جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ خرداد ۱۵, جمعه

روابط سياسی آلمان و افغانستان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات


حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، آلمان را "دوست دیرینه" افغانستان خواند و از سهم‌گیری این کشور در بازسازی افغانستان پس از سقوط طالبان قدردانی کرد.


[]




حکومت آلمان در آستانۀ برگزاری کنفرانس لندن در مورد افغانستان، از حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان دعوت به‌عمل آورده بود تا قبل از آغاز کنفرانس سفری به کشور آلمان داشته باشد که از جانب حکومت افغانستان پذیرفته شد.

به همین ارتباط رییس جمهور افغانستان با یک هیأت عالیرتبۀ حکومتی به‌شمول دکتر زلمی رسول وزیرخارجه، دکتر مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ و دکتر دادفر رنگین سپنتا مشاور ارشد رییس جمهور و رییس این هیأت بروز ٢٧ جنوری ٢٠۱٠ به برلین وارد گردیدند. حامد کرزی در ضیافتی شامی که به‌دعوت انگلا مرکل نخست وزیر آلمان ترتیب داده شده بود، اشتراک نمود. رییس جمهور افغانستان فردای آنروز پس از صرف صبحانه با خانم مرکل به پارلمان آلمان رفته، در آغاز در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. بعداً در مجلسی که متشکل از کمیسیون‌های خارجه، دفاع، امور انکشافی و داخلۀ پارلمان بود سخنرانی نمود. در پایان سخنرانی بحثی آزادی وجود داشت که اعضای کمیسیون‌ها از فرکسیون‌های مختلف پارلمانی با حامد کرزی تبادل نظر نموده و نکات مورد دلچسپی‌شان را در مورد کنفرانس لندن یادآوری نمودند در تمام نشست‌ها جانب افغانستان از کمک‌های کشور آلمان اظهار سپاس نموده و خواهان اشتراک بیشتر این کشور در روند ایجاد ستراتیژی تازه برای افغانستان گردید. آلمان بالمقابل وعدۀ همکاری‌های بیشتر را در عرصۀ آموزش پولیس افغانستان و بازسازی ملکی داد. آلمان در نظر دارد تا کمک‌های اقتصادی‌اش را تا سال ٢٠۱٣ به دو چند بالا برده و به ۴٣٠ ميلیون یور ارتقا دهد.[سفر رییس جمهور افغانستان به آلمان، وب سايت سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در برلين]


[]

آلمان ۴٢٠٠ نیروی نظامی تحت رهبری ناتو در افغانستان دارد. بر اساس نظرسنجی‌های اخیر ۵۵ درصد از مردم آلمان خواستار خروج نیروهای این کشور از افغانستان هستند.[*]




[]

كريستين‌ هافمن خبرنگار روزنامه عمومی فرانكفورت آلمان كه در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان سخن می‌گفت، روابط ميان دو كشور افغانستان و آلمان و مردم آنها را بسيار نزديك خواند و اظهار داشت: افغانستانی‌هايی كه در آلمان زندگی می‌كنند به اجتماع آنجا بسيار نزديك هستند و همواره به‌دنبال فراگيری شغل و آموختن علوم می‌باشند و از اقليت‌های ديگری كه در آنجا زندگی می‌كنند بيشتر به مردم ما نزديك هستند.

وی موقعيت افغانستان را در سال‌های اخير نگران‌كننده خواند و خاطر نشان كرد: آلمانی‌ها خيلی علاقه دارند كه موقعيت افغانستان ثابت شود و سربازان آلمانی بتوانند زودتر به كشور خود باز گردند.[روابط ميان دو كشور افغانستان و آلمان بسیار نزدیک است، خبرگزاری صدای افغان (آوا) تهران: ۱۸ قوس ۱۳۸۷ (کد مطلب : ۳۴۹۸)]


[] :

کریستیان وولف، رئیس جمهوری آلمان، (در ۱٦ اکتبر ٢٠۱۱) در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد و با حامد کرزی، در کابل دیدار کرد. این دیدار، در آستانه برگزاری اجلاس بین‌المللی "بن دوم" انجام شد که در ماه دسامبر در آلمان برگزار می‌شود.

وولف که علاوه بر رئیس جمهور کرزی، با شماری از اعضای جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر افغانستان نیز دیدار کرد، تاکید کرد که کشورش از حمایت افغانستان دست نخواهد کشید.

او گفت که سربازان آلمانی افغانستان را در سال ۲۰۱۴ ترک خواهند کرد، اما همکاری دو کشور پس از ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد داشت. این نخستین سفر کریستیان وولف به افغانستان به‌عنوان رئیس جمهوری آلمان است.

آلمان حدود پنج هزار سرباز در افغانستان دارد و از همکاران اصلی افغانستان در زمینه آموزش نیروهای پلیس این کشور بوده است.

انتظار می‌رود نیروهای آلمانی از آغاز سال جدید (٢٠۱٢) میلادی به خروج تدریجی خود از افغانستان آغاز کنند.[*]


[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]