جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

از کنفرانس بن تا امروز

از: برنامه‌ی سياسی تلويزيون پيام افغان

از کنفرانس بن تا امروز

گفتگوی عمر خطاب با دکتر زلمی خليل‌زاد


فهرست مندرجات

.



زندگی‌نامه‌ی دکتر زلمی خليل‌زاد

...


آن‌چه در زير می‌خوانيد، متن گزيده‌ای از گفتگوی عمر خطاب گرداننده‌ی تلويزيون پيام افغان با دکتر زلمی خليل‌زاد نماينده‌ی خاص جورج بوش، رييس‌جمهور سابق آمريکا در کنفرانس بن است که اين گفتگو از صورت گفتاری با اندک تلخيص و ويراستاری به شکل متن درآمده است.

عمر خطاب در ابتدا گفت که برنامه سياسی حاضر بسيار جالب و معلوماتی است برای اين که پاسخگو سئوالات متعدد افغان‌ها در رابطه با قضايای سياسی افغانستان از زبان کسی است که خود، يک شخصيت بسيار مهم در قضايای افغانستان و نه‌تنها قضايای افغانستان بلکه به‌عنوان سخنگوی و اجراء کننده سياست ابرقدرت جهانی ايالات متحده آمريکا چه در جهان و چه در منطقه آسيا و به‌ويژه در افغانستان بوده است. او نه تنها در افغانستان بلکه در مسايل سياسی جهان يک چهره شناخته شده و فعال است.

جناب آقای دکتر زلمی خليل‌زاد، نماينده خاص و سفير سابق ايالات متحده آمريکا در افغانستان و سپس در عراق و پس از آن نماينده و سفير اين کشور در سازمان ملل متحد بود.

او اساس‌گذار و مجری و محرک مسايل جاری افغانستان است که آغاز آن از کنفرانس بن (مشهور به جلسه‌ی بن) بوده، و پس از آن، نيز او در به ثمر رساندن تصاميم آن جلسه نقش اساسی داشته است. يا به‌سخن ديگر کسی که روند تحولات سياسی دهه‌ی اخير افغانستان را بر مبنای آرزوها و سياست‌های ايالات متحده آمريکا چرخانده است ... بنابر اين، اين مصاحبه بسيار با اهميت است به‌ويژه در شناخت وضعيت گذشته، حال و آينده افغانستان.

آقای خليل‌زاد در آغاز مصاحبه گفت: «با توجه به مشکلاتی که فعلاً در افغانستان وجود دارد، برای هر مشکل راه حلی است، به‌شرطی که اراده وجود داشته باشد و همه مسئوليت داريم که برای ساختن يک افغانستان موفق کار کنيم.»


گزيده‌ای از گفتگوی عمر خطاب با دکتر زلمی خليل‌زاد
◼ عمر خطاب: ... اما شروع مسايل کنونی افغانستان از بن آغاز می‌شود. اگر خشت اول نهد معمار کج، تا ثزيا می‌رود، ديوار کج! بنابراين، بسياری عقيده دارند که اساس مشکلات فعلی و اگر حتی در آينده هم مشکلاتی در افغانستان به‌وجود آيد، از کنفرانس بن آغاز می‌گردد. در بن که يک فرصت خوبی برای تعيين سرنوشت سياسی افغانستان بود، بازی بسيار بی‌باکانه صورت گرفت و در آن‌جا عامل سياست آمريکا شما بوديد. بسياری می‌گويند، مسئوليت اين تهداب کج و بازی با سرنوشت افغانستان را راساً آقای خليل‌زاد بر عهده دارد. آيا شما اين موضوع را می‌پذيريد؟
□ زلمی خليل‌زاد: من قبول نمی‌کنم. پاسخ اين پرسش شما چند نکته دارد. اول اين که کنفرانس بن از جانب سازمان ملل متحد داير شده بود و شخصيت محترم اخضر ابراهيمی مسئوليت داير شدن آن کنفرانس را داشت و از طرف ملل متحد موافقت شد که آن‌ها در رأس اين کار قرار داشته باشند. به‌جای اين‌که خارجی بر افغانستان حکومت کنند، يا مانند عراق کسی را آمريکا يا متفقين انتخاب کند، از ملل متحد خواهش شود تا راه آينده افغانستان را خود افغان‌ها مشخص کنند.
◼ عمر خطاب: ...
□ زلمی خليل‌زاد: ...
[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها