جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ آذر ۲۷, چهارشنبه

اساسنامۀ جمعيت وطن

متن کامل

اساسنامۀ جمعيت وطن

برگرفته از: يادنامۀ غبار

(صص ۶٤-۶٧)

مادۀ اول: اسم اين تشکل جمعيت وطن و مرکز آن شهر کابل پايتخت است می‌باشد.

عضويت:

مادۀ دوم: هر کسی که تابعيت افغانی داشته و به سن قانونی رسيده باشد، می‌تواند در حزب وطن پذيرفته شود.

برای شموليت در حزب، بايد درخواست تحريری داوطلب که از سوی دو نفر اعضای سابقه دار حزب تأييد شده باشد، به هيأت عامل ولايت مسکونی درخواست دهنده تقديم گردد. هيأت در رد و قبول درخواستها مختار است. کسی که به عضويت حزب پذيرفته شود، منشی هيأت عامل ورقۀ عضويت برايش اعطأ نموده و از شمول او در حزب به دفتر مرکزی خبر می‌دهد.

مادۀ سوم: اعضای حزب مکلف اند که ماهنامه مبلغ يک افغانی به صندوق حزب بپردازند.

شورای ولايت:

مادۀ چهارم: اعضای حزب هر ولايت در سال يکبار (قبل از ۱۵ سنبله) به هر تاريخ و محلی که هيأت عامل ولايت تعيين می‌کند، اجتماع نموده شورای ولايت را به شکل عادی تشکيل می‌دهند.

مادۀ پنجم: شورای ولايت به اثر دعوت هيأت عامل ولايت، هيأت عامل مرکزی و يا مطالبۀ بيش از نصف اعضای شورای ولايت، اجلاس غير عادی هم می‌تواند داير کند.

مادۀ ششم: شورای ولايت وقتی رسميت پيدا می‌کند که بيش از نصف اعضای مربوطه در آن شرکت کرده باشد. تصميمات به اکثريت آرای حاضره اتخاذ می‌گردد.

مادۀ هفتم: شورای ولايت، از بين خود، هيأت عامل را حداقل پنج نفر و حداکثر ده نفر باشد، برای مدت يک سال انتخاب می‌کند.

مادۀ هشتم: شورای ولايت مواظب است که برای تطبيق مواد اساسنامه، مرامنامه، پروگرام حزب و تصاويب شورای مرکزی، در ولايت مربوطه تجاويز لازمه اتخاذ شود. همچنين شورای ولايت می‌تواند به حساب صندوق حزب رسيدگی کند.

مادۀ نهم: شورای ولايت موظف است، نمايندگان خود را برای اشتراک در شورای مرکزی انتخاب کند، تعداد اين نمايندگان به تناسب تعداد اعضای ولايت از طرف شورای مرکزی تعيين می‌گردد.

مادۀ دهم: شورای ولايت موظف است که بر اثر تصويب هيأت عامل مرکزی، کانديدان حزب را برای انتخاب پارلمانی و بلدی و مجلس مشوره تعيين نمایند.

مادۀ يازدهم: هيأت عامل ولايت موظف است که مرامنامه، پروگرام و تصاويب شورای ولايت، شورای مرکزی و هيأت عامل مرکزی را در معرض اجرا بگذارد. اين هيأت در اجراآت خويش نزد هيأت عامل مرکزی و شورای ولايت مسئول است.

مادۀ دوازدهم: هيأت عامل ولايت رئيس، منشی و صندوقدار خويش را از بين خود تعيين می‌نمايند. مؤظفين امور تبلغات، نشرات و کارکنان امور اجرائيه و اداره می‌تواند از بين شورای ولايت و يا اعضای ديگر حزب انتخاب گردد.

تبصره:

۱- تعداد شوراهای ولايت، مساوی با تعداد ولايتها و حکومتهای اعلی فعلی افغانستان می‌باشد.

٢- گرچه مرکز حزب شهر کابل است، اما ولايت کابل نيز مانند ساير ولايات کشور بدون امتياز دارای شورا و هيأت عامل ولايتی خواهد بود.
شورای مرکزی:

مادۀ سيزدهم: شورای مرکزی حزب، مرکب از نمايندگان شوراهای ولايات بوده و هر سال يکبار بين اول ميزان تا آخر قوس، به هر تاريخ و محلی که هيأت عامل مرکزی تعيين کند، به صورت عادی منعقد می‌گردد.

مادۀ چهاردهم: علاوه بر آن شورای مرکزی می‌تواند به اثر دعوت هيأت عامل مرکزی و يا تقاضای بيش از نصف هيأتهای عامل ولايات، اجلاس غير عادی داير نمايد.

مادۀ پانزدهم: شورای مرکزی مؤظف است که از بين خود هيأت عامل مرکزی مرکب از ده تا پانزده نفر برای مدت يکسال تعيين نمايد.

مادۀ شانزدهم: شورای مرکزی مؤظف است که برنامۀ حزب را وقتاً فوقتاً مطابق به مرامنامه تعيين کرده و برای تطبيق و اجرا به هيات عامل مرکزی بسپارد.

مادۀ هفدهم: هيأت عامل مرکزی مؤظف به تطبيق و تعميل مواد مرامنامه و پرگرام حزب و تصاويب شورای مرکزی در سر تا سر مملکت بوده و در برابر شورای مرکزی مسئوليت دارد.

مادۀ هجدهم: هيأت عامل مرکزی، رئيس، منشی و صندوقدار را از بين خود تعيين کرده، مؤظفين امور تبلغات، نشرات و کارکنان اداری و امور اجرائيه و ادارۀ حزب را از بين خود و يا ساير اعضای حزب می‌تواند برگزيند. اين هيأت بودجۀ حزب را ترتيب و پس از تصويب آن از طرف شورای مرکزی در معرض اجرا می‌گذارد.

انضباط حزب:

مادۀ نزدهم: هرگاه يک عضو حزب:

● از قبول و تعميل دساتير مقامات ذيصلاحيت استنکاف ورزيده و يا مسامحه نمايد،

● به کارشکنی و سوءاستفاده از مقام خويش اقدام ورزد،

● در حيات شخصی و اجتماعی خويش به اعمال منافی شئون و حسن شهرت حزب متشبث گردد،

مورد تعزير قرار می‌گيرد.

مادۀ بيستم: تعزيرات انضباطی عبارت اند از:

● اخطار،
● تعطيل عضويت،
● سلب عضويت.

مادۀ بيست و يکم: قبل از تطبيق مواد تعزيری، استنطاق متهم از طرف هيأت عامل ولايت صورت گرفته، نتيجۀ آن به شورای ولايت ارائه می‌شود. آن شورا می‌تواند متهم را تبرئه کند و يا تعيين مجازات نمايد. در صورتی که حکم اخطار گردد، رأی شورای ولايت قاطع است؛ در صورتی که مجازات بالاتر از آن باشد، متهم می‌تواند در محضر هيأت عامل مرکزی استيناف نمايد.

__________________________________________

<برگشت به بالا><باز گشت به مقاله>