جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۰, پنجشنبه

کشف سلاح‌های سنگی باستانی در آفريقای جنوبی

از: صدای آمریکا

کشف سلاح‌های سنگی باستانی

در آفريقای جنوبی


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] کشف سلاح‌های سنگی باستانی در آفريقای جنوبی

باستان‌شناسان هنگام حفاری در قسمتی از سواحل جنوبی کشور آفريقای جنوبی، گنجينه‌ای از ابزارهای پيچيده سنگی را پيدا کرده‌اند. آن‌ها بر اين باورند که اين ابزار ۵۰ هزار سال قبل از آن‌که دانش ساخت آن‌ها در اروپا و ديگر مناطق آفريقا در دسترس قرار بگیرد، ساخته شده‌اند.

غاری که در سواحل آفریقای جنوبی کاوش باستان‌شناسان در آن‌صورت گرفت. ورودی غار در وسط تصویر نمایان است.

يافته‌ها که در مجله «نيچر – Nature» منتشر شده است، می‌تواند به اين معنا باشد که اولين انسان‌های مدرن در منطقه‌ای که اقيانوس هند و اقيانوس اطلس به يکديگر متصل می‌شوند، تکامل يافته‌اند.

پره‌های کوچک سنگی به قدمت ۷۱ هزار سال در منطقه «پيناکل پوينت»، حدود ۵۰۰ کیلومتری غرب شهر کیپ تاون کشف شده‌اند.

پره‌های کوچک و تيز به‌طول ۳ سانتی متر به گونه‌ای بادقت طراحی شده‌اند که بتوانند در شکاف‌های سرنيزه چسبانده شوند. اين سلاح با قابليت پرتاب به اين گروه از انسان‌های اوليه مزيتی قابل توجه هنگام شکار حیوانات و رقابت با انسان‌های ديگر می‌داد.

به گفته کورتيس مارين، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا و مدير حفاری «پيناکل پوينت»، اين فناوری مرگبار «احتمالاً بنیاد توسعه انسان مدرن در آفریقا و انقراض گونه‌هايی از انسان‌ها مانند نئاندرتال‌ها که چنین سلاح مهلکی را در دست نداشتند، به‌وجود آورد.»

حفاری‌های قبلی، نشانه‌هايی از استفاده سلاح‌های سنگی مشابهی طی عصر يخ – ۶۰ تا ۶۵ هزار سال پيش – را کشف کرده بودند. اما گمان می‌رفت که اين فناوری به گونه‌ای که باستان‌شناسان مدلی «لغزشی» می‌نامند، وجود داشته است. به‌طوری که فرهنگ‌های نيازمند مهارت‌های ساختن سلاح‌ها را کسب کرده ولی نتوانسته بودند اين مهارت را به نسل‌های بعدی منتقل کنند و دانش ساخت این سلاح‌های سنگی به‌نظر می‌رسيد که ناپديد شده است.

يافته‌های جديد به اين معنی است که روش ساخت سلاح، نسل به نسل منتقل شده است و پايداری ۱۰ هزار ساله داشته است. پروفسور مارين معتقد است که تحقيقات در آفریقا تاريخ شواهد رفتار منحصر به انسان را عقب‌تر خواهد برد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کشف سلاح‌های سنگی باستانی در آفريقای جنوبی، وب‌سایت فارسی صدای آمریکا: ۲۶ آبان ۱۳۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی صدای آمریکا