جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ تیر ۹, سه‌شنبه

نشانه دوران يخبندان در صحراهای آفريقا

نشانه دوران يخبندان در صحراهای آفريقا كشف شد

آخرين جايی كه برای يافتن نمونه‌های كوههای يخ و رسوبهای گسترده يخی بايد مورد بررسی قرار گيرد، ظاهراً جايی مثل شنزارهای گرم و سوزان صحاری آفريقا است.

اما يك گروه از محققان فرانسوی دقيقا با بررسی همين مناطق به نمونه‌های بسيار جالبی از لايه‌های زمينشناسی دوران يخبندان زمين دست يافته‌اند.

به نوشته نشريه علمی "جئولوژی (Geology)‬ زمينشناسی" "ژولين مورو" و همكارانش از مدرسه رصد علوم زمينی در استراسبورگ موفق شده‌اند به نشانه‌هايی از يك يخچاله عظيم در منطقه صحرا در آفريقا دست يابند كه متعلق به‪ ۴۴۰‬ ميليون سال قبل و دورانی بوده است كه كل قاره افريقا بخشی از يك ابر-قاره موسوم به گوندوانا ‪ (Gondwana)‬ بود كه در قطب جنوب استقرار داشت.

قاره گندوانا كه به نوبه خود در اعصار كهنتر از قاره پانجيا جدا شده بود بعدها بتدريج تجزيه شد و قاره‌های آفريقا، استراليا، آمريكای جنوبی و شبه قاره هند از آن بوجود آمدند.

مورو و دوستانش به نشانه‌های جالبی از يخچاله‌های قديمی دست يافته‌اند كه به گردال يا گرداله ‪(drumlins)‬ شهرت دارند.

گردالها پشته‌های دراز يا تپه‌های بيضی شكل طويلی هستند كه به وسيله يخرودها بوجود می‌آيند.

محققان فرانسوی اين قبيل گرداله‌ها را در ناحيه‌ای در مرز مشترك الجزاير و ليبی كشف كرده‌اند.

اين تغييرات در سطح زمين به وسيله جريان سريع حركت لايه‌های يخ يا ديواره‌های يخی بوجود آمده و شواهد كشف شده به وسيله اين گروه از پژوهشگران نخستين نمونه‌هايی است كه از دوران يخبندان در قاره آفريقا گزارش می‌دهد.