جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آبان ۶, سه‌شنبه

روابط افغانستان و چین

گزارش از: بی بی سی

روابط خارجی افغانستان

رابطه افغانستان و چین


فهرست مندرجات


اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان برای یک سفر چهار روزه راهی شده است. این دومین سفر خارجی رئیس جمهوری جدید افغانستان است. رابطه با چین برای افغانستان مهم است. چین، به عنوان عضو دایمی شورای امنیت و با داشتن مناسبات خوب با دولت‌های روسیه، ایران، پاکستان و در حدود معینی هندوستان، می‌تواند نقش مهمی را در ثبات منطقه‌ای داشته باشد. یکسال پیش ضراراحمد عثمانی، وزیر امور خارجه افغانستان، در کنفرانس مشترک خبری با همتای چینی خود در کابل از چین خواست تا در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ به افغانستان کمک کند.

دیدار شی‌ جین‌پینگ رئیس جمهوری چین با اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان

چین حضور فعالی در بازار افغانستان دارد. پس از سقوط طالبان در افغانستان، قراردادهای اقتصادی با چین در عرصۀ استخراج معادن به امضا رسید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از قرارداد استخراج معدن مس در ولایت لوگر به ارزش حدود سه میلیارد دلار نام برد. این پروژه که بزرگ‌ترین میزان سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در افغانستان است به‌دلیل بروز برخی اختلافات متوقف شده است.

کالاهای چینی، بازار خوبی در افغانستان پیدا کرده است اما این انتقاد مطرح شده که افغانستان به اندازه کافی از ظرفیت‌های چین برای توسعه زیربنایی اقتصاد خود بهره‌ی کافی نبرده است.[۱]


رئیس جمهوری افغانستان به چین سفر کرد

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، شام ۵ آبان ۱٣۹٣ (٢٧ اکتبر ٢٠۱۴) در راس یک هیات بلند رتبه دولتی برای سفری چهار روزه عازم چین شد.

این سفر به‌دعوت رسمی شی‌ جین‌پینگ رئیس جمهوری چین انجام می‌شود و نخستین سفر احمدزی به پکن به‌عنوان رئیس جمهوری افغانستان است.

خلیل نوری خبرنگار بی‌بی‌سی که برای پوشش سفر اشرف غنی احمدزی به چین رفته می‌گوید که حدود ۲۰ تاجر افغان، احمدزی را در این سفر همراهی می‌کنند و قرار است احمدزی با رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان چین دیدار کند.

او می‌گوید که معاون وزیر امور خارجه چین به استقبال غنی احمدزی به فرودگاه آمد و در برخی از خیابان‌های پکن هم پرچم افغانستان نصب شده است.

در همین حال، دفتر رئیس جمهوری افغانستان در خبرنامه‌ای گفته که در جریان این سفر قرار است موافقتنامه‌هایی میان افغانستان و چین در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شود.

جزئیاتی در مورد این توافقنامه‌ها تا هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

دفتر رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که در روزهای بعدی احمدزی در نشستی با سرمایه‌گذاران و تاجران افغان و چین شرکت می‌کند و بازدید از تأسیسات صنعتی چین نیز در برنامه سفر او گنجانده شده است.

سخنرانی در دانشگاه شینهوا در شهر پکن و شرکت در میزگردی با کارشناسان برای بحث پیرامون روابط افغانستان و چین و مسائل منطقه و جهان نیز جز برنامه سفر احمدزی است.

افغانستان و چین در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی روابط تنگاتنگ دارند و شرکت‌های چینی در عرصه استخراج معادن افغانستان فعال‌اند. شرکت‌های چینی برای استخراج مس عینک، بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان، پروژه استخراج نفت در شمال افغانستان و اجرای برنامه‌های راه‌سازی پول‌های زیادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، ضراراحمد مقبل سرپرست وزارت امور خارجه، عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی ریاست جمهوری، بسم‌الله محمدی سرپرست وزارت دفاع و شاکر کارگر سرپرست وزارت تجارت، اشرف غنی احمدزی را در این سفر همراهی می‌کنند.[٢]


چهار توافق‌نامه همکاری

در نخستین روز از سفر اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان به کشور چین (٦ آبان ۱٣۹٣)، دو طرف چهار توافق‌نامه در زمینه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی امضا کردند.

رئیس جمهور افغانستان به همراه یک هیات بلندپایه دولتی برای دیداری چهار روزه به پکن رفته است

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که این توافق‌نامه‌ها پس از دیدار احمدزی، با شی جین پینگ، رئیس جمهور کشور چین به امضا رسیده است.

بنابر اعلام این دفتر، دو رئیس جمهور در این دیدار در مورد «گسترش روابط میان افغانستان و چین در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه»، گفت‌وگو کردند.

این توافق‌نامه‌ها شامل برداشتن شرط ویزای ورود برای گذرنامه‌های سیاسی دو کشور، ارائه خدمات بشردوستانه از سوی چین به افغانستان، گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی و گسترش روابط میان اتاق‌های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین می‌شود.

علاوه بر این، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در این دیدار وعده کمکی به ارزش ۵۰۰ میلیون یوان را به افغانستان، تا پایان سال جاری میلادی داد و گفت در سال‌های آینده میزان این کمک‌ها تا یک و نیم میلیارد یوان افزایش خواهد یافت.

او هم‌چنین گفت که کشورش در پنج سال آینده، ۵۰۰ بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان افغان قرار خواهد داد و علاوه بر آن به ۳۰۰۰ کارمند دولت افغانستان در زمینه‌های تخصصی و ارتقای ظرفیت آموزش خواهد داد.

افغانستان و چین در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی روابط تنگاتنگ دارند و شرکت‌های چینی در استخراج معادن افغانستان فعال‌اند. شرکت‌های چینی برای استخراج مس عینک، بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان، پروژه استخراج نفت در شمال افغانستان و اجرای برنامه‌های راه‌سازی پول‌های زیادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید که اشرف غنی احمدزی در دیدار با همتای چینی خود، روابط استراتیژیک با چین را از اولویت‌های سیاست خارجی دولتش خوانده و گفت که افغانستان همکاری‌های امنیتی خود را با این کشور، به‌ویژه در زمینه مبارزه علیه تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته افزایش خواهد داد.

او هم‌چنین از ابراز آمادگی چین برای همکاری در روند صلح افغانستان و نیز نقش این کشور در بهبود روابط افغانستان و پاکستان قدردانی کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که احمدزی با اشاره به این‌که سال ۲۰۱۵ با شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلوماتیک افغانستان و چین مصادف است، پیشنهاد کرد که این سال به‌نام «سال دوستی و همکاری چین و افغانستان» نام‌گذاری شود.[۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رابطه افغانستان و چین، وب‌سایت بی بی سی برای افغانستان: دوشنبه ٢٧ اکتبر ٢٠۱۴ - ٠۵ آبان ۱٣۹٣
[٢]- رئیس جمهوری افغانستان به چین سفر کرده است، سه‌شنبه ٢٨ اکتبر ٢٠۱۴ - ٠٦ آبان ۱٣۹٣
[٣]- افغانستان و چین چهار توافقنامه همکاری امضا کردند، وب‌سایت بی بی سی برای افغانستان: سه‌شنبه ٢٨ اکتبر ٢٠۱۴ - ٠٦ آبان ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بی بی سی برای افغانستان