جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ دی ۷, پنجشنبه

عطامحمد نور در فهرست سیاه ناتو

گردآوری از: دانشنامه‌ی آریانا

عطامحمد نور در فهرست سیاه


فهرست مندرجات

.



کشتارهای هدفمند در افغانستان

عطامحمد نور، والی استان بلخ افغانستان، در فهرست کشتارهای هدفمند ناتو در این کشور.

مجله‌ی آلمانی اشپیگل (Der Spiegel)، در شماره‌ی ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی، گزارش محرمانه‌ زیر عنوان «Obama's Lists: A Dubious History of Targeted Killings in Afghanistan» از فهرست افرادی را به نشر رسانید که نیروهای ناتو در افغانستان دستور کشتن آن‌ها را داشت. این افراد بیش‌تر سران طالبان بوده‌اند و هم‌چنین قاچاقبران مواد مخدر شامل این فهرست است؛ به‌علاوه در این گزارش آمده است که نام عطامحمد نور نیز در این فهرست به‌چشم می‌خورد. مجله‌ی اشپیگل در این باره می‌نویسد: «بر اساس اسناد موجود، در سال ۲۰۱۰، ناتو حتی نام عطامحمد نور، والی در شمال افغانستان را نیز در این فهرست افزود. نور یک جنگ‌سالار پیشین از قوم تاجیک است که در جریان آشفتگی اوضاع افغانستان، از طریق قاچاق به گردآوری ثروت هنگفت پرداخت و به‌نظر می‌رسد او کسی است که بی‌رحمانه دشمنان خود را از بین برده است. او در فهرست ناتو، به‌عنوان نفر شماره ۱۷۲۲ نام برده شده است، که از نظر اولویت در رده‌ای سوم قرار دارد. اما ناتو فقط درباره‌ای او به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است، نه این‌که در فهرست کسانی باشد که باید کشته شوند.»

According to the current documents, in 2010 NATO even added Atta Mohammed Noor, a governor in northern Afghanistan, to the list. Noor, an ethnic Tajik and former warlord, had become wealthy through smuggling in the turmoil of war, and he was seen as someone who ruthlessly eliminated his enemies. He was listed as number 1,722 on the NATO list and given a priority level of three, but NATO merely collected information about Noor, rather than placing him on the kill list.[۱]

در این گزارش آمده است که ناتو این فهرست را بر اساس مکالمات تلفنی، تصاویر و اسناد در رابطه با طالبان، قاچاق‌بران و جنایتکاران ضدبشری تهیه کرده است.

مجله‌ی آلمانی اشپیگل روز یکشنبه ۲۸ دسامبر، در گزارشی با نام «فهرست اوباما: تاریخچه‌ی مشکوک قتل‌های هدفمند در افغانستان»، ادعا کرده است به اسناد محرمانه‌ی سازمان ناتو دست یافته که نشان می‌دهد نیروهای خارجی حاضر در افغانستان فهرست بلندی از افرادی تهیه کرده بودند که باید مورد هدف قرار می‌گرفتند. این مجله نوشته است که علاوه بر شبه‌نظامیان مخالف دولت، نام شماری از قاچاقچیان مواد مخدر و هم‌چنین افرادی که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن‌ها بوده، در این فهرست دیده می‌شود. اشپیگل از جمله به‌ نام عطامحمد نور اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۰ وارد این فهرست شده است.

براساس این گزارش، نام عطامحمد نور، والی ولایت بلخ در شمال افغانستان، به اتهام قاچاق موادمخدر و کشتن بی‌حمانه‌ای رقیبانش، در فهرستِ کشتار نیروهای ناتو، فهرست در رده‌‌ی سوم و در شماره ۱۷۲۲ قرار گرفته است؛ اما تنها به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ او اکتفا شده است.

چندی بعد، عطامحمد نور در یک نشست خبری در شهر مزارشریف، در واکنش به گزارش مجله‌ی آلمانی اشپیگل اعلام کرد: این مجله با انتشار این گزارش به حیثیت وی لطمه وارد کرده است. او گفت: اگر نامش به‌عنوان دشمن در فهرست افراد تحت پیگرد ناتو قرار گرفته و نیروهای خارجی به‌دنبال حذف فیزیکی او هستند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که ترور دیگر شخصیت‌های جهادی افغانستان در ۱۳ سال گذشته نیز کار نیروهای خارجی و آمریکایی بوده و دشمنان داخلی هم‌چنین طالبان در آن نقشی نداشته‌اند. وی می‌افزاید: در صورتی‌که طی سیزده‌سال اخیر با هراس‌افگنی (تروریسم) مبارزه نموده و هم‌چنان طی ۱۰ سال کشت موادمخدر را در بلخ نابود کرده، چگونه ممکن است وی را متهم به قاچاق مخدر نماید و یا هدف قرار دهد. نور این گزارش را یک توطئه خوانده و تلاش‌ها به‌خاطر بدنام‌سازی‌ خود عنوان کرده‌ است.

ژنرال گانت فرمانده‌ی کل نیروهای آلمانی در شمال افغانستان، در دیدار با عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ، در پی گزارش مجله‌ی آلمانی اشپیگل. این مجله افشا کرد: ‌‌بر بنياد اسناد محرمانه‌ی ناتو، اين سازمان در سال ۲۰۱۰ ميلادی فهرستی از افراد را تهيه نموده كه بايد هدف قرار گيرند. اين اسناد كه از سوی مجله‌ی اشپيگل آلمان منتشر شده، در آن نام عطامحمد نور، سرپرست ولايت بلخ در جايگاه ۱۷۲۲مين نفرِ قرار دارد كه بايد هدف قرار گيرند. اسناد محرمانه‌ای ناتو، می‌رساند كه مقامات اين سازمان در سال ۲۰۱۰ ميلادی به‌ظن سرمايه‌های فراوان نور كه ناتو فكر می‌كند، از طريق قاچاق موادمخدر به‌دست آمده‌اند، وی را در اين فهرست جا داده است. بر پایه‌ی اين اسناد سازمان ناتو در جريان اين سال‌ها نور را تحت نظارت داشته و گفته شده كه مداركی عليه وی نيز گردآوری كرده است.

در پی اظهارات عطامحمد نور، ژنرال گانت، فرمانده‌ی عمومی نیروهای آلمانی - در چهارچوب ناتو - در شمال می‌گوید که نام عطامحمد نور در فهرست کسانی که از سوی ناتو کشته می‌شدند، قرار نداشت. ناتو، عطامحمد نور را فقط به‌خاطر ثروت زیاد و قاچاق مواد مخدر مورد تردید قرار داد و با گنجانیدن نام وی در فهرست کشتار، چندزمانی وی را زیر نظارت گرفت.

اما دفتر سرپرست ولایت بلخ با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که ژنرال گانت فرمانده‌ی کل نیروهای آلمانی در شمال، در دیدار با سرپرست ولایت بلخ با تأسف از نشر گزارش در این مورد آن‌را دور از حقیقت خوانده و گفته‌ است که این گزارش نمی‌تواند باور مردم دولت آلمان و جامعه‌ی جهانی را بیان کند. وی نور را دوست و همکار نزدیک ناتو خوانده و گفته‌ است که آن‌چه از سوی اشپیگل به نشر رسیده در مورد شخصی به‌نام عطامحمد در شهرستان چمتال بوده که فعالیت‌های هراس‌افگنانه داشته و مورد پی‌گرد نیروهای بین‌المللی قرار دارد.[٢]


واکنش عطامحمد نور به گزارش مجله‌ی اشپیگل

مطلبی که در روزنامه‌ی اشپیگل آلمان از قول ناتو، انگلیس و امریکا به منتشر شده است، قبل از این‌که در مورد این موضوع سخن بگویم، به این نکته باید اشاره کنم که از حدود پنج سال قبل دولت حاکم و بر حال افغانستان همیشه در پی تخریب چهره‌هایی که به‌نظر آن‌ها دارای نفوذ بوده و ممکن است برای‌شان مشکلی ایجاد کنند و یا به تعبیر آن‌ها شخصیت‌های جبهه سابق شمال، بوده است. بدین صورت که به آمریکا و غربی‌ها این‌طور نشان داده می‌شود که مشکل اصلی طالب نه بلکه همین‌ها هستند و این افراد در قتل افراد بی‌گناه دست داشته و حضورشان برای جامعه بین‌الملل منفعتی ندارد؛ در کل یک ذهنیت منفی را در مورد این شخصیت‌ها خلق کرده بودند.

ولی به باور من، دوست‌های غربی معلومات کافی در این مورد دارند و از دید مخالف و مشکل‌زا به افراد مذکور نظر نمی‌اندازند بلکه توطئه‌ها و لابی‌گیری‌هایی که حکومت طی سالیان قبل انجام داده، افشآ شده و از چهره واقعی مغرضان نقاب برداشته شده است.

اما درباره‌ی لیستی که من در جمله‌ی ۱۷۲۲مین نفر هستم که باید مورد پی‌گرد قرار بگیرم، پس در این صورت باید با ناتو به‌صورت مستقیم وارد بحث و گفتگو شویم.

اگر اثبات شود که واقعاً در لیست قرار دارم و من را از دید دشمن مورد مراقبت قرار داده‌اند، طبعاً موضوع را طی نامه‌ای رسمی از آن‌ها خواهیم پرسید؛ اگرچه پیش‌تر بر اساس گزارش‌های به‌دست آمده مشخص شده است که منظور آنان این نیست بلکه در مورد همه‌ی شخصیت‌ها به‌خاطر شناسایی اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند.

ولی نکته‌ی مهم در این است که روزنامه‌ی اشپیگل آلمان از طریق کدام لابی‌گری و مخالفین ما چنین اتهامی را دامن‌زده است و مسلم است که من از حق خود دادخواهی خواهم کرد و توضیح خواهم خواست که بر اساس کدام اسناد شخصی را که ۱۰ سال کشت تریاک را در ولایت خود و ولایات همجوارش صفر نموده و کسی که سیزده سال با جامعه‌ی جهانی جهت زدودن تروریسم هماهنگ و یکسان بوده، به چنین چیزهایی متهم ساخته‌اند؟

قاچاق کار کسانی است که طیاره و ترانسپورت در اختیارشان باشد، طوری‌که همه آگاه هستند هیچ نوع قرارداد ترانسپورتی از سوی هیچ کشورهای بین‌المللی در اختیار من نبوده است.

من واقعاً مصمم هستم که از دوست‌های آلمانی و از روزنامه‌ی اشپیگل درباره‌ی این اتهامات توضیح بخواهم که چرا با نشر چنین اکاذیبی به یک شخصیت صدمه می‌زنند؟ همه چیز قابل حل و جبران است اما ترور شخصیتی نه!

این‌ها که خودشان را آگاه از دموکراسی می‌دانند، چرا چنین دروغ‌هایی را دامن می‌زنند؟ شاید در برابر پول و لابی کسی این عمل انجام شده باشد اما در نفس آن، چنین مواردی هیچ ارتباطی با من ندارد.

برای همگان معلوم است، هستند افرادی که در ولایاتی قرار دارند که در ده‌ها هزار جریب زمین تریاک کشت می‌شود و صدها میلیون دالر جامعه جهانی در آن‌جا به مصرف می‌رسد اما ما بی‌هیچ مطلبی کشت تریاک را در ولایت بلخ و ولایات همجوار صفر کردیم؛ پس چطور می‌توانیم قاچاق‌بر شویم؟

شما شاهید هستید که شاید بیش از صدها قاچاق‌بر در این ولایت دستگیر شده باشد و حتی در زمانی قل‌اردوی ما، میراثی که از طالب به‌جا مانده بود حاوی ده‌ها و صدها تن تریاک ضبط و به آتش کشیده می‌شد پس خاک خشک به دیوار نمی‌چسبد.

من جداً این اتهام وارده که در مجله‌ی اشپیگل آلمان به نشر رسیده را رد می‌کنم، این یک دسیسه و ترور شخصیتی است و شرم کند اشپیگل و استخبارات که در مورد ما چنین اتهام ناحقی را می‌زنند.[٣]


همه‌ی ما کشته خواهیم شد

با این حال، صدای آمریکا به‌نقل از دیده‌بان حقوق‌بشر گزارش داد که آمریکا از افراد قدرتمند و بانفوذ افغانستان، از جمله عطامحمد نور حمایت می‌کند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر با انتشار گزارشی تحت عنوان «همه ما کشته خواهیم شد»، آمریکا را به حمایت از افراد بانفوذ و ناقض حقوق‌بشر متهم کرد و از حکومت وحدت ملی خواست تا با کمک جامعه‌ی جهانی اتهامات این افراد را بررسی کند.

در گزارش این سازمان، افرادی نظیر عطامحمد نور، فرمانده پیشین جهادی و سرپرست ولایت بلخ، اسدالله خالد، رئیس پیشین امنیت ملی، عبدالحکیم شجاعی، یک فرمانده محلی اهل غزنی، حاجی نجیب‌الله کاپیسا، خیر محمد تیمور فرمانده امنیت و رئیس سابق امنیت ولایت تخار، عزیزالله فرمانده پلیس محلی در شهرستان ارگون پکتیکا، میر علم فرمانده جهادی و عبدالرزاق فرمانده پلیس قندهار جز افراد بانفوذ و تحت حمایت آمریکا نام برده شده است.

دیدبان حقوق‌بشر در این گزارش از پشتیبانی غیرمستقیم کمک‌ک‌ننده‌های بین‌المللی به‌ویژه آمریکا به افغانستان از این افراد به‌شدت انتقاد کرده ‌است.

فلیم کاین، معاون بخش‌ آسیایی دیدبان حقوق‌بشر، اعلام کرد: عیادت اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از اسدالله خالد در هنگام بستری‌شدن وی در شفاخانه‌ی نظامی واشنگتن برای مردم افغانستان پیام بدی به‌همراه داشت که یکی از متحدان نزدیک افغانستان (آمریکا) از افراد ناقض حقوق‌بشر حمایت می‌کند.

گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر افزود: سازمان اطلاعاتی آمریکا نیز از این افراد به‌منظور دستیابی به اهداف اطلاعاتی و هدف‌ قرار دادن گروه‌ها و افراد در افغانستان استفاده می‌کند.

دیده‌بان حقوق‌بشر در این گزارش این افراد را متهم به کشتارهای غیرقانونی، شکنجه، تجاوز جنسی، قاچاق مخدر و به‌کارگیری نیروهای مسلح غیرقانونی برای رسیدن اهداف‌‌شان به‌شکل‌های گوناگون کرده است.

این سازمان بین‌المللی از حکومت اوباما خواست که تا طبق قوانین افغانستان و بین‌الملل در راستای جلوگیری از نقض حقوق‌بشر توسط این افراد اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهد.

دیدبان حقوق بشر هم‌چنین از رهبران حکومت وحدت ملی نیز خواست تا افراد ناقض قانون حقوق‌بشر را از طریق نهادهای عدلی و قضایی افغانستان مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.[۴]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مجله‌ی اشپیگل، شماره‌ی ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی؛ عطامحمد نور در لیست ترور ناتو قرار داشت، افغانستان.رو: ۱ ژانویه ۲۰۱۵؛ در افغانستان.رو به گزارش از مجله‌ی اشپیگل آمده:
یک رسانه‌ی آلمانی با فاش‌کردن یک گزارش محرمانه نوشته است که نیروهای ناتو، عطامحمد نور والی ولایت بلخ در شمال افغانستان را به اتهام قاچاق موادمخدر و کشتن رقیبانش در فهرستِ کشتار نیروهای خارجی خود جای داده بودند، اما تنها به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌‌ی او اکتفا کرده‌اند.
این گزارش محرمانه نشان می‌دهد که آمریکا، انگلیس و ناتو، فرماندهان طالبان را نیز بدون داشتن اطلاعات کافی، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی در فهرست کشتار خود جای داده بودند.
مجله‌ اشپیگل آلمان به اطلاعاتی دست یافته که آمریکا، انگلیس و ناتو، کسانی را که برای خود تهدید می‌دانستند، بدون اطلاعات کافی، آن‌ها در فهرست کشتار خود جای می‌دانند. اسامی کسانی که در این فهرست جای داده می‌شد، برای آن‌ها یک کد مخصوص و نام مستعار در نظر گرفته می‌شد.
نیروهای خارجی نه تنها طالبان، بلکه کسانی را که اندکی با آن‌ها پیوند داشتند را نیز در فهرست کشتار خود جای می‌دادند.
این فهرست هنگامی تهیه شده بود که دیوید پترائوس، فرماندهی نیروهای خارجی در افغانستان را به‌عهده داشت. از اهداف اصلی او کشتن رهبران طالبان بود و حتی در دیدار با دیپلمات‌ها، از کشتار فرماندهان طالبان و قاچاقچیان مواد مخدر، با افتخار یاد کرده بود. براساس این گزارش، پترائوس گفته بود: هنگامی طالب خوب به‌وجود می‌آید که طالب کشته شود.
براساس اسناد اشپیگل نیروهای ناتو، در سال ۲۰۱۰ میلادی حتی عطامحمد نور والی بلخ را نیز، شامل فهرست محرمانه خود کرده بودند. این‌که چرا نور در فهرست کشتار نیروهای خارجی جای داده شده بود، چنین گفته شده است که «عطامحمد نور، تاجیک و جنگ‌سالار است که در جنگ‌های افغانستان دست داشته است. وی به این خاطر سرمایه‌دار شده که در قاچاق مواد مخدر دست دارد و دشمنان‌ خود را با بی‌رحمی می‌کشد. نام عطامحمد نور، در این فهرست در جای سوم و در شماره ۱۷۲۲ قرار گرفته و درباره‌ او تنها به جمع‌آوری اطلاعات اکتفا شده بود.»
[٢]- رویین رهنوش، رد گزارش قرارگرفتن عطامحمد نور در فهرست سیاه ناتو، خبرگزاری خامه پرس: ۱۵ جدی ۱۳۹۳؛ عطامحمد نور: اگر من در فهرست ناتو دشمن بودم، پس ترور بقیه شخصیت‌ها کار آن‌هاست، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: ۳‍۱ دسامبر ۲۰۱۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۳؛
[٣]- قدیر بیات، متن کامل اظهارات عطامحمد نور در واکنش به گزارش مجله اشپیگل آلمان، شفقنا افغانستان: چهارشنبه ، ۱۰ جدی ۱۳۹۳
[۴]- عطامحمد نور؛ از حضور در فهرست ترور ناتو تا حمایت آمریکا، خبرگزاری تسنیم: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

مجله‌ی اشپیگل، شماره‌ی ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی
وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی
وب‌سایت افغانستان.رو
وب‌سایت شفقنا افغانستان
خبرگزاری خامه پرس
خبرگزاری تسنیم