جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اسفند ۲۵, پنجشنبه

کشف فسیل انسان‌هایی متفاوت در چین

برگرفته از: دانش و فن (بخش فارسی بی بی سی)

تکامل انسان

(کشف فسیل انسان‌هایی متفاوت در چین)


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


بقایای آنچه ممکن است گونه ناشناخته‌ای از نژاد انسانی باشد، در جنوب چین کشف شده است.

قدمت استخوان‌ها که دست کم به پنج نفر مربوط است به ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

دانشمندان در حال حاضر، آن‌ها را «آدم‌های غار آهوی قرمز» می‌نامند. این غار یکی از محل‌هایی است که برخی از این اجساد در آنجا کشف شده‌اند.

تیم محقق گفته‌اند که تحلیل و بررسی دقیق‌تری بر روی فسیل‌ها لازم است تا بتوان آن‌ها را گونه تازه‌ای از انسان در نظر گرفت.

دانشمندان می‌گویند ویژگی‌های سر و چهره این فسیل‌ها را متفاوت از خصوصیات انسان امروزی می‌دانند


[] کشف فسیل انسان‌هایی متفاوت در چین

دارن کورنو، یکی از سرپرستان این تیم و از استادان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا گفت: «ما در این مرحله می‌کوشیم که در طبقه‌بندی آن‌ها خیلی با دقت عمل کنیم."

او به بی بی سی گفت: «یکی از دلایل این کار این است که، چه باور کنید چه نکنید، در حال حاضر، در علم تکامل انسانی، تعریف عمومی، توافق شده و بیولوژیکی از گونه خودمان (هومو سپین)ها هم نداریم. و این حوزه، بسیار مورد اختلاف نظر است.»

تعدادی از این فسیل‌ها نزدیک شهر منگزی در استان یونان در چین کشف شده‌اند. یک اسکلت دیگر هم در همسایگی این استان، در لانگلین یافته شده است.

جمجمه‌ها و دندان‌های فسیل‌های یافته‌شده در این دو منطقه به‌شدت به‌هم شباهت دارند، که نشان می‌دهند احتمالاً همه آن‌ها از یک گروه جمعیتی بوده‌اند. دانشمندان همچنان در حال حفاری و کاوش در این ناحیه‌اند.

ولی به گفته تیم تحقیق، ویژگی چهره‌هاشان کاملاً با خصوصیات چهره یک انسان امروزی است.آدم‌های غار آهوی قرمز ویژگی‌هایی ترکیبی از انسان‌های امروزی و انسان‌های باستان دارند.

این آدم‌ها کاسه‌های سرشان گردتر بود و برآمدگی‌های شاخص پیشانی داشتند. استخوان‌های جمجمه‌های آن‌ها کاملاٌ ضخیم بود. صورت‌های آن‌ها کاملاً کوتاه و تخت بود و بینی‌های پهن داشتند. آرواره‌های آن‌ها جلو بود ولی از داشتن چانه انسان امروزی، بی‌بهره بودند. اسکن کامپیوتری جمجمه در ناحیه مغز تفاوت‌هایی را در نشان می‌دهد.آن‌ها هم‌چنین دندان‌های آسیاب بزرگ داشتند.

دکتر کورنو و همکارانش چند سناریو را درباره انسان‌های غار آهوی قرمز محتمل می‌شمارند.

یکی این‌که آن‌ها نماینده مهاجران بسیار قدیمی از انسان‌های هوسپین با ظاهری بسیار بدوی بوده‌اند که پیش از نابودی، جدا از دیگر نژادها در آسیا زندگی می‌کرده‌اند.

۱۱ هزاروپانصد سال پیش انسان‌های غار آهوی قرمز احتمالاً شبیه این بوده‌اند

احتمال دوم این است که آن‌ها نژاد متمایزی از انسان بوده‌اند که در آسیا تکامل یافته‌اند و در کنار گونه انسانی خود ما، تا همین اواخر به زندگی ادامه داده‌اند.

احتمال دیگر نیز این است که آن‌ها این ویژگی‌های بدوی‌تر را به‌دلیل تغییرهای ژنتیکی یا در پاسخ به فشارهای محیطی نظیر وضعیت آب و هوا، به‌صورت مجزا به تکامل رسانده‌اند.

تلاش‌هایی برای استخراج دی ان ای از بقایای این فسیل‌ها صورت گرفته است. از روی دی ان ای ها می‌توان مطالعات دقیق تری از تحولات ژنتیکی احتمالی و ارتباط آن‌ها با گونه‌های دیگر انسانی - نئاندرتال‌ها و گونه اسرارآمیزی در سیبری که به دینسوان‌ها معروفند - انجام داد.

آدم‌های غار آهوی قرمز در هر کجا از درخت انسانی قرار داشته باشند، کشف آن‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که داستان جذاب مهاجرت و تکامل انسانی را که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، کامل‌تر می‌کند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کشف فسیل انسان‌هایی متفاوت در چین، بخش فارسی بی بی سی (دانش و فن): پنج شنبه ۱۵ مارس ٢٠۱٢ - ٢۵ اسفند ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی (دانش و فن)