جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آبان ۲۸, سه‌شنبه

ضرورت حضور نیروهای خارجی در افغانستان

از: عزیزاحمد فرد

ضرورت حضور نیروهای خارجی در افغانستان

(گفتگو با مهدیزاده کابلی)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


یکی از مشکلات فراراه امضای قرارداد دوجانبۀ امنیتی، میان افغانستان ایالات متحده، که امروز در مورد آن صحبت جریان داشت، اجازۀ یا عدم اجازۀ بازرسی خانه‌های مردم، توسط نیروهای امریکایی است.

رویتر: نیروهای ناتو در ولایت کنر


[] دلایل ضرورت افغانستان به حضور نیروهای خارجی

چرا افغانستان بعد از دوازده سال، هنوز هم نیازمند حضور نیروهای خارجی است؟ این سوالی‌ست که امروز آن‌را با آقای مهدیزاده کابلی در میان گذاشتم. چرا افغانستان هنوز هم نتوانسته است روی پای خود بیایستد و هنوز هم نیازمند نیروی خارجی برای حفظ نظام خود است.

آقای مهدیزاده کابلی، نویسنده و مفسر مسایل سیاسی است و در خارج از کشور زندگی می‌کند. او می‌گوید که در طی سال‌های جنگ بر ضد روس، و همچنان بعد از آن، یعنی در دوره‌های مجاهدین و طالبان، افغانستان از نظر اقتصادی بسیار ضربه دید. این اوضاع، اقتصاد کشور را که قبلاٌ هم با کمک خارجی زندگی می‌کرد، به‌کلی فلج کرد. در این ده‌سال اخیر هم فساد مالی و فساد اداری، آن‌چنان زیاد بود که دولت نتوانست کارها و پروژه‌های اساسی را تأمین کند.

این را که بعضی‌ها می‌گویند در این مدت افغانستان یک کمی پیشرفت کرده است و می‌تواند روی پای خود ایستاده شود، آقای مهدیزاده، نوعی خوش‌باوری تلقی می‌کند و اضافه می‌کند که خود این رژیم هم‌خواهان امضای این قرارداد است چون بدون آن، نمی‌تواند آیندۀ خود را تضمین کند.

در مورد دلیل این‌که افغانستان نمی‌تواند روی پای خود بایستد، آقای مهدیزاده می‌گوید که این به ساختار روان جمعی و فرهنگ ما برمی‌گردد، هم‌چنان موقعیت کشور افغانستان که کوهستانی است و سال‌ها در این کشور دورافتاده جنگ بوده است. مهارت مردم در جنگ است و اخلاق احتماعی هم دور معیارهای جنگی می‌چرخد.

در مورد مصئونیت قضایی سربازان امریکایی، آقای مهدیزاده می‌گوید که دادگاه‌های افغانستان، به‌دلیل فساد، نمی‌توانند جوابگوی نیازهای خود مردم باشند. در نتیجه طبیعی است که امریکاییان نپذیرند که نظامیان آنان تحت قضاوت این دادگاه‌ها قرار بگیرند. و در حق بازرسی خانه‌های مردم، می‌گوید که باید به این توجه شود که چرا سربازان وارد خانۀ کسی می‌شوند. او یادآوری می‌کند که در صورتی‌که اتهام تروریستی مطرح باشد در داخل کشورهای غربی هم، دادگاه به نیروهای امنیتی اجازه می‌دهد تا خانه‌های مردم را بازرسی کنند.[۱]


[] گفتگو با مهدیزاده کابلی





[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عزیزاحمد فرد، دلایل ضرورت افغانستان به حضور نیروهای خارجی، وب‌سایت فارسی رادیو فرانسه: سه شنبه ۱۹ نوامبر ٢٠۱٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی رادیو فرانسه (rfi)