جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۴ آذر ۱۵, یکشنبه

ویلیام برایدن

از: دانشنامه‌ی آریانا

ویلیام برایدن


فهرست مندرجات
تاریخ افغانستانجنگ اول افغان و انگلیس

ویلیام برایدن (به انگلیسی: William Brydon) (زاده‌ی ۱۸۱۱ م - درگذشته‌ی ۱۸۷۳ م)، دکتر کمک جراح در ارتش کمپانی هند شرقی بریتانیا بود، که در ایام جنگ اول افغان - انگلیس به افغانستان اعزام شد. او از جمع ۴۵٠٠ افسر و سرباز انگلیسی و هندی به‌علاوه ۱٢٠٠٠ غیرنظامی، که در راه کابل - جلال‌آباد مورد حمله قبایل پشتون قرار گرفت، تنها کسی بود که جان سالم بدر برد.


زندگی‌نامه
دکتر ویلیام برایدن

ویلیام برایدن، در ۱٠ اکتبر ۱۸۱۱ میلادی، در لندن از تبار اسکاتلندی زاده شد. او دانشکده‌ی پزشکی را در «کالج دانشگاهی لندن» (University College London) و «دانشگاه ادینبرو» (University of Edinburgh) خواند.

هنگامی که، در سال ۱۸۴٢، ۴۵٠٠ نیروی نظامی انگلیسی و هندی، تحت فرمان ژنرال ویلیام جورج کیت الفستون، به‌علاوه ۱٢٠٠٠ غیرنظامی که تعدادی زن و کودک و خدمه هم همراه‌شان بود در حال بازگشت به‌ هند بودند، نیروهای قبایلی افغان، در راه کوهستانی کابل - جلال‌آباد به آنان حمله کردند و همه را قتل عام نمودند. در این میان، دکتر برایدن، تنها کسی بود که جان سالم بدر برد تا خبر این فاجعه را به حکومت هند بریتانیایی برساند.

پس از این قتل عام، ویلیام برایدن در جنگ دوم برمه و انگلیس، در سال ۱۸۵٢، شرکت داشت و در شورش سال ۱۸۵٧ سربازان هندوستان، که به‌عنوان دکتر هنگ لکهنو (پایتخت ایالت اوتار پرادش در هند) خدمت می‌کرد، با همسر و فرزندان خود در محاصره قرار گرفت و از ناحیه ران صدمه دید.

بازمانده‌ی ارتش بزرگ بریتانیا در افغانستان - نقاشی توسط الیزابت باتلر

وی، سرانجام در ٢٠ مارس ۱۸۷۳ میلادی، در خانه‌ی خود در وستفیلد، در نزدیکی «نیگ» در «راس‌شایر» درگذشت و در حیاط کلیسای «روزمارکی» (Rosemarkie) به‌خاک سپرده شد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

مهدیزاده کابلی، دکتر ویلیام برایدن، نسخه‌ی قدیمی دانشنامه‌ی آریانا
...


[] پی‌نوشت‌ها

گریگوریان، وارتان، ظهور افغانستان نوین، ترجمه‌ی عالمی کرمانی، ص ۱٣٣








[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:افغانستان‌شناسیتاریخ افغانستانکمپانی هند شرقیجنگ اول افغان و انگلیس