جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۱۹, پنجشنبه

اِما واتسون

از: دانشنامه‌ی آریانا

اِما واتسون


فهرست مندرجات
بازیگران انگلیسیمانکن‌ها

اِما شارلوت دوئر واتسون (به انگلیسی: Emma Charlotte Duerre Watson) مشهور به اِما وتسون (Emma Watson) (زاده‌ی ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ م)، بازیگر، مانکن انگلیسی متولد فرانسه و فعال فمینیست است. او با بازی در نقش هرمیون گرنجر در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به شهرت رسید و در حالی این نقش را بازی کرد که تنها ١٠ سال داشت و قبل از آن، فقط در نمایشنامه‌های مدرسه‌اش به اجرا پرداخته بود.

واتسون، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱، در تمام فیلم‌های هری پاتر در کنار دنیل ردکلیف و روپرت گرینت نقش‌آفرینی کرد و با بازی در این فیلم‌ها موفق به دریافت جایزه‌های بسیار شد و حدود ۱۰ میلیون پوند نیز ثروت اندوخت. او در سال ۲۰۰۹ برای اولین‌بار به حرفه‌ی مانکن‌ها وارد شد.


زندگی‌نامه
اِما واتسون

اِما وتسون در ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ میلادی، در پاریس زاده شد. مادر او جاکولین لوسبی و پدرش کریس واتسون بودند که هر دوی آن‌ها شغل وکالت داشتند و اهل کشور انگلستان بودند. ولی یکی از مادربزرگان اما اهل فرانسه بود. اِما تا ۵ سالگی در فرانسه بزرگ شد و پیش از آن که به همراه مادر و برادر کوچک‌ترش، الکس به آکسفوردشیر، انگلستان (Oxfordshire) نقل مکان کند، پدر و مادرش از هم جدا شده بودند.

واتسون از ٦ سالگی به بازیگری علاقه پیدا کرد و برای چند سال در شعبه تئاتر هنر استیج‌کوچ شهر آکسفورد آموزش دید و به‌صورت پاره وقت در تئاتر مدرسه‌ای که در آن درس می‌خواند به بازیگری، رقص و خوانندگی پرداخت. فعالیت‌های دیگر او در مدرسه مسابقه دیسی پرت پوئتری کمپتیشن بود که در سن ۷ سالگی توانست نفر اول در سن خودش شود.

واتسون در ۹ سالگی برای بازی در نقش هرماینی گرنجر (Hermione Granger) انتخاب شد؛ او پیش از این سابقه نمایش‌های مدرسه‌ای را اجرا می‌کرد. با این حال، او تا سن ۱۰ سالگی، تنها در نقش اول نمایش‌های مدرسه‌اش همانند آرتور: سال‌های جوانی و شاهزاده‌ی خوشحال بازی کرده بود اما هیچ‌گاه به‌صورت حرفه‌ای بازی‌ای انجام نداده بود.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱، واتسون در کنار دنیل ردکلیف و روپرت گرینت در ۸ فیلم هری پاتر نقش‌آفرینی کرد. او با بازی در این مجموعه فیلم‌ها، که یکی از پرفروش‌ترین سری فیلم‌های تاریخ سینما بود، به شهرت رسید و موفق به دریافت چندین جایزه شد و نیز بیش از ۱۰ میلیون پوند درآمد داشت.

در سال ۲۰۰۷، واتسون برای اولین‌بار بازی در فیلمی غیر از هری پاتر را تجربه کرد و در فیلم تلویزیونی کفش‌های باله نقش «پائولین فوسیل» را بازی کرد. و یک‌سال بعد، در انیمیشن افسانه دسپریا حضور یافت و نقش «شاهزاده پی» را دوبله کرد. سپس، در فیلم هفته‌ای که با مریلین گذراندم در نقش «لوسی» مشغول به‌کار شد. هم‌چنین، در فیلم‌های مزایای سر به زیر بودن، این پایان است، نوح و کلونیا نقش‌آفرینی کرد و نیز در فیلم حلقه بلینگ (محصول ۲۰۱۳)، در نقش «نیکی» ظاهر شد.

گذشته از نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی و کار مدلینگ، واتسون، پس از اتمام فیلم‌های هری پاتر، بیشتر زمانش را برای به پایان رساندن تحصیلاتش گذاشت و در سال ۲۰۱۲ از کالج ووستر (Worcester College)، آکسفورد فارغ‌التحصیل شد و در سال ۲۰۱۴، در رشته‌ی ادبیات انگلیسی از دانشگاه براون (Brown University) آمریکا، مدرک لیسانس دریافت کرد.

او در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد در امور زنان انتخاب شد. او در این دوران کارزاری راه انداخت به‌نام «مردان برای زنان» تا مردان را نیز در فعالیت‌هایی که در راستای حقوق برابر زن و مرد انجام می‌شود درگیر کند. واتسون در مقام سفیر حسن نیت بارها بر این مسأله تأکید کرد که «فمینیسم» مخالفت با مردان نیست بلکه تلاش برای حقوق برابر است. او در بیست‌وپنج سالگی، به‌خاطر تلاش‌هایش برای حقوق زنان در فهرست صد زن تأثیرگذار سال مجله «تایم» قرار گرفت.

انتشار عکس اما واتسون در مجله «وَنیتی‌فِر» در حالی که بخشی از پستان او ‌پیداست٬ باعث انتقاد تند و گسترده منتقدانی شده که می‌گویند این فعال حقوق زنان به ایده‌آل‌های فمینیستی و برابری‌خواهانه خیانت کرده است. اما واتسون٬ که سفیر حسن‌نیت سازمان ملل در امور زنان است و سخنرانی‌های او در اجلاس‌های جهانی برای برابری زنان مشهور است، می‌گوید هر کس اختیار بدن خود را دارد و نمایش بخشی از آن، نشانه‌ی پشت کردن به آرمان‌های عدالت جنسیتی نیست.

با این حال، عکس‌های برهنه و پورنوی زیادی از اَما واتسون در اینترنت پخش شده‌اند که همه عکس‌های کذایی، جعلی و ساختگی هستند، که توسط برخی افراد حرفه‌یی با تکنیک‌های دیجیتالی مونتاژ شده‌اند.


فیلم‌شناسی

...


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...







هرماینی گرنجر، که این اسم به اشتباه از هرماینی به هرمیون تبدیل شده است، نام یکی از شخصیت‌های مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته جی کی رولینگ انگلیسی است. این شخصیت بهترین دوست رون ویزلی و هری پاتر به‌شمار می‌رود.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...