جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۲۸, پنجشنبه

دیدات، احمدحسین

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


شیخ احمدحسین دیدات (به انگلیسی: Ahmed Hoosen Deedat) (زادۀ ۱۹۱۸ م - درگذشتۀ ۲۰۰۵ م)، نویسندهٔ مسلمان نام آشنای‌تبار هندی آفریقای جنوبی بود که بیشتر با سخنرانی‌های عمومی و به‌دلیل بحث‌های مذهبی با مسیحیان انجیلی، و نیز سخنرانی‌های ویدیویی پیشرو که بیش‌ترشان حول اسلام، مسیحیت و اناجیل بود، شناخته شده‌ است[۱].


[] زندگی‌نامه

احمدحسین دیدات، در اول ژوئیه ۱۹۱۸ میلادی، در ناحیۀ تادکشور، سورات، دومین شهر بزرگ استان گجرات هند، زمانی که هند مستعمرۀ بریتانیا بود، زاده شد[٢]. پدرش در مدت کوتاهی پس از تولد او به آفریقای جنوبی مهاجرت کرد. او در سن ۹ سالگی، به‌منظور پیوستن به پدرش، هند را به مقصد «كوازولو ناتال» ترک کرد و مادرش چند ماه پس خروج او از هندوستان، درگذشت. وقتی به آفریقای جنوبی رسید، با تلاش فراوان علی‌رغم دشواری‌های مهاجرت، در مدرسه شاگرد ممتاز شد و شش کلاس ابتدایی را به پایان برد. اما در ۱٦ سالگی، به‌سبب مشکلات مالی مدرسه را رها کرد و مشغول به‌کار شد[٣].

در سال ۱۹٣٦، زمانی که دیدات به‌عنوان فروشنده در یک مغازۀ مبلمان‌فروشی کار می‌کرد، با گروهی از مبلغان مسیحی دیدار کرد که آنان برای بازگرداندن مردم از دین اسلام، اغلب محمد، پیامبر اسلام را متهم به کاربردن شمشیر در راه گسترش دین اسلام می‌کردند. این اتهامات، سبب شد تا دیدات به مسایل مذهبی دلچسبی بگیرد [۴] و این دلچسبی هنگامی بیشتر شد که وی به کتاب «اظهار الحق» نوشتۀ رحمت‌الله هندی كيروانی دست یافت[۵]. این کتاب، از مهم‌ترين ردّيه‌هايی است كه در قرون اخير عليه مسيحيت تصنيف گرديده است[٦].


[] آثار

یکی از تمرکزهای آثار او، ارائهٔ ابزار کلامی برای مسلمانان به‌منظور دفاع از خود در برابر تبلیغات فعالانهٔ مبلغان مسیحی بود. او از زبان انگلیسی برای انتقال پیامش به مسلمانان و غیرمسلمانان کشورهای غربی استفاده می‌کرد.



[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]- »The life of Shaikh Ahmed Deedat«, By Asim Khan, 21 January 2006, on Aljazeera.net
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]