جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ آذر ۵, یکشنبه

خشونت علیه زنان افغان

گزارش برگرفته از: وب‌سایت فارسی بی بی سی

خشونت علیه زنان افغان

(در شش‌ماه اول ۱٣۹۱)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


امروز، ۲۵ نوامبر ٢٠۱٢، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. از این روز از سال ۱۹۸۱ میلادی، به این سو به‌عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان بزرگداشت می‌شود و در سال ۱۹۹۹، این روز به‌تصویب مجمع عمومی سازمان ملل هم رسید. هدف از نام‌گذاری این روز عزم همگانی برای رفع خشونت علیه زنان در سراسر جهان خوانده شده است.

به این مناسبت، امروز در اقصی نقاط جهان برنامه‌های ویژه برگزار شد که غالباً به‌خشونت فیزیکی علیه زنان اختصاص داشت. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای خواهان پایان خشونت علیه زنان شده و گفته که باید مقابل کسانی که از اسلحه تجاوز و آزارجنسی علیه زنان استفاده می‌کنند، ایستاد. افغانستان یکی از کشورهایی است که همه روزه زنان در آن مورد خشونت قرار می‌گیرند.


[] ثبت ۳۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان افغان

همزمان با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، وزارت امور زنان افغانستان از ثبت ۳۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان در شش ماه اول امسال خبر داده است.

حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان گفته که این خشونت‌ها در جریان شش‌ماه اول سال خورشیدی جاری در دفاتر این وزارت در مناطق مختلف افغانستان ثبت شده است.

خانم غضنفر افزود که هر چند شمار خشونت ثبت شده علیه زنان امسال نسبت به‌سال گذشته افزایش نیافته، اما خشونت‌های شدید امسال نسبت به‌سال گذشته بیشتر بوده است.

او گفت: «ما امسال قضیه‌هایی بسیار فجیع را ثبت کرده‌ایم که در سال‌های گذشته تعداد آن‌ها کمتر بوده است.»

همچنین ثریا صبحرنگ عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که در هفت ماه اول امسال در هفتاد مورد زنان و دختران به قتل رسیده‌اند که شماری از آن‌ها سر بریده شده‌اند.

خشونت‌های فجیع، وزیر امور زنان افغانستان گفته است که‌ عاملان «خشونت‌های فجیع علیه زنان» باید به‌صورت علنی محاکمه و آن‌ها مطابق قانون منع خشونت علیه زنان مجازات شوند.

اخیراً سازمان توسعه حمایت از زنان و کودکان افغانستان برای جلب حمایت نهادهای دولتی برای اجرای قانون منع خشونت علیه زنان اقدام به جمع‌آوری امضا کرده است.

زهرا سپهر، رئیس این سازمان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این قانون به‌صورت درست اجرا نمی‌شود و حتی در مواردی نهادها و مقام‌های دولتی مانع اجرای این قانون می‌شوند.

امروز (یکشنبه، ۲۵ نوامبر)، نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در مناطق مختلف افغانستان و از جمله کابل، پایتخت سرگرم برگزاری آئین‌های گوناگون به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان هستند.


[] قتل یک زن از سوی شوهرش

همزمان با بزرگداشت از این روز در افغانستان، پلیس ولایت شمال شرقی بدخشان از قتل یک زن به‌دست همسرش خبر داده است.

سخیداد حیدری از مقام‌های ارشد پلیس بدخشان روز یکشنبه، ۵ قوس (آذر) به بی‌بی‌سی گفت که این مرد شب گذشته همسر و برادر زن خود را هدف شلیک گلوله تفنگ شکاری قرار داد.

به گفته او، این حادثه در ولسوالی (شهرستان) «تیشکان» ولایت بدخشان اتفاق افتاده و ناشی از تنش‌های خانوادگی بوده و پلیس تحقیقات را در این مورد آغاز کرده است.

آقای حیدری افزود که مرد متهم با همکاری مردم دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد.

وزارت امور زنان افغانستان در اعلامیه‌ای به مناسب روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نوشته که برای ریشه‌کن کردن خشونت علیه زنان در افغانستان «راه درازی» در پیش است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ثبت ۳۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان افغان در شش‌ماه اول امسال، وب‌سایت بی بی سی: یکشنبه، ۲۵ نوامبر ٢٠۱٢ - ٠۵ آذر ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی