار داده‌اند که همین امر منجر به ایجاد شست مخالف در انسان‌ها می‌شود. شامپانزه‌ها از دستانی باریک و انگشتانی بلند سود می‌برند که نتیجه‌ی آن توانایی کمتر در کارهایی است که انسان‌ها قادرند با دستان خود انجام دهند.

بقایای انسان‌های باستانی مورد مطالعه متعلق به ۲ تا ۵،٦ میلیون سال پیش است که با این وجود اختلاف چندانی در شکل دست‌ها قابل رویت نیست. در مقابل دست شامپانزه‌ها در طول تاریخ درازتر شده تا به‌راحتی بتوانند از شاخه‌های درختان آویزان شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دست گونه‌ی ناشناخته‌ای از آردی کپی‌ها که رامیدوس (Ramidus) نام دارد، نشان از این دارد که دست انسان‌ها در ۱۳ میلیون سال پیش که متعلق به زمان حیات رامیدوس است، بسیار کشیده‌تر بوده است.

با توجه به این‌که انسان استفاده از ابزار را در ۳،۳ میلیون سال گذشته آغاز کرده و با توجه به یافته‌های جدید، تغییر چندانی در حالت دست انسان‌ها در طول این سال‌ها رخ نداده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از ابزار‌ها بیش از آن‌که اثر فیزیکی بر جای بگذارد، از نظر روانی و عصبی روی اجداد انسان‌ها تاثیرگذار بوده است.

هم‌چنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که با این یافته جدید، می‌توان چنین نتیجه گرفت که اجداد مشترک انسان و شامپانزه‌ها بیشتر خصوصیتی نزدیک به انسان‌ها داشته‌اند.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

حسین خلیلی‌صفا، تغییرات دست شامپانزه‌‌ها در طول تاریخ بیش از دست انسان‌ها است، دوشنبه، ٢۹ تیر ۱٣۹۴


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

برگرفته از:
Jonathan O'Callaghan, Human Hands Are More Primitive Than Chimpanzees', July 14, 2015