جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ شهریور ۱۶, جمعه

خالد صدیق چرخی

از: دانشنامه‌ی آریانا

خالد صدیق چرخی


فهرست مندرجات
......

خالد صدیق چرخی (به انگلیسی: Khaled Siddiq Charkhi) (زاده‌ی ۱۳۰۵ خ)، نویسنده و شاعر اهل افغانستان است، که برخی از هنرمندان معروف افغانستان و ایران در آهنگ‌های خود، از اشعار او بهره برده‌اند.


زندگی‌نامه
خالد صدیق چرخی

خالد صدیق چرخی فرزند غلام‌صدیق‌خان چرخی که وزیر امور خارجه در عهد سلطنت شاه امان‌الله بود، و نوه‌ی غلام‌حیدرخان چرخی که سپه‌سالار امیر عبدالرحمان‌خان بود، در سال ۱۳۰۵ خورشیدی (۱۹۲۶ میلادی) در ناحیه‌ی اندرابی شهر کابل به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۱۱، که هنوز بیش از شش سال نداشت با تمامی اعضای خانواده‌ی خود زندانی شد و تا سن ۲۰ یا ۲۱ در زندان به‌سر برد. او، گرچه نتوانست به‌طور معمول تحصیلات خود را در مدارس فرا گیرد، اما مبادی علوم متداول و زبان‌های خارجی از جمله عربی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را، ایامی که در زندان بود، نزد بی‌بی مریم ملقب به کوکوجان، همسر عمویش غلام‌نبی‌خان چرخی فراگرفت و پس از رهایی، به‌عنوان مترجم در شرکت نساجی افغان آغاز به‌کار کرد. او خود می‌نویسد:

    در سال ۱۹۶۲، بعد از این‌که من پانزده سال عمر خود را از سن شش سالگی تا بیست، بیست‌ویک سالگی به زندان‌های مختلف افغانستان گذشتانده، زندگی منزوی و تحت نظارت داشته و تقربیاً هشت سال ممنوع‌الخروج از افغانستان بوده‌ام، بالاخره به هزاران رنج و مشقت از دولت دیکتاتور و متخاصم، توانستم پاسپورتی به‌دست آورم، و به زیارت پدرم غلام‌صدیق‌خان چرخی به کشور آلمان مسافرت کنم. (برگی چند از نهفته‌های تاریخ در افغانستان، ص ۱۷۸)

خالد صدیق چرخی، تا کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ و روی‌کار آمدن رژیم خلقی، به‌کارهای مختلف شخصی و تجارت اشتغال داشت، سپس، در اواخر سال ۱۹۷۹ میلادی افغانستان را ترک کرد و به کشور آلمان مهاجر شد. در آن‌جا نیز به شغل مترجمی و سپس تجارت مصروف شد و سرانجام، در سال ۲۰۰۰ میلادی، به امریکا مهاجرت کرد. اکنون او، روزگار بازنشستگی خود را در شهرستان اورنج کانتی ایالت کالیفرنیا می‌گذراند.


کتاب‌شناسی

برخی از آثار خالد صدیق چرخی که تا کنون منتشر شده است، به قرار زیر است:

    از خاطراتم، که در سال ۱۳۷۸ خورشیدی به چاپ رسیده است.

    □ مجموعه‌ی اشعار زیر عنوان «اشک‌های چکیده»، چاپ اکتبر ۲۰۱۲ میلادی (پاییز ۱۳۹۱ خورشیدی).

    برگ چند از نهفته‌های تاريخ در افغانستان، در دو جلد، چاپ ۱۳۹۱ خورشیدی.

    قرآن – محمد و اسلام، چاپ نخست تابستان ۱۳۹۲ خورشیدی.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...