جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

ویکی‌لیکس اظهارات وزیر دفاع آمریکا را ناامیدکننده خواند

از: رادیو فردا


فهرست مندرجات




[] ویکی‌لیکس اظهارات وزیر دفاع آمریکا را ناامیدکننده خواند

جولین آسانژ، بنیان‌گذار و مدیر وب‌سایت ویکی‌لیکس، روز جمعه تازه‌ترین اظهارات مقامات آمریکایی را مبنی بر این که وی با افشای اسناد محرمانه ارتش آمریکا در جنگ افغانستان زندگی افراد را به خطر انداخته و ممکن است «دستش به خون آغشته باشد» ناامیدکننده خواند.

آقای آسانژ در بخشی از بیانیه وب‌سایت ویکی‌لیکس در پاسخ به وزیر دفاع آمریکا گفت: «آقای گیتس از خون‌ریزی فرضی در جنگ صحبت می‌کند، در حالی که زمین‌های عراق و افغانستان پوشیده از خون واقعی است.»

وب‌سایت ویکی‌لیکس که اخبار پشت پرده را افشا می‌کند، به تازگی هزاران سند محرمانه ارتش آمریکا مربوط به جنگ افغانستان را از طریق روزنامه‌های نیویورک تایمز آمریکا و گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان در اختیار عموم قرار داد.

به گزارش شبکه تلویزیون خبری سی‌ان‌ان، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه با انتقاد شدید از وب‌سایت ویکی‌لیکس عواقب انتشار این اسناد برای نیروهای حاضر در جبهه این کشور را «بالقوه بسیار شدید و خطرناک» توصیف کرد.

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، نیز همزمان با وزیر دفاع این کشور در نشستی خبری در پنتاگون گفت: «آقای آسانژ هر چه دلش بخواهد می‌تواند در مورد نیت خوب خود بگوید، اما حقیقت این است که دست او و منبع اطلاعاتی‌اش ممکن است همین الان به خون سربازان جوان آمریکایی یا خانواده‌های افغان آغشته باشد.»

وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که از پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، خواسته است تا به پنتاگون در یافتن عوامل درز این اسناد کمک کند.

در همین زمینه بردلی منینگ، افسر جوان اطلاعات ارتش آمریکا در جنگ عراق، که به اتهام افشای اسناد سری در بازداشتگاه نظامی نیروهای آمریکایی در کویت به سر می‌برد به پایگاه دریایی کوآنتیکو در ایالت ویرجینیای آمریکا منتقل شده است.

بردلی منینگ در ماه ژوئن سال جاری به دلیل این که هزاران سند جنگ عراق را در اختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار داده بود گناهکار شناخته شد.

آقای آسانژ بار دیگر از معرفی شخص یا اشخاصی که اسناد جنگ افغانستان را در اختیار او و همکارانش در وب‌سایت گذاشته‌اند خودداری کرد. گفته می‌شود که هنوز ۱۵ هزار از این اسناد انتشار نیافته و در اختیار ویکی‌لیکس است.

به گفته جولین آسانژ در بخشی از بیانیه وب‌سایت ویکی‌لیکس در پاسخ به وزیر دفاع آمریکا، «آقای گیتس از خون‌ریزی فرضی در جنگ صحبت می‌کند، در حالی که زمین‌های عراق و افغانستان پوشیده از خون واقعی است».

وی ادامه داد: «این رفتار قابل قبول نیست و این فشارها مانع کار ما نخواهد شد، ما به تلاش‌های خود در افشای سوء رفتار دولت آمریکا و دیگران [در جنگ افغانستان] ادامه خواهیم داد.»

گفته می‌شود در اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که از جنگ افغانستان افشا شده، انگشت اتهام در ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تقویت شبه‌نظامیان طالبان به سوی پاکستان و ایران نشانه رفته است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ویکی‌لیکس اظهارات وزیر دفاع آمریکا را ناامیدکننده خواند، رادیو فردا: جهان
ویکی‌لیکس اظهارات وزیر دفاع آمریکا را ناامیدکننده خواند
۱۳۸۹/۰۵/۰۹



[] جُستارهای وابسته

ویکی‌لیکس





[] سرچشمه‌ها

رادیو فردا