جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

بی‌حرمتی به قرآن

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[قرآن][توهین به مقدسات]


بی‌حرمتی به قرآن یا هتک حرمت قرآن (به انگلیسی: Quran desecration)، مقوله‌ای مذهبی است که به‌عنوان توهین به قرآن تعریف شده است[۱] و شامل موارد گوناگون می‌شود؛ مانند: قرآن‌سوزی، دشنام‌گویی به قرآن و ... از آن‌جایی که قرآن در باور مسلمانان کلام خدا است، توهین عمدی به قرآن توسط مسلمانان اقدام کفرآمیز تلقی شده[٢] و مجازات اعدام در پی دارد[٣].


[] پیشینه‌ی تاریخی

اولین قرآن‌سوزی تاریخ اسلام، آن‌هم نه یک جلد بلکه تعداد زیادی قرآن در عصر خلیفه‌ی سوم صدر اسلام، «عثمان بن عفان» و به‌فرمان وی، اتفاق افتاد. مستندترین گزارش تاریخی در این مورد، در معتبرترین کتا‌ب‌های اهل سنت، آمده است[۴]. به‌طور نمونه، در کتاب صحیح بخاری که مهم‌ترین منبع پیروی اهل سنت، چنین ذکر شده است:

    طبق فرمان «عثمان» یک نسخه قرآن نوشته شد و سپس از روی آن نسخه‌هایی نگاشته شد و برای بلاد فرستاده شد. سپس «عثمان» دستور داد تا غیر از آن قرآن، تمام قرآن‌های موجود – چه قرآن‌هایی که بر روی یک برگ نوشته شده بود، یا قرآن‌هایی که به‌صورت کتاب درآمده بود – جمع‌آوری و سوزانده شود[۵].




[] بی‌حرمتی‌ها و واکنش‌ها




[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]- صحیح بخاری، ناشر: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ج ٦، ص ۹۹؛ ابن حجر، فتح الباری، بیروت، لبنان: دارالمعرفة للطباعة و النشر، ج ۹، ص ۱٨؛ متقی هندی، کنز العمال، بیروت، لبنان: موسسة الرسالة، ج ٢، ص ۵٨۱؛ تفسیر قرطبی، بیروت، لبنان: داراحیاء التراث العربی، ج ۱، ص ۵٢.
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]