جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ خرداد ۵, یکشنبه

ناشر، شيرمحمد خان

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


شيرمحمد خان ناشر (زادۀ .... خ - درگذشتۀ .... خ)، در دهۀ ١٩٣٠ میلادی، نايب‌الحكومه‌ى قطغن بود[۱] که «شیر خان بندر» در شمال افغانستان که بین مرز تاجیکستان و افغانستان قرار دارد، به نام او نام‌گذاری شده است[٢].


[] زندگی‌نامه

شيرمحمد خان ناشر، در سال .... خورشیدی زاده شد[٣]. او یکی از بزرگان و خان‌های مشهور قبیله خروتی قوم غلجایی بود که پس از سقوط حکومت حبیب‌الله کلکانی، در زمان پادشاهی محمدنادر شاه، قوای وی به‌قصد سرکوب یاغیان و نافرمانان به‌طرف شمال افغانستان پیش رفت و تا مرز افغانستان و تاجیکستان را به‌تصرف خود در آورد[۴]. نادرشاه به‌منظور استقرار امنیت در شمال کشور، فرمان داد تا شیرخان و افراد او در ولایت (استان) قندوز مقر دایمی اختیار نمایند[۵]. شیزخان در سال ۱۳۰۹ خورشیدی، به‌عنوان نايب‌الحكومه‌ى قطغن گماشته شد[٦] و پس از چند سالی، یکی از زمینداران بزرگ و پرقدرت قندوز گردید[٧]. گفته می‌شود که وی استان قندوز را به گدام (انبار) غلۀ افغانستان تبدیل کرد[٨]. در نهایت، شیرمحمد خان توسط سردار محمدهاشم خان عموی محمدظاهر شاه به‌قتل می‌رسد[۹].

غلام‌سرور ناشر، یکی از فرزندان شیرمحمد خان، در شهر کندز مراکزی چون شیرخان بندر، شرکت تولید روغن پنبه‌دانه یا «سپین زر»، هتل سپین زر، و موزه را تأسیس نمود[۱٠].



[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]