جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۳۰, دوشنبه

سرطان دهانه‌ی رحم

از: دانشنامه‌ی آریانا

سرطان دهانه‌ی رحم


فهرست مندرجات
سرطاندهانه‌ی رحم

سرطان دهانه‌ی رحم (به انگلیسی: Cervical cancer)، گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌گردد. این بیماری به خاطر رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند. در ابتدای ابتلأ به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون: خونریزی واژنی، درد لگن یا درد آمیزش می‌شود.

محل سرطان گردن رحم

سرطان دهانه‌ی رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان در جهان است. نظر به آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه دست‌کم نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم جان خود را از دست می‌دهند که ۸۵ درصد این مرگ‌ومیرها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. عامل ۹۹ درصد موارد این نوع سرطان، ویروس مقاربتی اچ‌پی‌وی است. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم آزمایش معروف به «پاپ اسمیر» انجام می‌شود.


پیشینه‌ی تاریخی

بقراط حکیم (زاده‌ی ۴۶۰ پ.م - درگذشته‌ی ۳۷۵ پ.م)، که طبیب و فیلسوف یونانی بود، در سال ۴۰۰ پیش از میلاد، اشاره کرد که سرطان دهانه‌ی رحم علاج‌ناپذیر است.

در مارس ۱۹۲۴ میلادی، هانس هینسلمن (Hans Hinselmann)، که متخصص زنان و زایمان اهل آلمان بود، کولوسکوپ (Colposcope) را اختراع کرد و او بود که نخستین آزمایش‌های گردن رحم را توسط کولوسکوپ انجام داد.

در سال ۱۹۲۷، آرل بابس سلول‌های دهانه‌ی رحم را جمع‌آوری و خشک می‌کرد و برای شناسایی سلول‌های سرطانی زیر میکروسکوپ مشاهده می‌نمود.

جرج پاپانیکولاس (Georgios Papanikolaou)، پیشگام یونانی در تشخیص سیتوپاتولوژی و ردیابی اولیه‌ی سرطان و مخترع پاپ اسمیر، در سال ۱۹۲۸، روش پاپانیکلائو (Papanicolaou technique) را توسعه داد. در سال ۱۹۴۱، آزمایش غربالگری پاپ آغاز شد. در سال ۱۹۴۳، مقاله‌ی او باعث تحول تاریخی در تشخیص سرطان دهانه‌ی رحم با استفاده از تکنیک پاپ اسمیر گردید. از آن پس، آزمایش غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم به افتخار این پروفسور به‌نام «پاپ اسمیر» نام‌گذاری شد و در سال ۱۹۴۹ آزمایش پاپ سیتولوژی (پاپ اسمیر) به‌عنوان یک آزمایش بالینی و تشخیصی پذیرفته و معرفی گردید.

در سال ۱۹۴٦، روش نمونه‌برداری از سطح دهانه‌ی ‌رحم، توسط کاردَک ایلسبوری (Aylesbury Spatula)، برای آزمایش پاپ اسمیر پیشرفت کرد.

در سال ۱۹۵۱، سلول‌های سرطانی تومور دهانه‌ی رحم، هنریتا لاکس (Henrietta Lacks)، یک زن آمریکایی آفریقایی‌تبار، که توسط جورج اوتو گی (George Otto Gey) کشت داده شده بودند، به‌طرز اتفاقی و غیرمنتظره‌ای، منبعی لایزال برای تولید سلول‌های نامیرا و جاودانه‌ای (Immortalised cell) قرار گرفتند که برای تحقیقات و پژوهش‌های پزشکی به‌کار می‌روند. این سلول‌ها، در حال حاضر به‌عنوان سلول هلا (HeLa یا HeLa cell) شناخته می‌شوند که از ترکیب دو حرف اول نام کوچک و خانوادگی هنریتا لاکس پدید آمده‌ است.

در سال ۱۹۷٦ هارالد هاوسن (Harald zur Hausen)، ویروس‌شناس آلمانی، مقاله‌ای را به‌چاپ رساند که در آن مقاله به ارتباط ویروس اچ.پی.وی (HPV) سرطان دهانه‌ی رحم و (Genital warts) اشاره کرد. هاوسن بعدها جایزه نوبل را برای کارش به‌دست آورد.

«سیستم بتسدا» (Bethesda System)، برای گزارش نتایج پاپ، در سال ۱۹۸۸، توسعه یافت. در سال ۱۹۹٦ اولین سیستم جمع‌آوری نمونه با روش LBC (نمونه‌گیری بر پایه‌ی مایع) معرفی گردید و در سال ۱۹۹۹ آزمایش تشخیص HPV برای زنانی که نتایج پاپ اسمیر آن‌ها ASC-US بود انجام شد.

در سال ۲۰۰٦ آزمایش CO-testing (غربالگری دو گانه) شامل آزمایش پاپ اسمیر و تشخیص HPV16/18 انجام شد و نیز نخستین واکسن اچ.پی.وی (HPV vaccine) توسط اداره‌ی غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید که نشان داد، طی سال‌های ۲۰۰۷-۱۹۸۷ تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهانه‌ی رحم کاهش یافته است. بنابراین تلاش‌ها بر روی کاهش موارد ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم آغاز شد.

در سال ۲۰۱۱ کار آزمایی بالینی ATHENA تحول شگفت‌انگیزی با کارگیری آزمایش غربالگری دوگانه برای پیشگیری از سرطان دهانه‌ی رحم به‌کار برد. در همان‌سال FDA آمریکا سیستم cobas-HPV را برای پیگیری زنان مبتلا به ASC-US را پیشنهاد کرد.

در سال ۲۰۱۴ FDA آمریکا دستگاه cobas HPV را برای ژنوتایپینگ گونه‌های پُرخطر HPV16 و ۱۸ به‌عنوان اولین گام در غربالگری اولیه سرطان دهانه‌ی رحم برای زن‌های بالاتر از ۲۵ سال را تایید کرد.

در سال ۲۰۱۵ در هلند اولین پروژه‌ی غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم با استفاده از سیستم cobas HPV آغاز گردید.

در سال ۲۰۱٦ انجمن متخصصین زنان و زایمان آمریکا ACOG انجام آزمایش تشخیص HPV با سیستم کوباس را برای غربالگری اولیه‌ی سرطان دهانه‌ی رحم را مورد حمایت قرار داد و انجام آن را توصیه نمود.


علائم و نشانه‌ها

...


عوامل بیماری

...


پیش‌بینی و تشخیص



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

فرانک عمیدی، روابط جنسی و ارتباط آن با سرطان دهانه‌ی رحم
آن‌چه درباره‌ی اِچ‌پی‌وی (زگیل تناسلی) باید بدانید


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...