جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ آبان ۳۰, یکشنبه

سیاست ترامپ در مورد افغانستان

از: ضیا شهریار (بی‌بی‌سی)

سیاست ترامپ در مورد افغانستان


فهرست مندرجات

.



ترامپ در مورد افغانستان چه سیاستی در پیش می‌گیرد؟

دونالد جان ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، گفته که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان به‌خاطر تسلیحات اتمی پاکستان مهم است

دونالد جان ترامپ (به انگلیسی: Donald John Trump) (/ˈdɒnəld dʒɒn trʌmp/) (زاده‌ی ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ میلادی) کارآفرین، سیاستمدار و چهره‌ی تلویزیونی آمریکایی که مقرر است بر اساس متمم بیستم قانون اساسی آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کند.

با آن‌که چند روز از انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا می‌گذرد، هنوز برای این سوال که دیدگاه و سیاست او و دولت جدید آمریکا درمورد افغانستان چه خواهد بود، پاسخ روشنی وجود ندارد.

«جنگ آمریکا در افغانستان» طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در یک کشور خارجی خوانده شده است و هزینه‌ای که این کشور در افغانستان مصرف کرده، به مراتب بیشتر از هزینه‌ای است که آمریکا روی بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم مصرف کرده بود.

آمریکا همین حالا هم مهم‌ترین حامی افغانستان در زمینه کمک‌های مالی و نظامی است و حدود ۱۰ هزار سرباز و هزارها غیرنظامی آمریکایی برای کمک به دولت افغانستان در این کشور حضور دارند.

با این وجود، آینده ماموریت آمریکا در افغانستان نه در جریان مناظرات تلویزیونی ترامپ و کلینتون مورد بحث قرار گرفت، نه آقای ترامپ در تعهدات انتخاباتی خود طرح مشخصی در مورد افغانستان ارائه کرد و نه هم خودش یا اطرافیانش پس از پیروزی در انتخابات در این مورد ابراز نظری کرده‌اند.

اما دیدگاه و سیاست دولت آقای ترامپ در مورد افغانستان را می‌توان از سه منظر مورد بحث قرار داد:

اول ابراز نظرهای گذشته او در مورد افغانستان، دوم سیاست حزب جمهوریخواه در مورد افغانستان و سوم جنگ آمریکا علیه «تروریسم و بنیادگرایی».


ترامپ در مورد افغانستان چه گفته؟

یکی از دلایلی که روشن نیست دولت دونالد ترامپ چه سیاستی را در قبال افغانستان اتخاذ خواهد کرد، دیدگاه‌های متناقضی است که در سال‌های گذشته گاه از سوی او در مورد افغانستان بیان شده است.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۳ در توییتر خود نوشت: «از افغانستان بیرون شویم. نیروهای ما از سوی افغان‌هایی کشته می‌شوند که ما آن‌ها را آموزش می‌دهیم و میلیاردها دلار را در آنجا ضایع می‌کنیم. مزخرف است! بیایید آمریکا را بازسازی کنیم.»

جنگ آمریکا در افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در یک کشور خارجی گفته شده است

آقای ترامپ در مصاحبه‌‌ دیگری در سال ۲۰۱۱ با تلویزیون فاکس آمریکا گفته بود که به نظر او مشکل اصلی در آن منطقه پاکستان است و «همه به او گفته‌اند که طالبان در پاکستان‌اند، نه در افغانستان.»

در آن مصاحبه آقای ترامپ افزود که آمریکا باید نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و بیشتر بر پاکستان تمرکز کند.

در همین مصاحبه هم‌چنین آقای ترامپ گفت که در برخورد با طالبان باید آمریکا بیشتر از حملات هوایی استفاده کند تا نیروهای زمینی.

اما دو اظهار نظر نسبتاً متناقض او در اکتبر ۲۰۱۵ با تلویزیون سی‌ان‌ان آمریکا، از معدود مواردی است که دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد جنگ آمریکا در افغانستان ابراز کرد.[۱]

آقای ترامپ در ششم اکتبر ۲۰۱۵ گفت: «آیا قرار است آمریکا برای ۲۰۰ سال دیگر در افغانستان باشد؟ چه می‌گذرد؟ ما با دخالت در افغانستان اشتباه بزرگی کردیم. ما کسانی را داشتیم که ادعای متفکر بودن داشتند ولی اصلاً نمی‌دانستند چه کار می‌کنند و حالا هم آن‌جا آشفتگی کامل است. در این وضعیت ما احتمالاً باید در افغانستان بمانیم؛ زیرا همه چیز فقط دو ثانیه بعد از خروج ما از هم می‌پاشد.»

اما در مصاحبه دیگری بازهم با تلویزیون سی‌ان‌ان آقای ترامپ در ۲۰ اکتبر این موضوع را رد کرد که او گفته است که حمله آمریکا به افغانستان اشتباه بوده است.

او گفت: «ما با رفتن به عراق اشتباه کردیم. من هیچگاه نگفتم که رفتن ما به افغانستان اشتباه بود. افغانستان یک‌جای متفاوت است. افغانستان نزدیک به پاکستان است. باید مراقب سلاح‌های اتمی بود. همه چیز در آن‌جا مربوط به سلاح‌های اتمی است. بدون آن بازی در آن منطقه کاملاً چیزی دیگری می‌بود.»

توماس روتیگ و کیت کلارک، پژوهشگران شبکه تحلیلگران افغانستان در تحلیلی در مورد این اظهار نظرهای آقای ترامپ نوشته‌اند: «رئیس جمهوری منتخب و تیم او در سیاست خارجی تجربه ندارند و ظاهراً اطلاعات یا حافظه‌شان در مورد ماموریت آمریکا در افغانستان هم به‌شدت نگران کننده است. او چیزی زیادی در مورد افغانستان نگفته است. در مورد بسیاری از دیگر مسایل سیاست خارجی نیز چیزهای گفته که در مواردی سطحی و گاهی هم متناقض بوده است. شماری از این دیدگاه‌ها بعدا پس گرفته شدند یا کم‌اهمیت خوانده شدند - مثل صحبت‌هایش در مورد اجازه ندادن مسلمان‌ها برای ورود به آمریکا.»


موضع جمهوریخواهان در مورد افغانستان

دونالد ترامپ هرچند به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه وارد عرصه رقابت شد، اما در جریان مبارزات انتخاباتی صحبت‌ها و موضع‌گیری‌هایش او را به نامزد علیه سیاست‌های معمول (Anti-establishment) معروف ساخت و شمار زیادی از چهره‌های برجسته جمهوریخواه از او حمایت نکردند.

با این وجود تردیدی نیست که سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ متاثر از خطوط مشی حزب جمهوریخواه این کشور خواهد بود و افغانستان نیز نمی‌تواند مستثنی باشد.

از زلمی خلیلزاد به‌عنوان کسی نام برده شده که احتمالاً مقام مهمی در بخش سیاست خارجی یا امنیتی دولت ترامپ به‌عهده خواهد داشت

بیشتر اعضای برجسته‌ی حزب جمهوریخواه در طول ریاست جمهوری باراک اوباما از تصمیم او برای پایان دادن به ماموریت رزمی آمریکا در افغانستان همیشه انتقاد کردند و طرفدار ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان بوده‌اند.

در سال‌های اخیر بیشتر اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنای این کشور از باراک اوباما خواستند تا بخشی از نیروهای این کشور را در افغانستان نگهدارد و مبارزه علیه طالبان را تشدید کند.

در بخشی از نامه‌ سال پیش ۲۲ عضو جمهوریخواه کمیته‌ی خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا به باراک اوباما آمده است: «در حالی که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در افغانستان بدست آمده است، اگر ما تصمیم به ترک افغانستان بگیریم، این کشور می‌تواند بازهم به پناهگاه امن تروریستان تبدیل شود. القاعده و متحدان آن، طالبان و شبکه حقانی و ظهور روز افزون داعش هم‌چنان به‌عنوان یک چالش جدی و چند بعدی در منطقه باقی مانده است.»

نام شماری از چهره‌های جمهوریخواه که در دولت جورج بوش حضور داشتند و نقش فعالی در تعیین سیاست خارجی آمریکا پس از حمله به افغانستان داشتند، در فهرستی دیده می‌شود که احتمالا ًدر دولت ترامپ مقام‌های مهم سیاست خارجی و امنیتی آمریکا را به‌عهده خواهند داشت.

جان بولتون، رودی جولیانی، زلمی خلیلزاد، ژنرال ستانلی مک‌کریستال و استیفن هدلی از این چهره‌ها هستند که همه طرفدار برخورد جدی با گروه‌های بنیادگرا و حامیان آن‌ها در افغانستان، پاکستان و منطقه هستند.


دیدگاه‌های ترامپ در مورد مبارزه با تروریسم و افراط‌‌‌گرایی

آقای ترامپ بارها در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش به تشدید مبارزه آمریکا علیه گروه‌های بنیادگرا به‌ویژه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در خاور میانه تأکید کرد و حتی در وبسایت کمپین انتخاباتی‌اش «سیاست خارجی و شکست داعش» را زیر یک عنوان واحد قرار داد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را با بمباران نابود خواهد کرد

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل می‌گوید: «آقای ترامپ تا هنوز چیز واضحی در مورد افغانستان نگفته است اما در مورد تروریسم نکته نظر واضح داشته و موقف قوی در مورد مقابله با افراطیت و ترور ابراز کرده است. از آن نظر چون افغانستان نقش مهمی در مقابله با تروریسم بین‌المللی و افراطیت دارد، فکر کنم که شانس همکاری و کمک به افغانستان زیاد است.»

آقای خلیلزاد که از او در روزنامه‌های آمریکایی به‌عنوان یکی از نامزدان وزارت خارجه یا مشاوریت امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ نام برده شده است، می‌گوید: «از جانب دیگر آقای ترامپ مخالف کشورسازی (ملت‌‌سازی) آمریکا در چهار سوی جهان است و از این نظر احتمال دارد که رئیس جمهوری منتخب سوال‌هایی را در مورد کشورسازی آمریکا در افغانستان مطرح کند.»

کیت کلارک و توماس روتیگ اعضای شبکه تحلیلگران افغانستان بدین باورند با وجود آن‌که آقای ترامپ بر مبارزه علیه داعش و گروه‌های افراط‌‌گرا تأکید کرده است، اما بیشتر نگاه او به سوریه و عراق است تا افغانستان.

آن‌ها می‌نویسند: «با آن‌که ظهور داعش موجب شد اوباما در سوریه و عراق بیشتر دخیل شود و دستور حملات هوایی را علیه شاخه‌های این گروه در مناطقی از شرق افغانستان نیز صادر کرد اما سیاست رئیس جمهور اوباما در مورد افغانستان فراتر از مبارزه با تهدید داعش در این کشور است. اما ترامپ گفته است که او سریعاً و قاطعانه داعش را از طریق حملات هوایی نابود خواهد کرد. در این‌جا هم منظور او بیشتر خاور میانه است نه افغانستان؛ زیرا او گفته از این راه می‌توان جلو سرازیر شدن پناهجویان سوریه‌ای به آمریکا را گرفت.»

موضوع دیگری که دونالد ترامپ چند بار در چارچوب جنگ علیه تروریسم در مورد افغانستان به آن اشاره کرده، نگرانی‌اش از دسترسی «گروه‌های تروریستی» به تسلیحات اتمی پاکستان است.

ساموئل رحمانی، پژوهشگر روابط بین‌الملل در دانشگاه آکسفورد در مقاله‌ای در مجله‌ی دیپلمات در ماه اوت نوشت: «تأکید ترامپ بر این است که آمریکا در افغانستان از طرح ملت‌سازی صرف‌نظر کند و نیروهای آن در افغانستان بیشتر بر مبارزه علیه تهدیدهای امنیتی قریب‌‌الوقوع متمرکز شود. به‌خصوص ترامپ بدین باور است که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان وسیله خوبی برای کنترل تسلیحات اتمی پاکستان و جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به این تسلیحات است.»

با توجه به نکات گفته شده، مشخص است که رئیس جمهوری جدید آمریکا با گزینه‌های دشواری در مورد افغانستان در اولین روزهای آغاز ریاست جمهوری‌اش مواجه خواهد بود؛ این‌که آیا باید نیروهای آمریکایی را درافغانستان افزایش یا کاهش دهد و یا سیاست چند بعدی باراک اوباما در مورد افغانستان را ادامه دهد.[٢]

رسانه‌های افغانستان پوشش گسترده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در پی آن پیروزی آقای ترامپ در این انتخابات داشتند


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- BILL O'REILLY: Afghanistan. Do you pull out of Afghanistan and let the Taliban take over?
DONALD TRUMP: I don't know that Afghanistan is much -- as much of a problem as Pakistan, because everyone is telling me they're all in Pakistan; they're not in Afghanistan.
O'REILLY: But they're going to come back.
TRUMP: Well, they may. I mean, they may. That's another thing, Pakistan. If Usama bin Laden is in Pakistan, why are we paying them hundreds of billions of dollars a year? Now what I would say, "Don't get scared. I want to get along, fellows. I love you. Let's go have a drink. But you're not getting money. We want Usama bin Laden. Because if you don't give us Usama bin Laden, we're just not giving you hundreds of billions of dollars."
O'REILLY: Listen, I've been calling for tougher in Pakistan...
TRUMP: You know what's going to happen? You have a 6'6" Arab, 6'6", who's on a dialysis machine, supposedly. And we can't find him? Now, if you tell me that the leaders of Pakistan don't know where a 6'6" guy is standing, you're wrong, OK? You're wrong.
O'REILLY: We know where he is.
TRUMP: Now what we say -- well, you don't know and I don't know. I wish I did.
O'REILLY: North Waziristan is what the CIA says.
TRUMP: You know what? Well, I hope you're right. But I'm sure if you said that, he's gone by now because, you know, he's a cunning character.
O'REILLY: Yes.
TRUMP: But here's what's not so cunning. We pay hundreds of billions of dollars a year to Pakistan, and if we said to them, "Sorry, folks, we can't do it. You have to give us Usama bin Laden." You know what? He'll be standing on the White House doorstep very quickly.
O'REILLY: But what I'm getting from you...
TRUMP: We don't have anybody that even thinks this way.
O'REILLY: OK. What I'm getting from you, though, is you would withdraw U.S. troops out of Afghanistan?
TRUMP: Yes, I would.
O'REILLY: OK. And then the Taliban comes back, because they would, and they re-establish.
TRUMP: Well, they're going to come back anyway because they're really in Pakistan.
O'REILLY: OK.
TRUMP: Are you a warmonger? Do you want to attack Pakistan?
O'REILLY: That's a short drive. All right. This is serious. So they come back, and they reconstitute the Taliban government. Al Qaeda has the sanctuaries it has before. Then you're going to have to go back and take care of him anyway.
TRUMP: I don't believe too much in the soldier concept, other than I believe in air power. You're sort of seeing that over in Libya. You can knock the hell out of them without losing soldiers and losing lives...
O'REILLY: You kill a lot of civilians though.
TRUMP: ... and arms and legs. Well, not necessarily if you have good intelligence. You know, intelligence is the thing that this country is lacking, especially from its leadership.
O'REILLY: Afghanistan, you're out?
TRUMP: Look. I am the strongest military person, and if I have Iran in one, I would be the strongest military president ever. I believe in having -- I would not be cutting the budget. I'd be coming out with the best weapons ever, all right? But with Afghanistan, I want to build our country. You know, in Afghanistan, they build a school. They blow up the school. They blow up the road. We then start all over again. And in New Orleans and in Alabama, we can't build schools.
4 April, 2011: Trump on O’Reilly Factor discussing Afghanistan
“Afghanistan is a total and complete disaster. What are we doing? We have all of these horrible events taking place there, we can’t even run our own country. We don’t build our schools, we don’t build our highways, we don’t build anything anymore. What’s wrong with our leadership? And now we have Afghanistan, where a man loses his mind and goes around on a killing spree and the world hates us for it. What is going on? Money should be spent in our country, we should rebuild our country and we should also by the way reduce our 16 trillion dollars in debt. Let’s get with it, get out of Afghanistan. We’ve wasted billions and billions of dollars and more importantly thousands and thousands of lives, not to mention all of these young men and women that come home and they really have problems. Let’s go, let’s get with it, we need leaders that know what they’re doing.”
13 March, 2012: From the Desk of Donald Trump
(0:00-0:57) (Continues on about Santorum, Obama and Romney) “Let's get out of Afghanistan. Our troops are being killed by the Afghanis we train and we waste billions there. Nonsense! Rebuild the USA.” (Donald Trump on Afghanistan, The Politics and Elections Portal)
[٢]- ضیا شهریار، ترامپ در مورد افغانستان چه سیاستی در پیش می‌گیرد؟، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ۱٨ نوامبر ٢٠۱٦ - ٢٨ آبان ۱٣۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی