جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اسفند ۲۷, پنجشنبه

سکس‌شناسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

سکس‌شناسی


فهرست مندرجات
جنسیتتمایلات جنسی

سکس‌شناسی یا سکسولوژی (به انگلیسی: Sexology؛ به آلمانی: Sexualwissenschaft)، به دانش روابط جنسی گفته می‌شود که یک حوزه علمی بینارشته‌ای است. این دانش، به مطالعه علمی سکسوالیته (روابط جنسی) انسان، از جمله علایق، رفتار، و عملکرد جنسی انسان می‌پردازد. به‌طور کلی، این اصطلاح، به مطالعه علمی از رابطه جنسی، مانند تجزیه و تحلیل سیاسی و یا انتقاد مسایل اجتماعی می‌پردازد.

بحث روی روابط جنسی و مسايل آن که شوربختانه در جوامع اسلامی بويژه در جامعه‌های افغانستان و ايران تابو شمرده می‌شود، از شمار ضرورت‌های زندگی انسانی است که بايستی به‌صورت علمی فهم و درک شود. در حال حاضر در اين جوامع افراد مختلف دیدگاه‌های متفاوت دارند. همه معتقدند مشکل وجود دارد، اما وقتی می‌خواهند آن را مطرح کنند، فرهنگ اسلامی جلو می‌آید و باعث می‌شود به‌عنوان مسئله زشت (وقیحانه و ضد اخلاق و عفت) از طرح آن عقب‌نشینی کنند. از اين لحاظ، جوامع اسلامی در حالت تضاد درونی قرار دارند. در حالی که در جهان غرب، از لحاظ زيباشناسی، دانشمندان بر اين باور هستند که با دانستن نکات دقيق و صحيح مسايل روابط جنسی می‌توانيد از روابط سالم و روش درست عشقی و زناشويی بيشتر لذت ببريد.

در رابطه با ضرورت آموزش صحیح جنسی قبل از ازدواج، بهتر است نگاهی به گزارش روزنامۀ شرق انداخته شود. اين روزنامه گزارش می‌دهد: مشکلات جنسی عامل ۵٠ درصد آمار طلاق در کشور ايران است.[*] اما متأسفانه اين آمار تاکنون در افغانستان حتی شناخته شده هم نيست. تا امروز مشکلات جنسی نه در سیاستگزاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دولت ايران و افغانستان دیده شده است و نه مراکز تخصصی و آموزشی مورد اعتمادی برای مراجعه مردم در اين کشورها وجود داشته است. وقتی کارشناسان در ايران اعلام می‌کنند، ۱۰ درصد مردان دچار ناتوانی جنسی اند و ۴۰ درصد زنان در زندگی زناشویی از اختلالات جنسی رنج می‌برند به این معنی است که درد مرموزی در خانواده‌ها وجود دارد. این درد گاهی آن قدر پنهان می‌ماند تا بالاخره از جای دیگری بیرون می‌زند و تازه آن موقع هم خودش را به‌شکل افسردگی و اضطراب و هزارویک درد جسمی و روانی دیگر نشان می‌دهد. وقتی نیاز جنسی که از غرایز طبیعی انسانی است به‌درستی و با هدایت منطقی ارضا نشود نتیجه‌اش یا طلاق یا ارضای آن در خارج از خانواده و یا وجود همسرانی است که از زندگی‌زناشویی شان لذت نمی‌برند. در حالی که خود آنها تربیت‌کنندگان کودکان و نوجوانان این جامعه هستند.[*]

بنابر اين، مشکلات جنسی متاثر از باورهای غلط فرهنگی و ضعف‌های فرهنگی هستند. در واقع مشکلات جنسی آن قدر که به متن اجتماعی، باورها و آموزه‌های رفتاری و روانی فرد در جامعه‌اش مربوط است به مشکلات اندام جنسی یا فیزیکی او مربوط نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد باورها و نگرش‌ها و به‌طور کلی فرهنگ نادرستی راجع به رفتار جنسی و ازدواج و مسائل زناشویی وجود دارد و تا فرهنگ مورد پالایش قرار نگیرد و باورهای نادرست حذف نشود، جامعه شاهد انحرافات جنسی پنهان خواهد بود. آموزش رفتار جنسی مغاير اخلاق و عفت نيست. بلکه پنهان نگهداشتن اين مسايل بيشتر زمينه‌ساز بی‌بندوباری جنسی و انحرافات جنسی است.


واژه‌شناسی

سکسولوژی (Sexology) که آن را به فارسی «سکس‌شناسی» يا «دانش روابط جنسی» ترجمه کرده‌اند، شايد معنای دقيق نباشد. اما سکسولوژی را می‌توان مطالعات علمی مسايل جنسی مانند، تمايلات جنسی، رفتار جنسی و اختلالات جنسی - در انسان - توصيف کرد.[*] در مطالعات مسايل جنسی مدرن، پژوهشگران با رشته‌های مختلف علمی، از جمله زیست‌شناسی، پزشکی، روان‌شناسی، آمار، اپیدمیولوژی و آمار زیستی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و جرم‌شناسی سروکار دارند.

از لحاظ علمی، کسی که به مطالعات روابط جنسی و مقاربت جنسی و مسايل مربوط به آن، به‌ويژه در گروه‌های خاص اجتماعی مانند معلولين، کودکان و سالمندان و يا مطالعه اختلالات جنسی و تغییرات آن، مانند اختلال نعوظ، بچه‌بازی (pedophilia در اينجا منظور از اصطلاح «بچه‌بازی» آزارجنسی کودکان است)، و همجنس‌گرایی می‌پردازد، سکسولوژيست (sexologist) ناميده می‌شود. پاره‌ای از اين مطالعات می‌تواند در برخی جوامع بر اساس باورهای مذهبی يا عقايد سياسی بحث‌برانگيز و يا حتی جنجال‌برانگيز باشد.


پیشینه‌ی تاریخی

به رغم آن که آثاری درباره‌ی مطالعات روابط جنسی از عهد باستان به‌جا مانده است، مطالعه علمی رفتار جنسی در آغاز قرن ۱۹ ميلادی در اروپا پايه‌گزاری شد.


رفتار جنسی



اختلالات جنسی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:انسان‌شناسیرفتارهای انسان