جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۹, سه‌شنبه

عبدالغنی برادر

از: دانشنامه‌ی آریانا

ملا عبدالغنی برادر


فهرست مندرجات
طالبانجنگ‌سالاران

ملا عبدالغنی برادر (به انگلیسی: Mullah Abdul Ghani Baradar) (زاده‌ی ۱۳۴۷ خ)، که به برادر آخوند و ملا برادر نیز مشهور است، و پیروان گروه طالبان از او به‌عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند، یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به‌رهبری ملا عمر را تأسیس کردند. از او به‌عنوان فرد شماره دو گروه طالبان یاد می‌شود و نامش در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.


زندگی‌نامه
عبدالغنی برادر

عبدالغنی برادر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی (۱۹۶۸ میلادی) در شهرستان دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان زاده شد و با طایفه‌ی پوپلزایی قندهار نسبت دارد. او در مدارس پاکستانی دروس دینی خوانده اما دوره‌ی تعلیمات دینی را به پایان نرسانده است. در سال‌هایی که گروه‌های مجاهدین بر ضد نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایت‌اش در کابل می‌جنگیدند، ملا برادر عضو حزب اسلامی به‌رهبری مولوی یونس خالص بود.

در سال ۱۹۹۴ با سه نفر دیگر از جمله ملا محمدعمر، گروه طالبان را بنیاد گذاشت و برای پیروزی این گروه در خطوط مقدم نبرد در غرب افغانستان و نیز در شهر کابل پایتخت این کشور جنگید. گفته می‌شود، که «خواهر او همسر ملا محمدعمر، رهبر گروه طالبان بود و همسرش خواهر ملا عمر».

در زمان حمله آمریکا و متحدانش به گروه طالبان، در سال ۲۰۰۱، او معاون وزارت دفاع طالبان بود. پس از سقوط گروه طالبان به‌دست آمریکا، او معاون ملا محمدعمر شد. اما در جای دیگر گفته شده است که «بعد از تاسیس حرکت طالبان به معاونیت رهبری گروه طالبان رسید». او، پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد و گزارش‌هایی وجود داشت که او با احمدولی کرزی برادر حامد کرزی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ رئیس شورای ولایتی قندهار بود، در ارتباط بوده است. او در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و در زندان مرکزی آن شهر زندانی شد.

پیش از این‌که او از سوی یک تیم متشکل از نهادهای اطلاعاتی آمریکا و پاکستان بازداشت شود، رهبری عملیات نظامی طالبان را در جنوب افغانستان به عهده داشت و چندین بیانیه‌ای عمومی هم صادر کرد. در یک مورد دیدگاه خود را از طریق ایمیل با «نیوزویک» شریک کرده است. در آخرین اظهارات خود گفته بود که ملا محمدعمر از سلامتی کامل برخوردار است و در پاکستان نیست. او در پاسخ به ایمیل نیوزویک در مورد شرط اصلی برقراری صلح در افغانستان، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان را شرط اصلی خوانده بود. مقامات افغان گفته بودند او پیش از بازداشت در حال مذاکره مخفیانه با دولت افغانستان بود و پاکستان برای تخریب جریان صلح و یا به‌دست گرفتن کنترل آن اقدام به بازداشت او کرد. با این‌حال، از او به‌عنوان استراتژست نظامی در میان مقام‌های بلندپایه طالبان یاد می‌شود که به گفت‌وگو با آمریکا تمایل داشت.

افراد نزدیک به طالبان گفته‌اند در مدتی که زندانی بوده دچار ناراحتی عصبی شده است، و میزان قند خون او هم بالاست.

سرانجام، پاکستان ملا عبدالغنی برادر را پس از هشت سال زندان، آزاد کرد و به‌گفته‌ی ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، او روز چهارشنبه دوم عقرب (آبان) ۱۳۹۷ نزد خانواده خود رسید. مقام‌های پاکستانی هدف آزادی ملا برادر را «تسهیل بیش‌تر روند صلح دولت افغانستان» اعلام کردند و مقام‌های دولت افغانستان هم از رهایی او استقبال نمودند.

در حالی‌که نشست و مذاکرات گروه طالبان با نمایندگان آمریکا بر سر مسئله‌ی صلح افغانستان در دوحه قطر ادامه دارد، شورای رهبری طالبان در ۴ بهمن ۱۳۹۷ گفته است که ملا عبدالغنی برادر به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شده است. محمد وزیری می‌گوید:

    «عیین ملا عبدالغنی برادر به‌عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر می‌تواند تحول مهمی در مذاکرات صلح با طالبان تلقی شود. این انتصاب از سوی مقامات طالبان، آن‌هم پس از آن‌که چهارمین دور مذاکرات بین مقامات آمریکایی و طالبان اخیراً پایان می‌یابد، می‌تواند نشانه‌ی مهمی از پیشرفت این گفتگوها باشد. اهمیت این انتصاب را می‌توان در موقعیت ملا برادر در ساختار طالبان، نزدیکی وی به افغانستان و پاکستان ارزیابی کرد.

    ملا برادر در سال ۲۰۱۰ در کراچی پاکستان دستگیر شد. نکته‌ی مهم در این دستگیری این بود که وی ظاهراً در آن‌زمان در حال انجام مذاکرات و برقراری تماس‌هایی با برخی از مقامات افغان در چارچوب مذاکرات با طالبان بود و دلیل حضور او در کراچی نیز در رابطه‌ی با همین مسایل بوده است. به‌گفته‌ی منتقدان دولت پاکستان، ملا برادر به‌نوعی و خارج از انتظارات دستگاه‌های پاکستانی در این مسایل دخیل بوده و به‌همین دلیل او بازداشت شد...

    گزارش‌هایی نیز وجود دارد که وی به‌ویژه به‌خاطر تعلق قومی خود به‌برخی از مقامات ارشد سابق در دولت افغانستان نزدیک بوده است. ملا برادر از درانی‌های پوپلزی است. آزادی وی همواره یکی از درخواست‌های افغانستان بود. ملا برادر در نهایت آزاد شد.

    قرار گرفتن برادر به‌عنوان رئیس دفتر قطر در عمل می‌تواند موضع طالبان را به موضع دولت افغانستان در این مذاکرات نزدیک کند. در مذاکرات اخیر طالبان در قطر آن‌ها بر انجام مذاکرات فقط با مقامات آمریکایی تاکید داشتند و تلاش کردند که از دیدار با مقامات افغانستان خودداری کنند.

    اگر بپذیریم که ملا برادر که آزادی وی همواره مورد درخواست مقامات افغانستان بوده است، دارای روابط نزدیک با برخی از حلقات در داخل افغانستان است، این انتصاب را می‌توان به‌عنوان گشایشی در این مذاکرات تعبیر کرد؛ بدین مفهوم که این مذاکرات می تواند به دیدار طالبان و مقامات افغان منجر شود. ضمن این‌که اگر هم‌چنین بپذیریم که دستگیری وی در پاکستان در سال ۲۰۱۰ به‌دلیل گفته شده بالا بوده است، این انتصاب می‌تواند نشان‌گر رضایت پاکستان بر پیشرفت این مذاکرات باشد.»


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

عبدالغنی برادر، از ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامه‌ی آزاد.
ملا عبدالغنی برادر کیست؟، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ - ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
پاکستان ملا غنی برادر، فرد شماره دو طالبان را آزاد کرد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ - ۳۰ شهریور ۱۳۹۲. محمد وزیری می‌گوید: «از برادر همواره به‌عنوان نفر دوم طالبان و کسی که دارای رابطه‌ای نزدیک با ملا محمدعمر، رهبر سابق طالبان بوده نام برده می‌شود.» (رجوع شود به: ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ - ۴ بهمن ۱۳۹۷).
ملا عبدالغنی برادر کیست؟، پیشین
همان
همان
همان
همان
همان
همان؛ اما بی‌بی‌سی در گزارش دیگر می‌نویسد: «بعد از تأسیس حرکت طالبان به معاونیت رهبری گروه طالبان رسید» (رجوع شود به: پاکستان ملا غنی برادر، فرد شماره دو طالبان را آزاد کرد، پیشین). جالب این‌جاست که هر دو گزارش در یک روز نوشته شده است!
پاکستان ملا غنی برادر، فرد شماره دو طالبان را آزاد کرد، پیشین.
ملا عبدالغنی برادر کیست؟، پیشین.
گفته می‌شود که ملا برادر از افراد بسیار نزدیک ملا عمر رهبر سابق طالبان است که به او لقب «برادر» داده بود. (رجوع شود به: خلیلزاد: توافق با طالبان مشروط به آتش‌بس همه‌جانبه و مذاکره بین‌الافغانی است، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹ - ۶ بهمن ۱۳۹۷).
ملا عبدالغنی برادر کیست؟، پیشین.

خلیلزاد: توافق با طالبان مشروط به آتش‌بس همه‌جانبه و مذاکره بین‌الافغانی است، پیشین.
ملا عبدالغنی برادر کیست؟، پیشین.



ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ - ۴ بهمن ۱۳۹۷. در ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳) بی‌بی‌سی گزارش داد که «پاکستان ملا غنی برادر را از زندان آزاد کرد». اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان در یک تماس تلفنی به بی‌بی‌سی گفت که گزارش‌های منتشر شده درباره‌ی آزادی ملا برادر شایعه است. زیرا او هنوز در پاکستان زندانی است و در وضع بد صحی به‌سر می‌برد (رجوع شود به: ملا عبدالغنی برادر آزاد نشده است، روزنامه‌ی افغانستان ما: پنج‌شنبه ۱۸ میزان ۱۳۹۲).
همان
ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شد، پیشین.
همان.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...