جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

هیستریونیک

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[روان‌شناسی][اختلالات شخصیتی]


هيستريونيک یا شخصيت نمايشی (به انگلیسی: Histrionic personality disorder)، یک نوع اختلال شخصیت است که از جمله مهم‌ترین اختلالات روانی است و با تأسف، از صعب‌العلاج‌ترین اختلالات روانی است[۱]. بیماران دچار اختلال شخصیت نمایشی یک سبک هیجانی، نمایشی و احساساتی دارند[٢].

افرادی که شخصيت نمايشی دارند مشکلات خود را به‌شکل نمايشی و مبالغه‌آميز نشان می‌دهند. اين اختلال يکی از اختلالات شخصيت است که با ميل به نمايشگری مشخص می‌شود. چنين افرادی نيازمندند که بيش از اندازه جلوه‌گری کنند تا از اين راه توجه بيشتری را جلب کنند و اگر نتوانند به چنين توجهی دست يابند دچار احساس ملال می‌شوند. همچنين اين افراد سعی می‌کنند بيشترين تاثيرگذاری را روی جنس مخالف خود ايجاد کنند اما در عين حال بسيار سردمزاج هستند[٣].


[] نشانه‌ها

هیستریونیک، یک بیماری روان‌شناختی است که که فرد مبتلا به‌آن به‌دنبال جلب توجه دیگران و خودنمایی است[*]. برخی از افراد دارای برخی از گونه‌های رفتار هیستریونیک هستند. همچنین، عده‌ای دارای ویژگی‌های شخصیتی هیستریونیک ستند ر حالی که هیچ نوع طبقه‌بندی تشخیص رسمی در مورد اختلال رفتاری هیسریونیک وجود ندارد. اما اختلال شخصیتی هیستریوتیک دارای رده‌بندی رسمی است. در دهه‌های گذشته از واژه‌ی هیستریونیک به‌جای واژه‌ی قدیمی‌تر هیستریایی استفاده به‌عمل می‌آمد.

مفهوم آن به‌عنوان افرادی سرچشمه می‌گیرد که از نظر احساسی بی‌ثبات، پرخاشگر، ضعیف و وابسته هستند. وقتی ویژگی‌های شخصیتی به شدت قوی و غیرقابل انعطاف هستند و در توانایی فرد در عملکرد انطباقی تداخل ایجاد می‌کنند و اختلالی را موجب می‌شوند. ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با اختلال شخصیتی هیستریونیک عبارتند از:

  • احساسات شدید یا افراطی و میل وافر به شور و هیجان
  • جلب توجه و حرکات فریبکارانه‌ی افراطی
  • در موقعیت‌هایی که کانون توجه نیست، احساس ناراحتی می‌کند.
  • اغواگری و دلیل‌تراشی
  • رقابت با دیگران
  • خودداری از انجام مسئولیت با ادعای فراموش کردن آن مسئولیت
  • روابط گرم پوچ و بی‌پایه
  • تأثیرپذیری و تلقین‌پذیری راحت.

شخصیت‌های هیستریونیک اغلب توخالی، وابسته، غیرقابل پیش‌بینی، بی‌ثبات و هیجانی در نظر گرفته می‌شوند. هنوز هم در مورد اعتبار طبقه‌بندی شخصیتی هیستریونیک مناقشاتی وجود دارند[«اختلال رفتای هیستریونیک چیست؟»، راه زندگی، سال شانزدهم - پانزدهم شهریور ۱٣۹٠، ص ٧۴].


[] درمان

این بیماران غالباً از احساسات واقعی خود بی‌خبرند. بنابراین، کمک به آنها در جهت بینش نسبت‌به احساسات درونی‌شان یکی از فرآیندهای مهم درمان است. احتمال تعجب، انکار یا خشم در مقابل این بینش داده‌شده وجود دارد[*].



[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- گروه بی‌ثبات، هیجانی و نمایشی (۳)، وب‌گاه ویستا
[٣]- تحليل شخصيت هيستريونيک، گفتگو با دکتر نصرت‌الله پورافکاری، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبريز، وب‌گاه ارتباط عالی
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]