جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ آبان ۱۱, شنبه

عفونت قارچی واژن

از: دانشنامه‌ی آریانا

عفونت قارچی واژن

پزشکی زنانعفونت‌های قارچی

عفونت قارچی مهبل یا کاندیدیاز واژن (به انگلیسی: Vaginal yeast infection)، عبارت است از رشد بیش از اندازه‌ی قارچ‌ها در ناحیه‌ی مهبل که منجر به آزار شخص مبتلا می‌گردد.

انواع مختلفی از قارچ‌ها وجود دارند که در بدن انسان زندگی می‌کنند. یکی از آن‌ها کاندیدیا یا کاندیدیازیس (Candidiasis) نامیده می‌شود. کاندیدیا نوعی قارچ است که در مقادیر کم و بدون این‌که منجر به بروز مشکل شود، در بخش‌هایی مانند دهان، شکم یا روی پوست زندگی می‌کند. اما زمانی‌که محیط مناسب باشد، این قارچ می‌تواند تکثیر شده و رشد آن از کنترل خارج می‌شود. این نوع قارچ در حالت طبیعی در شمار کم در ناحیه‌ی مهبل نیز وجود دارد، که رشد بیش از اندازه‌ی آن، سبب عفونت ناحیه‌ی مهبل می‌شود.

این عفونت جزو بیماری‌های آمیزشی به‌شمار نمی‌آید، اما در میان افرادی‌که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیش‌تر دیده می‌شود. عوامل خطر (Risk Factors) این عفونت عبارت‌اند از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بارداری، مرض قند و ایدز. مصرف مواد تک‌قندی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. لباس‌های تنگ و نوع لباس زیر احتمالاً نمی‌توانند از جمله فاکتورها باشند.

عفونت قارچی واژن


علایم و نشانه‌ها

مهم‌ترین نشانه‌های این عفونت عبارتند از: خارش شدید در واژن، سوزش در هنگام ادرار، خروج ترشحات سفید و حجیم از ناحیه‌ی مهبل که معمولاً بوی بد ندارد، داشتن درد در هنگام رابطه‌ی جنسی و قرمزی و التهاب ناحیه‌ی مهبل و اطراف آن (قسمت بیرون واژن زن = فرج). این نشانه‌ها درست پیش از آغاز عادت ماهانه بیش‌تر هم می‌شود.

از آن‌جایی که نشانه‌های کاندیدیاز واژینال در زنان می‌تواند شبیه به‌عفونت‌های دیگری مانند واژینوز باکتریال (Bacterial Vaginosis) (رشد بی‌رویه‌ی باکتری در واژن) و بیماری‌های مقاربتی باشد، لازم است حتماً به پزشک زنان مراجعه شود.


علل بیماری

عفونت قارچی یا کاندیدیازیس مهبل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که تعادل در واژن به‌هم می‌ریزد. اختلال در تعادل واژن بر اثر بارداری، دیابت، مصرف برخی داروها، روش‌های جلوگیری از بارداری یا سیستم ایمنی ضعیف بروز می‌کند. گاهی نیز عفونت در هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی از فرد مبتلا به شریک جنسی وی منتقل می‌شود.

هم‌چنان، عفونت قارچی واژن، ممکن است به‌دلیل سرماخوردگی‌های مکرر، استرس، تغذیه‌ی نادرست، بهداشت ضعیف و مصرف آنتی‌بیوتیک به‌وجود بیاید. قاعدگی از دلایل عفونت قارچی نیست. اما می‌تواند آن‌را به‌وجود بیاورد. هنگام پریود، میزان اسیدی و بازی‌بودن واژن تغییر می‌کند و محیط واژن، بازی می‌شود که در نهایت باعث رشد قارچ می‌گردد. علاوه بر این، پریود، تعادل هورمونی را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف می‌کند، این نکات نیز ممکن است موجب بروز عفونت قارچی واژن شوند.


تشخیص

برای تشخیص این بیماری باید ترشحات مهبل را آزمایش کرد در صورتی‌که نتیجه‌ی آزمایش همانند نتیجه‌ی بیماری‌های آمیزشی (Sexually transmitted infection)، تراکوماتیس کلامیدیا (Chlamydia trachomatis)، و سوزاک (Gonorrhea) باشد، انجام آزمایش‌های بیش‌تر توصیه می‌شود.


درمان

عفونت قارچی واژن در ابتدا ممکن است بی‌خطر باشد. اما ممکن است در شرایط خاصی (ضعف ایمنی بدن، دیابت و...) مزمن شود. در این صورت لازم است، آزمایش‌های خاصی، مانند تست پاپ اسمیر جهت شناخت عوامل بیماری‌زا (شناخت نوع قارچ‌ها) انجام شود. نتایج این تست‌ها به پزشک کمک می‌کند که درمان صحیح را انتخاب کند و از پیشرفت عفونت، جلوگیری کند.

‌تعداد زیادی از انواع کرم، شیاف، قرص‌های واژینال و درمان خوراکی برای عفونت قارچی وجود دارد. بسیاری از این داروها بدون نسخه هستند. اما جدا از در دسترس‌بودن این داروها، هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌تواند به‌طور دائم بیمار را از شر کاندیدیازیس، خلاص کند و در نتیجه، می‌تواند این عفونت مزمن شود و هر چند وقت یک‌بار تکرار شود. از این‌رو، بهتر است، روش‌های درمانی این عفونت، باید به‌دقت توسط پزشک تجویز شود. این‌کار باعث کاهش ریسک ابتلا به عفونت مزمن کاندیدیازیس می‌شود.


همه‌گیرشناسی

۷۵ درصد از خانم‌ها (از هر ۴ زن ۳ نفر آن‌ها) دست‌کم یک‌بار در زندگی‌ خود دچار این عفونت شده‌اند و نیمی از آن‌ها دست‌کم دو بار عفونت داشته‌اند. نزدیک به ۵٪ بیش از سه‌بار در یک‌سال دچار عفونت شده‌اند.[] این نوع عفونت پس از عفونت واژینوز باکتریال، فراگیرترین نوع عفونت مهبلی است.[]

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که قارچ زیادی در واژن رشد می‌کند. مردها هم ممکن است به عفونت قارچی دستگاه تنالسی مبتلا شوند، اما در مردها به‌ندرت این مشکل رخ می‌دهد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

...
...


[] پی‌نوشت‌ها

James, William D.; Berger, Timothy G.; et al. (2006). Andrews' Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier. p. 309. ISBN 0-7216-2921-0.
...
...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ پزشکی │ پزشکی زنان │ عفونت‌های پوستی قارچی