جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

روستا باختری


روستا باختری

داستان نویس

نوشته ی نعمت حسینی

محمد صابر روستا باختری فرزند صاحب خان به سال ۱۳۱٧ خ درگذر شاه لقای شوربازار به دنیا آمد.

مکتب ابتدایی را تا صنف سوم در مکتب نمره یک (عاشقان و عارفان)خواند، بعد به مکتب غازی رفت و متعقب آن در لیسه حبیبیه به ادامه تحصیل پرداخت. او صنف های دهم، یازدهم و دوازدهم را طب دندان خواند و بعد به علت سیاسی به ایران مهاجر شد. روستا باختری در ایران بعد از گذراندن امتحانی و یک سال تحصیل، به اخذ دیپلوم ادبی دبیرستان دارالفنون تهران موفق شد و پس از آن در رشته ی حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران را خواند.

روستا باختری کار نویسنده گی را در کابل شروع کرد و در تهران ادامه داد و مدتی هم به سردبیری احمد سروش، عضو شورای نویسنده گان مجله "خوشه" بود.

در بازگشت به افغانستان همکاری اش را با روزنامه انیس و مجله ژوندون از سر گرفت. کارش در این زمان چنان انبوه بود که از یک نویسنده ای ذوقی (آماتور) به یک نویسنده ای حرفه یی مبدل شد و خرچ زنده گی اش را از راه نویسنده گی تأمین می کرد.

وی مدتی همکار روزنامه اصلاح بود و بعد مسوول داستان های شب رادیو شد، که حاصل کار آن زمان بیش از سی داستان رادیویی است. ار رادیو به کلپ جوانان تبدیلش کردند و بعد از چندی دوباره به ژوندن فرستاده شد. دو سالی هم در هرات کار کرد و بعد عضو دایرةالمعارف آریانا گردید.

بعد از کودتای ثور دوباره به انیس بازش گرداندند و پس ار اشغال کشور توسط ارتش سرخ به کمک لطیف ناظمی رییس رادیوی آن روزگار دوباره به رادیو رفت و در عقرب ۱۳۶٢ خ به غربت روی آورد و به کشور آلمان غرب پناهنده شد. در نخستین سالهای ٢۰۰۰ م بود، که به مرض سرطان مبتلا شد و پس از چندی پدرود حیات گفت.