جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ بهمن ۱, چهارشنبه

روز جهانی مهاجران

از: دانشنامه‌ی آریانا

‌روز جهانی مهاجران


فهرست مندرجات
[سازمان ملل متحد][مهاجرت]

روز جهانی مهاجران (به انگلیسی: International Migrants Day)، یک رویداد سالانه است که در ۱۸ دسامبر (برابر با ۲۷ آذر)، برگزار می‌شود. این روز، در نشست همگانی سازمان ملل متحد، در ۴ دسامبر ٢٠٠٠ میلادی، چنین نام‌گذاری شده است.

در چهارم دسامبر ۲۰۰۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با در نظر گرفتن تعداد کثیر و رو به رشد مهاجران در جهان، ۱۸ دسامبر یا ۲۷ آذر را روز جهانی مهاجران نامید.

افغانستان در سه دهه‌ی گذشته بیش از پنج میلیون مهاجر در کشورهای منطقه و جهان داشته است و شاید اکنون نیز این کشور بیشترین تعداد مهاجر را در سطح جهان داشته باشد.


مهاجرت

مهاجرت عبارت‌ است از جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی. مردم معمولاً به‌دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب کننده مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر و مسکن بهتر در مقصد مهاجرت باشد.

در اغلب موارد این نارضایتی و بی‌چشم‌اندازی به آینده است که انسان‌ها را روانه سرزمین‌های بیگانه می‌کند. زیرا جایی که آن‌ها زاده شده‌اند، آزادی انتخاب ندارند.

هرگز در تاریخ بشریت، انسان‌ها به اندازه امروز در راه مهاجرت نبوده‌اند. امروزه از هر ۳۵ شهروند جهان، یکی مهاجر است. در آینده، کمتر انسانی در همان‌جایی خواهد زیست که به‌دنیا آمده است. پس زمان آن رسیده است که فرهنگ پذیرش تازه‌ای در برابر مهاجران تهیه شود.


پیشینه‌ی تاریخی

در ۴ دسامبر ٢٠٠٠ مجمع عمومی سازمان ملل، با در نظر گرفتن شمار زیادی از مهاجران و افزایش آن در جهان، ۱۸ دسامبر را به‌عنوان «روز جهانی مهاجران» اعلام کرد. در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۹٠، در نشست همگانی این سازمان، کنوانسیون بین‌المللی در حمایت از حقوق همه کارگران مهاجر و اعضای خانواده آن‌ها به تصویب رسید. به این امید که با انسان‌ها نباید مثل بردگان رفتار شود. مهاجران، بزهکار نیستند، بلکه انسان‌هایی هستند که می‌خواهند با حرمت و امنیت زندگی کنند.

با این‌همه، اغلب مهاجران در بسیاری جاها، مورد تبعیض قرار می‌گیرند و به حاشیه جامعه رانده می‌شوند. فرار بسیاری از آن‌ها ناکام می‌ماند. اما تعداد آنانی که دوباره اقدام به فرار می‌کنند کم نیست.

با این‌همه، ویلی برانت، صدراعظم سوسیال دموکرات پیشین آلمان نیز، در زمان خود ناچار بود ده سال در خارج زندگی کند. شخصیت‌های سیاسی‌یی مثل گنشر، یوشکا فیشر یا هورست کهلر نیز نمی‌توانستند بدون مهاجران در آلمان وجود داشته باشند. زیرا یکی از آلمان شرقی سابق می‌آید، پیشینیان دیگری از مجارستان برخاسته‌اند و رئیس‌جمهور فعلی آلمان، در لهستان امروز زاده شده است.


سبب نام‌گذاری

روز هجدهم دسامبر به احترام میلیون‌ها نفر که کشور خود را به امید یافتن زندگی بهتر ترک کرده‌اند، روز جهانی مهاجرت نام گرفته است و در واقع، علت، افزایش تعداد مهاجران و رفتار اغلب بد و غیرانسانی جوامع میزبان با آن‌ها بود.

سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرده است مشاغلی که مهاجران دارند و درآمدی که به کشور خود می‌فرستند بخش مهمی از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

این سازمان به همه کشورها هشدار داد که بحران اقتصادی را بهانه‌ای برای اتخاذ تدابیری که مهاجرت را محدود می‌کند، قرار ندهند، زیرا، مهاجرین سهم بزرگی در رشد و بهبود اقتصادی دارند. به‌همین دلیل کشورهای ثروتمند نباید درهای خود را به‌روی آن‌ها ببندند.

به‌عقیده مقامات این سازمان، زمانی که بیکاری رو به افزایش است، احتمالاً به نظر منطقی می‌رسد که مهاجرت را محدود کنند، اما عملاً آمار نشان می‌دهد که این دو با هم رابطه مستقیمی ندارند.

مهاجران عمدتاً مشاغلی دارند که شهروندان کشورهای صنعتی از انجام آن خودداری می‌کنند. هم‌چنین به گفته این سازمان با کاهش تولید مثل و افزایش طول عمر در کشورهای ثروتمند، بسیاری از آن‌ها تا ۵٠ سال آینده (سال ٢٠۵٨)، با کمبود نیروی کار مواجه خواهند شد.

در عین حال مقدار پولی که مهاجران به کشورهایشان می‌فرستند برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه بسیار مفید است زیرا طبق برآوردهای سازمان جهانی مهاجرت، مجموع این درآمد چندین برابر بیشتر از صندوق کمک‌های مالی است که برای کمک به توسعه آن‌ها در نظر گرفته شده است. جمع این پول، در سراسر جهان ۲۳۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

از همه مهم‌تر آن‌که سازمان جهانی مهاجرت هشدار داده است که محدود کردن قوانین مهاجرت، آن‌ها را از این کار باز نمی‌دارد بلکه آن‌ها را طعمه قاچاقچیان انسان می‌کند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها









[] پی‌نوشت‌ها



در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مقاوله‌نامه بین‌المللی حمایت از حقوق تمامی کارگران مهاجر و اعضای خانواده آن‌ها (قطعنامه ۱۵۸/۴۵) را به تصویب رساند و از کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌دولتی و غیردولتی دعوت کرد این روز را از طریق اشاعه اطلاعات در مورد حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین مهاجران و سهیم شدن در تجربیات و طراحی اقداماتی برای تضمین حمایت از آن‌ها گرامی بدارند.

در چهارم دسامبر ۲۰۰۰، این مجمع، با در نظر گرفتن تعداد کثیر و رو به رشد مهاجران در جهان، ۱۸ دسامبر یا ۲۷ آذر را روز بین‌المللی مهاجران نامید.


با زنان فیلیپینی در هنگ کنگ، مثل برده رفتار می‌شود، مهاجران افغان در ایران، و کشاورزان مراکشی در اسپانیا تحت غیرانسانی‌ترین شرایط جان می‌کنند و کارگران ساختمانی رومانی، در آلمان به صورت غیرقانونی و با دستمزدی که فقط برای نمردن کافی است به کار گمارده می‌شوند.





[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:مناسبت‌هاروزهای جهانی