جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۴, چهارشنبه

کارل سیگن

از: دانشنامه‌ی آریانا

کارل سیگن

اخترفیزیکاخترشناسان

کارل ادوارد سِیگِن (به انگلیسی: Carl Edward Sagan) (زاده‌ی ۱۹۳۴ م - درگذشته‌ی ۱۹۹٦ م) اخترشناس آمریکایی، اخترشیمیدان، مشاور سازمان ناسا، نویسنده و مروج موفق اخترشناسی، اخترفیزیک و سایر علوم طبیعی بود. او که یکی از محبوب‌ترین اختر فیزیکدانان جهان بود، پیشگام اخترزیست‌شناسی و بنیادگذار طرح جستجوی هوش فرازمینی معروف به «سِتی» نیز بود.

شهرت جهانی او برای تألیف کتاب‌های علوم همگانی، و نیز مجری برنامه‌ی علمی گیتی: یک سفر شخصی (کاسموس) بود که ٦۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ بیننده داشت. او برنده‌ی جایزه پولیتزر ۱۹۷۸ بود. میلیاردها و میلیاردها، اژدهاهای بهشت، جهان دیوزده و نقطه‌ی آبی کمرنگ از جمله مهم‌ترین تألیفات او به‌شمار می‌روند که برای ترویج علم میان عموم مردم به نگارش درآمده‌اند.

کارل سیگن، در سال ۱۹۹۵ کتابی به‌نام جهان شیطان‌زده: دانش،‌ شمعی در تاریکی، منتشر کرد که در آن نسبت به خطر علم دروغین و بی‌سوادی علمی هشدار می‌داد و خوانندگانش را تشویق می‌کرد تا تفکر انتقادی و شکاکانه را بیاموزند. وی در کتابش پیش‌بینی کرده انسان‌ها علم دروغین و خرافه را به واقعیت ترجیح می‌دهند و از نظر فکری در تمیز دادن آنچه در آن‌ها احساس خوب ایجاد می‌کند و آن‌که واقعیت است، ناتوانند. او می‌افزاید: ما تقریباً بدون این‌که متوجه باشیم در حال سقوط به جهل و تاریکی هستیم.»


زندگی‌نامه
دکتر کارل سیگن

کارل ادوارد سِیگِن، در ۹ نوامبر ۱۹۳۴ میلادی، در بروکلین، نیویورک در یک خانواده‌ی یهودی زاده شد و از دانشگاه شیکاگو دو مدرک کارشناسی، یک مدرک کارشناسی ارشد، و دکترای اخترفیزیک دریافت نمود. وی در دانشگاه برکلی و دانشگاه هاروارد مدتی مشغول پژوهش شد و سرانجام به استادی دانشگاه کرنل رسید.

کارل سیگن، دربارهری پس از مرگ می‌گفت: زمانی که هنوز خیلی کوچک بودم، روزی از پدرم درباره‌ی پدر و مادرش پرسیدم. من پدر و مادر بزرگِ مادری‌ام را از نزدیک می‌شناختم، اما می‌خواستم بدانم چرا هرگز پدر و مادرِ پدرم را ندیده بودم. او با اندوه پاسخ داد: برای این‌که آن‌ها مرده‌اند. پرسیدم: آیا روزی آن‌ها را دوباره خواهی دید؟ او به پاسخ خود به‌دقت فکر کرد. بالاخره گفت که هیچ چیزی در این دنیا نبود که او بیش‌تر از دیدار پدر و مادرش بخواهد، اما هیچ دلیلی – و هیچ شاهدی – نداشت که اندیشه‌ی زندگی پس از مرگ را تأیید کند، بنابراین نمی‌توانست تسلیم آن وسوسه بشود. پرسیدم: چرا؟ او با ملایمت فراوان گفت: باور به چیزها، تنها برای آن‌که تو دوست داری حقیقت داشته باشند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر تو خود و دیگران – به‌ویژه آن‌ها که قدرت در دست دارند – را به پرسش نگیری، می‌توانی فریب بخوری. او به من گفت هر چیزی که به‌راستی واقعی باشد از بررسی موشکافانه سربلند بیرون خواهد آمد. تا آن‌جا که یادم می‌آید، این نخستین‌بار بود که من درک از همیشگی‌بودن مرگ را آغاز کردم. آن‌هنگام که داشتم به‌درون نوعی کوچک از بحران وجودی می‌افتادم، پدر و مادرم بی‌آن‌که از جهان‌بینی علمی خود منحرف شوند، به من آرامش می‌دادند. آن‌ها به من می‌گفتند: تو در این لحظه زنده‌ای، و این چیزی عالی و شگفت‌انگیز است.

کارل سِیگِن در سال ۱۹۹٦ میلادی، در سیتل به مبارزه علیه‌ی بیماری سرطان میودیسپلازی که به آن مبتلا شده‌ بود پایان داد و بر اثر عارضه‌ی سینه‌پهلو درگذشت.


آثار

...


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...