جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۲۲, یکشنبه

آنتروپوسین

از: دانشنامه‌ی آریانا

آنتروپوسین


فهرست مندرجات
اکوسیستمبوم‌شناسی انسان

آنتروپوسین (به انگلیسی: the Anthropocene، با تلفظ آمریکایی: the Anthropocene)، پیشنهادی برای آغاز یک عصر جدید است. دورانی که سرآغاز تأثیر عمده فعالیت‌های انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره است. تاکنون کمیسیون بین‌المللی چینه‌شناسی و اتحادیه بین‌المللی زمین‌شناسی، آن را به‌عنوان یک اصطلاح برای بخشی از دوران‌های زمین‌شناختی به‌رسمیت نشناخته‌اند.


واژه‌شناسی

واژه‌ی «آنتروپوسین» (the Anthropocene)، از ترکیب «آنتروپو»، برگرفته از واژه‌ی یونانی باستان «ἄνθρωπος» (با تلفظ آنتروپوس یا anthropos) به‌معنای «انسان» و پسوند «سین» (-cene) مشتق از واژه‌ی یونانی قدیم «καινός» (با تلفظ کاینوس یا kainos)، به‌معنای «جدید» یا «تازه» پدید آمده است و امروزه به‌معنای «عصر انسان» به‌کار می‌رود. آنتروپوسین، یک عصر تازه‌ی زمین‌شناسی است.


پیشینه‌ی تاریخی

در اوایل سال ۱٨٧٣، زمین‌شناس ایتالیایی آنتونیو ستوپانی (Antonio Stoppani)، در اشاره به افزایش قدرت و اثر بشریت در سیستم زمین، آن را «عصر آنتروپوزویک» (Anthropozoic era) خواند.

اصطلاح آنتروپوسین - که نخستین‌بار توسط دانشمندان شوروی در اوایل دهه ۱۹٦۰ برای اشاره به کواترنر جدیدترین دوره زمین‌شناسی استفاده شد - در سال ۱۹۸۰ توسط بوم‌شناس یوجین استورمر (Eugene Stoermer) با برداشتی متفاوت به کار گرفته شده و سپس دانشمند شیمی‌دان پاول یوزف کروتزن (Paul Jozef Crutzen) محبوبیت این عبارت را بیشتر کرد. او رفتارهای بشر را در سده‌های اخیر بسیار قابل ملاحظه می‌دید، خصوصاً بر اتمسفر زمین، چنان تأثیری که بتواند آغازی بر دوران زمین‌شناختی جدیدی باشد. حتی گفته می‌شود که پاول کروتزن پیش از یوجین استورمر، اصطلاح آنتروپوسین، به‌طور غیررسمی و به‌صورت مستقل، در اواسط دهه‌ی ۱۹٧٠ میلادی، عنوان کرد. استورمر می‌نویسد: «من اصطلاح آنتروپوسین را در دهه‌ی ۱۹۸۰، به‌کار بردم ولی آن را رسمی نکردم تا زمانی‌که پاول با من تماس گرفت.» کروتزن توضیح می‌دهد: «من در یک کنفرانس بودم که کسی چیزی در مورد هولوسن گفت. ناگهان فکر کردم این اشتباه است. زیرا، جهان بیش از حد تغییر کرده است. بنابراین گفتم: نه، ما در دوره‌ی آنتروپوسین هستیم. این سخن من، همه را شوکه کرد.»

در دی ماه ۱۳۹۵ مقاله‌ای در نشریه ساینس که تحقیقی بود روی آثار جوی، بیولوژیک و ژئوشیمیایی فعالیت‌های بشر روی هسته‌های یخ، میانه قرن بیستم را به‌عنوان آغاز دوره آنتروپوسین پیشنهاد کرد. دوره‌ای جدید که باید از دوران هولوسن جدا قلمداد شود.


دید کلی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...