جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۸, جمعه

ناکارآمدی هواپیماهای کمکی به ارتش افغانستان

گزارش از: سیگار

ناکارآمدی هواپیماهای کمکی

آمریکا ۱٦ هواپیمای کمکی به ارتش افغانستان را اوراق کرده و فروخته است


فهرست مندرجات
[قبل][بعد]



سرنوشت هواپیماهای کمکی آمریکا به ارتش افغانستان

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که نیروهای هوایی آمریکا ۱٦ هواپیمای کمکی به ارتش افغانستان را تبدیل به پارچه‌های آهن کرده و فروخته‌اند.

بقایای فروخته شده هواپیماهای کمکی آمریکا به ارتش افغانستان

این هواپیماها که به‌دلیل فرسودگی زمین‌گیر شده بودند، از جمله ۲۰ هواپیمایی است که به ارزش بیش از ۴۸٦ میلیون دلار آمریکایی توسط آمریکا برای استفاده نیروهای هوایی افغان خریداری شده بود که حالا شانزده هواپیمای آن در فرودگاه کابل به پارچه‌های آهن تبدیل شده و چیزی حدود ۳۲ هزار دلار آمریکایی فروخته شده است.

بازرس ویژه آمریکا در دو نامه جداگانه مدارکی را که نشان می‌دهد این هواپیماها به آهن پاره بدل شده است، در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

جان ساپکو، مسئول اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان از فرمانده نیروهایی هوایی آمریکا خواسته که در مورد تبدیل این هواپیماها به آهن پاره و فروش آن‌ها توضیح دهد.

ساپکو گفته که مطمین نیست که قبل از تبدیل کردن این هواپیماها به آهن پاره، راه‌های دیگر بررسی شده باشد. او هم‌چنین خواسته که سرنوشت چهار فروند هواپیمای باقی‌مانده نیز روشن شود.

هواپیماهای کمکی به ارتش افغانستان مدل C۲۷)-G۲۲۲) ساخت ایتالیا است و ۴ فروند دیگر آن پس از اعتراض دولت افغانستان در مورد کهنگی این هواپیماها در آلمان نگهداری می‌شود.

سال گذشته مسئولان ارتش افغانستان در مصاحبه با بی‌بی‌‎سی این هواپیماهای مسافربری را کهنه و ناکارآمد خواندند و آن‌ها را به نیروهای آمریکایی بازگرداندند.

این هواپیماها در یک سال گذشته در فرودگاه کابل نگهداری و برخی از آن‌ها بدون هیچ استفاده‌ای زمین‌گیر شده بودند.

این در حالی است که پس از اعتراض دولت افغانستان ارتش آمریکا نیز اعلام کرده بود که قرارداد خریداری این هواپیماها را پیش از این که چهار هواپیمای باقی‌مانده به افغانستان انتقال داده شود، با شرکت ایتالیایی «الینا» فسخ کرده است.

ژنرال عبدالوهاب وردک فرمانده عمومی نیروهای هوایی افغانستان می‌گوید که افغانستان انتظار تحویل‌گیری هواپیماهای «فرسوده و ترمیم» شده را نداشت.

وردک می‌گوید که با این حال دولت آمریکا چهار فروند هواپیمای بزرگ ترانسپورتی به ارتش ملی کمک کرده که سه فروند آن در اختیار نیروهای هوایی قرار گرفته است.

جریان دیدار بازرس ویژه آمریکا از هواپیماهای کمک شده به افغانستان قبل از تخریب

نیروهای ائتلاف بین‌المللی پس از حدود سیزده سال جنگ با هراس‌افگنی، قرار است در ماه دسامبر افغانستان را ترک کنند. هر چند به اساس موافقت‌نامه امنیتی-دفاعی بین کابل و واشنگتن چیزی کمتر از ده هزار سرباز آمریکایی در افغانستان خواهند ماند اما حالا احیای نیروهای هوایی از اولویت‌های دولت افغانستان برای مسئولیت پذیری امنیت کل کشور است.

ارتش ملی افغانستان می‌گوید برنامه دارد که تا پایان امسال ۷۰ درصد نیروی هوایی خود را در بخش‌های خلبانی، استفاده از هواپیماهای باری و هلیکوپترها خودکفا کند، هرچند نیروهای بین‌المللی نیز در دهه تحول که افغانستان می‌خواهد، بیشتر به‌سوی خودکفایی گام بگذارد، در کنار سربازان افغان خواهند بود و آن‌ها را در بخش مشورت‌دهی کمک خواهند کرد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
يادداشت ٢: هواپیماهای نظامی باربری C-27A Spartan یا Aeritalia G.222 بین سال‌های ۱۹٧٠-۱۹۹٣ تولید می‌شدند. نوع پیشرفته این هواپیماها، Alenia C-27J Spartan است که یک هواپیمای حمل و نقل نظامی با اندازه متوسط می‌باشد.
در مدت ٣٣ سال، فقط تعداد ۱۱۱ فروند هواپیمای G.222 کلاً تولید شده است. آنچه توسط ایتالیا به افغانستان فروخته شده است، قدیمی‌ترین نوع این هواپیما یعنی G.222s است که امروزه از ردۀ استفاده خارج است. (یادداشت از: دانشنامۀ آریانا)



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سیگار: آمریکا ۱۶ هواپیمای کمکی ارتش افغانستان را اوراق کرده و فروخته، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: جمعه، ۱٠ اکتبر ٢٠۱۴ - ۱٨ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان