جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

کنری، غازی ميرزمان خان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


غازى مير زمان‌خان کنرى (زادۀ ١٢٤٧ خ - درگذشتۀ ١٣٠٧ خ)، شخصيت آزادی‌خواه و وطندوست بود که در دفاع از استقلال افغانستان نقش مهم و تاريخى داشت؛ چنان‌که گفته می‌شود، نام غازى مير زمان‌خان کنرى در افغانستان، با جنگ سوم افغان و انگليس (يا جنگ استرداد استقلال کامل این کشور) ارتباط ناگسستنى دارد. در ضمن، وی از جمله محدود کسانى بود که تا آخر به غازى شاه امان‌الله و نهضت تجددطلبى آن دوره وفادار ماند[۱].


[] زندگی‌نامه

مير زمان‌خان کنرى فرزند حاجى گل‌روز خان فرزند محمدعمر خان فرزند محمداکرم خان در سال ١٢٤٨ خورشیدی (١٨٦٩ ميلادى) در قريه لمټک کنرها به‌دنيا آمد[٢]. محمداکرم خان يکى از متنفذين و سران قومى منطقه کوټ سپين‌غر (سفيدکوه شرقى) بود که به اثر اختلافات قومى و جنگ‌هاى قبيله‌یى زادگاه‌اش را در "تيرا" ترک گفته و در منطقه "لمټک" کنرها مسکن گزيد[٣].

مير زمان‌خان کنرى، یکی از مبارزان ضد استعماری و سرلشکر و فاتح جبهه چهارم استقلال افغانستان (جبهه اسمار، ارنوی، چترال و دوکلام) و از نزیک‌ترین دوستان و حامیان اعلیحضرت غازی امان‌الله‌خان بود[۴] که میر غلام‌محمد غبار از وی در شمار رهبران جهاد ولایات ننگرهار، لغمان و کنر برای استرداد استقلال افغانستان یاد می‌کند[۵].

در نهایت، غازی مير زمان‌خان کنرى، بر اثر توطئه انگلیسی‌ها و عوامل داخلی آن بر ضد شاه امان‌الله، در سال ١٣٠٧ خورشیدی کشته شد[٦].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢:
ولایت کُنر، دره‌یی شاداب و حاصلخیزی است، که در نشیب‌های کوه‌های سپین‌غر و سلیمان واقع شده است و از شمال‌شرق کشور به‌جنوب‌غرب تا سند و بلوچستان امتداد دارد. این ولایت به‌اسم رودخانه‌یی یاد می‌شود که از وسط این دره می‌گذرد و بعد از سیراب کردن زمین‌های دو طرف خود، آب رودخانه‌های الیشینگ و الینگار وغیره آبریزه‌ها با آن یکجا شده در نزدیک جلال‌آباد به رود کابل می‌ریزد و بعد به‌سوی جنوب جریان می‌یابد و نزدیک اتک به‌رود سند منتهی می‌شود.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زندگينامه مختصر غازى مير زمان خان کنرى، سایت رسمی زمانی
[۲]- همان‌جا
[۳]- همان‌جا
[۴]- خلص سوانح شادروان محمدهاشم زمانی، سایت رسمی زمانی
[۵]- رجوع شود به: غبار، میر غلام‌محمد، افغانستان در مسر تاریخ، ج ١، ص ٧٦٠
[۶]- خلص سوانح شادروان محمدهاشم زمانی، پیشین



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]