جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

آموزش و پرورش در افغانستان

از: مهديزاده کابلی




در آستانه روز جهانی سواد مقامات سازمان ملل متحد در افغانستان از عدم دسترسی شماری از افغانها بخصوص در برخی از مناطق دورافتاده اين کشور به آموزش ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام‌های اين سازمان می‌گويند در حال حاضر بيشترين جمعيت بی‌سواد در افغانستان را زنان تشکليل می‌دهند.

مريم مسيح از کابل: در حال حاضر 74 درصد جمعيت افغانستان در روستاها زندگی می‌کنند که درصد کمی آنان به آموزش دسترسی دارند. براساس آمارهای رسمی 90 در صد زنان روستايی و 63 درصد مردان در روستاها بی‌سواد اند.

حالا صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل (يونيسف)، ادارۀ علمی، تعلميی و فرهنگی سازمان ملل (يونسکو) و ادارۀ اسکان بشری سازمان ملل (ابيتاد) تلاش می‌کنند برنامه‌های آموزشی را بخش‌های مختلف افغانستان گسترش دهند و افغانها را به فراگيری آموزش ترغيب کنند.

افغانستان يکی از کشورهای است که بيشترين آمار افراد بی‌سواد را دارد. جنگ‌های دراز مدت و سنت‌های دست و پاگير از عوامل اصلی افزايش افراد بی‌سواد در افغانستان است. در حال حاضر نيز دهها مکتب در جنوب افغانستان مسدود اند و طالبان به خانواده در مناطق زير نفوذشان هشدار می‌دهند که کودکان خود را به مکتب نفرستند. (برنامه بامدادی راديو بی بی سی: 17 سنبله 1388)

هشتم ماه سپتامبر برابر است با روز جهانی مبارزه با بیسوادی، بر اساس احصایه‌های رسمی 90 در صد زنان و بیشتر از 60 در صد مردان در دهات افغانستان از سواد محروم اند، با وجود پیشرفت در عرصه مبارزه با بلای بیسوادی هنوز ملیون‌ها کودک افغان نمی‌توانند به مکتب بروند .

هنوز در بسیاری از مناطق شورشیان مانع رفتن دختران به مکتب می‌شوند و سالانه ده‌ها مکتب به افغانستان به آتش کشیده می‌شود.[بیسوادی زیستن در تاریکی است، سايت بخش فارسی بی بی سی: سه شنبه 08 سپتامبر 2009 - 17 شهریور 1388]


[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون


[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]





<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>