جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

کشف کهن‌ترین برگه‌های قرآن

از: دانشنامه‌ی آریانا

کشف کهن‌ترین برگه‌های قرآن

قرآن‌شناسیتاریخ قرآن


کشف کهن‌ترین برگه‌های قرآن

روزنامه دیلی میل، در شماره جمعه ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ خود، از کشف قطعات و برگه‌هایی از قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلستان گزارش می‌دهد: این برگه‌ها «توسط کسی نوشته شده که با پیامبر اسلام آشنایی داشته است.»

کهن‌ترین صفحات قرآن جهان، که ماه گذشته در پیرمنگام کشف شد، ممکن است قبل از محمد نگاشته شده باشد و حتا به نظر پژوهشگران، می‌تواند سبب بازنویسی تاریخ اسلام شود.

بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن، حدس زده می‌شود که این برگه‌ها بین ۱۴۴۸ تا ۱۳۷۱ سال قدمت داشته، و کهن‌تر از قرآن‌های دیگر می‌باشد که تاکنون در دسترس هستند.

جینیفر نیوتن (Jennifer Newton)، در مطلبی که برای میل‌آنلاین (MailOnline) می‌نویسد: «آزمایش تاریخ‌گذاری رادیوکربن این دست‌نوشته‌ها، نشان می‌دهد که تاریخ نگارش آن، که اسلام را به لرزه درآورده، پیش از محمد، پیامبر اسلام بوده است.»

کهن‌ترین تکه‌پاره‌های قرآن که ماه گذشته در کتابخانه‌ی دانشگاه بیرمنگام کشف شد، شامل بخش‌هایی از سوره‌های ۱۸ و ۲۰ می‌باشد و با مرکبی بر پوست حیوانات نگاشته شده که تاریخ آن به‌ ۱۳۷۱ ثا ۱۴۴۸ سال قبل بر می‌گردد. به نوشته‌ی جینیفر نیوتن، تاریخ‌گذاری رادیوکربن، قدمت آن‌ها را بین سال‌های ۵٦٨ تا ٦۵۴ پس از میلاد نشان می‌دهد. در حالی که دوران ٦۳ سال زندگی محمد، پیامبر اسلام، بین سال‌های ۵۷۰ تا ٦۳۲ میلادی بوده و دوران ٢٣ سال نبوت او، از سال ٦٠۹ میلادی تا زمان درگذشت اوست، و این دورانی است که به ادعای تاریخ اسلام، قرآن به‌تدریج بر محمد نازل شده است.

قدمت قرآن دانشگاه بیرمنگهام به زمان پیش از دوران محمد، پیامبر اسلام می‌رسد‌

با این حال، چند مورخ می‌گویند که قدمت پوست، قبل از محمد است و آن‌ها معتقدند که این کشف، می‌تواند سبب بازنویسی تاریخ اسلام شود.

توم هلند (Tom Holland)، تاریخ‌شناس می‌گوید: «اکنون دیگر ما نمی‌توانیم با اطمیان و درستی بگوییم که قرآن چگونه پیدا شده و همین عدم اطمینان و ناباوری در مورد داستان محمد، اصحاب و یارانش نیز صادق است.»

کیت اسمال (Keith Small)، از دانشگاه آکسفورد می‌افزاید: «محمد و یارانش کتابی (قرآن) را که قبلاً وجود داشته برای کارهای سیاسی خود مورد استفاده قرار داده، و گفته‌اند که از آسمان به‌وی وحی شده است.»

پروفسور نادر دینشو (Nadir Dinshaw)، که در باره‌ی ارتباط میان ادیان بررسی و پژوهش می‌کند، می‌گوید: «کشف این برگ‌های قرآنی ما را به چند سالی پیش از پیدایش اسلام می‌برد.»

اما، در مورد این‌که کهن‌ترین برگه‌های قرآن جهان چگونه به کتابخانه دانشگاه بیرمنگام انگلستان رسید و در آن‌جا کشف شد، جینیفر نیوتن، در میل‌آنلاین می‌نویسد:

The ancient pages were found bound alongside those of a younger copy of the Koran from the seventh century AD.

It is thought they had been put together because the Hijazi script on the parchment was similar.

They had been collected during the 1920s by a Chaldean priest called Alphonse Mingana who put together a huge collection of documents from the Middle East.

His expeditions to the Middle East were sponsored by Edward Cadbury, from the chocolate dynasty.

A special library was built at Selly Oak Colleges in Birmingham, a group of colleges set up by a group of Quakers led by George Cadbury.

When the colleges were merged with the University of Birmingham in the 1990s, the collection was brought under the care of the Cadbury Research Library at the university.

The fragments of the Koran then lay undiscovered until they were sent for radio carbon dating at the University of Oxford.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام می‌گویند کتابی از آیات قرآن را یافته‌اند که در دوران حیات پیامبر اسلام نوشته شده است. این پژوهشگران افزوده‌اند این ادعا نتیجه آزمایش رادیوکربن بر روی این نسخه قرآنی است و نتیجه آن تا نودو پنج درصد درست است. پژوهشگران بیرمنگام، احتمال می‌دهند کاتب این آیه‌ها در زمان پیامبر اسلام زندگی می‌کرده و حتا می‌تواند این نسخه را در زمان حیات پیامبر نوشته باشد.[*]



[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها