جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ آبان ۲۹, چهارشنبه

وحید مژده

از: دانشنامه‌ی آریانا

وحید مژده


فهرست مندرجات
چهره‌های سیاسی و فرهنگینویسندگان

وحید مژده (به انگلیسی: Vahid Mojdeh) (زاده‌ی ۱۳۳۲ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۸ خ)، نویسنده و آگاه در مسایل سیاسی، در دوران جهاد یکی از مهره‌های حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار بود. او هم‌چنین ارتباطاتی با جمعیت اسلامی برهان‌الدین ربانی و گروه طالبان داشت. در اواخر حکومت ربانی و امارت اسلامی طالبان کارمند وزارت امور خارجه افغانستان بود، اما در عرصه‌ی سیاست، هیچ سمت مهمی نداشت ولی بیش‌تر مورد توجه حکومت ایران و روسیه قرار داشت. از او می‌توان به‌عنوان یک فرد مرموز یاد کرد.


زندگی‌نامه
وحید مژده

وحید مژده، در سال ۱۳۳۲ در استان بغلان در شمال افغانستان و در یک خانواده‌ی تحصیل‌کرده و روشنفکر به‌دنیا آمد. پدرش عبدالحکیم مژده در زمان پادشاهی محمدظاهرشاه شخصیت فرهنگی شناخته شده در سمت شمال بود. او در دهه‌ی دموکراسی صاحب امتیاز و مدیر مسئول یک نشریه به‌نام «اتحاد ملی» بود.

مژده، تحصیلات ابتدایی را در بغلان و دوره‌ی متوسطه را در دبیرستان حبیبیه در کابل به پایان رساند و از دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه کابل در سال ۱۹۷۷ م مدرک کارشناسی گرفت. پس از کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷، ناگزیر به مهاجرت در پاکستان و ایران شد. در آن‌کشورها در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و نظامی جهاد مشغول بود و در جهاد مسلحانه هم سهم گرفت.

هم‌چنان او، در آن دوره، در نشریات مختلف جهادی، مقالات و اشعار زیادی به‌نشر رسانید. بعد از سرنگونی حکومت دکتر نجیب‌الله و آغاز جنگ‌های داخلی، از جریان‌های سیاسی کناره گرفت. اما در آخرین سال حکومت برهان‌الدین ربانی، به‌کابل آمد و در وزارت امور خارجه استخدام شد.

پس از روی‌کارآمدن حکومت طالبان، مژده مدت پنج‌سال در همان وزارت برای طالبان کار کرد و به‌ریاست اداره‌ی سوم سیاسی آن وزارتخانه رسید. کاری‌که وی در آن‌زمان انجام داد، برایش بسیار جالب بود که خاطرات آن‌را در کتاب «افغانستان و پنج‌سال سلطه‌ی طالبان» به‌تصویر کشید. به‌گفته‌ی خود او، در مدت کار خود در وزارت امور خارجه اسناد این وزارت را مرور کرد و در مدت یک‌سال‌ونیم تصمیم گرفت در مورد روابط سیاسی ایران و افغانستان در قرن بیستم یک کتاب بنویسد که البته تکمیل شد ولی توفیق چاپ نیافت. او در زندگی سیاسی خود همیشه با تندروترین گروه‌ها مثل حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و مکتب خدمات مجاهدین که توسط عبدالله عزام، رهبری می‌شد، کار کرد. بعد از تحولات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، به‌کار خصوصی روی آورد. با وجود این، گاه‌گاهی، در رسانه‌های خبری، به‌عنوان کارشناس مسایل سیاسی به تحلیل اوضاع افغانستان، به‌ویژه در رابطه با گروه طالبان می‌پرداخت. حتی او چند سال پیش یک رسانه «آنلاین» را نیز مدیریت کرد. مژده در تحلیل‌هایش در رسانه‌ها با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالفت می‌کرد و یکی از مخالفان توافق‌نامه‌ی امنیتی افغانستان با امریکا بود.

در اوایل دهه‌ی ۱۳۹۰ خورشیدی، زمانی‌که جبهه‌ی وحدت ملی افغانستان، به‌ریاست احمدشاه احمدزی بنیان گذاشته شد، وحید مژده به‌عنوان سخنگوی این گروه تعیین شد. این گروه سیاسی مخالف سرسخت امضای پيمان استراتژيك افغانستان و آمريكا بود. به‌نظر مژده «استراتژی جدید امریکا که به تقابل با چین و روسیه و ایران استوار است و می‌تواند افغانستان را در بحران با همسایگانش فرو ببرد.»

او از منتقدان حکومت افغانستان نیز به‌شمار می‌رفت، در سال ۲۰۱۳ تلویزیون خصوصی «یک» در افغانستان از مکالمه‌ی تلفونی او با یکی از رهبران طالبان در پاکستان گزارش داد.

در آن‌زمان رنگین دادفر، سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان در حکومت حامد کرزی در ماه نوامبر ۲۰۱۳، در نشست مجلس نمایندگان (ولسی جرگه‌ی) افغانستان مدعی شد که اداره‌ی امنیت ملی افغانستان مکالمه‌ی تلفونی یکی از برگزارکنندگان تظاهرات در برابر برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی و توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را شنود کرده که با سخنگوی طالبان در کویته صحبت می‌کند و می‌گوید: «ما تظاهرات کردیم و شما علیه این سند دیوثی اعلام موضع کنید.»

با این‌حال، منتقدین وحید مژده به این باورند که اظهارات او در رسانه‌ها، با موضع طالبان نزدیکی داشت. اما، مجیب خلوتگر مسئول موسسه‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان «نی» می‌گوید، مژده در زمان رژیم طالبان هرچند در بخش سیاسی وزارت امور خارجه کار می‌کرد اما در برخی نوشته‌هایش که در جریده‌های طالبان در آن‌زمان نشر شده، برخی عملکردهای این گروه را نقد نیز می‌کرد و این انتقادها، کمتر شنیده می‌شد، انتقادهای مژده در جریده‌های زمان طالبان به‌شمول شریعت، فرهنگ و قلم نشر شده‌اند. به‌گفته‌ی خلوتگر، مژده در بیان فکر و باورهایش از هیچ‌کسی ترس نداشت.

سرانجام وحید مژده، حدود ساعت ۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه ٢٠ نوامبر ۲۰۱۹ (٢٩ آبان ۱۳۹۸)، هنگامی‌که می‌خواست به‌سوی مسجد به‌منظور ادای نماز برود، در خیابان نزدیک سفارت روسیه در کابل، هدف تیراندازی دو موتور سوار قرار گرفت و به‌ضرب سه گلوله کشته شد. از او یک دختر و یک پسر بر جا مانده است.


آثار

وحید مژده کتابی به‌نام «افغانستان و پنج‌سال سلطه‌ی طالبان» و کتاب دیگری نیز در باره‌ی «روابط سیاسی ایران و افغانستان در قرن بیستم» نگاشته است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...